عدم تخطی از رسم الخط اصیل قرآن موید حفظ قرآن از تحریف است

سرپرست مرکز طبع و نشر قران جمهوری اسلامی عدم تخطی از رسم الخط اصیل قرآن را ملاک جمهوری اسلامی در رسم الخط دانست و گفت: این تصمیم باعث وحدت رویه جهان اسلام و موید حفظ مصحف شریف از تحریف است.

سیدعلی سرابی، سرپرست مرکز طبع و نشر قران جمهوری اسلامی در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه قرآن پیرامون اهداف تاسیس مرکز طبع و نشر قرآن کریم به خبرنگار شبستان گفت: مرکز طبع و نشر قرآن کریم در اوایل دهه 70 با هدف تهیه قرآن جمهوری اسلامی و با فرمان مقام معظم رهبری، با تشکیل هیئت امنایی متشکل از مسئولان طراز اول فرهنگی کشور همچون رییس سازمان اوقاف و امور خیریه وقت، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نماینده ای از دفتر مقام معظم رهبری تشکیل شد.

وی افزود: در سالهای اولیه عمده فعالیت این مرکز در بخش مطالعات و پژوهش های علمی در ارتباط با رسم الخط و کتابت قرآن کریم بود که پس از تعیین مبانی رسم الخط مورد پذیرش این مرکز، کار تهیه و آماده سازی قران کریم با رسم الخط مورد نظر آغاز و در دستور کار این مرکز قرار گرفت.

 

سرابی به ویژگی های مبانی رسم الخط قرآن جمهوری اسلامی که توسط این مرکز تهیه شده است، اشاره کرد و گفت: مبتنی بودن بر مراجع و منابع علمی دانش رسم الخط قرآن که مورد تایید دانشمندان علوم قرآن در سطح جهان اسلام است از جمله ویژگی های رسم الخط قرآن جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی در گذشته به دلیل نداشتن رسم الخط واحد در سطح کشور معمولاً متهم به نگارش اشتباه قرآن بوده است و مصلحت ایجاب می کرد که قرآن جمهوری اسلامی با مصاحف کشورهای دیگر از لحاظ رسم الخط تفاوت نداشته باشد، بنابراین مهمترین اصلی که دراین مصحف رعایت شده است نگارش قرآن براساس رسم الخط رایج و مورد قبول در تمام کشورهای اسلامی است.

 

سرپرست مرکز طبع و نشر قران جمهوری اسلامی اظهار کرد: در دیگر کشورهای اسلامی و دانشمندان علمای اهل تسنن قائل به توقیفی خط قرآن هستند و اعتقاد دارند که رسم الخط قرآن باید دقیقاً همان رسم الخطی باشد که در دوران خلیفه سوم قرآن با آن کتابت شد. در بین علمای شیعه و مراجع عظام تقلید برخی قائل به توقیفی بودن قرآن نیستند و اعتقاد به این مساله دارند که کتابت قرآن با رسم الخط فعلی باید صورت گیرد، ولی برخی دیگر از مراجع تقلید بر لزوم تبعیت رسم الخط قرآن در هر زمان از رسم الخط اولیه هستند.

وی در رابطه با ملاک های قرآن جمهوری اسلامی در رسم الخط قرآن کریم گفت: عدم تخطی از رسم الخط اصیل قرآن ملاک جمهوری اسلامی از رسم الخط قران است، چرا که این تصمیم باعث وحدت رویه در جهان اسلام در کتابت قرآن می شود و نیز شاهد و مویدی بر حفظ مصحف شریف از هرگونه تحریف است، برهمین اساس رسم الخط قرآن کریم در جمهوری اسلامی برگرفته و مطابق با رسم الخط قرآن های عثمانی است.

 

سرپرست مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی پیرامون شیوه های علامت گذاری در قرآن گفت: در شیوه های علامت گذاری هیچ یک از دانشمندان اسلامی اهل تسنن و شیعه قائل به توقیفی بودن نیستند، چرا که علامت گذاری در قرآن برای تسهیل آموزش و قرائت قرآن به کار می رود، اکثر دانشمندان معتقد هستند که شیوه علامت گذاری درهر بخشی از جهان اسلام می تواند متناسب با نیازهای زبانی آن بخش باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر علامت گذاری های مختلفی در میان قرانهای کشور مختلف وجود دارد، خاطرنشان کرد: علامت گذاری به کار رفته در جمهوری اسلامی که معروف به قرآن کم علامت است در واقع به علامت های ضروری که باعث صحیح خواندن قرآن می شود، اکتفا شده  است، در واقع علامت های غیرضروری که موجب شلوغی قرآن و در آسان شدن قرائت قرآن نیز کمک نمی کند مانع آموزش صحیح قرآن کریم می شود که این علائم از قرآن های جمهوری اسلامی حذف شده است.

 

سرابی به راهکارهای مرکز طبع و نشر قرآن درباره توسعه این شیوه اشاره کرد و گفت: مرکز مطبع و نشر قرآن کریم با تهیه قلم رایانه ای نسخ عربی و نسخ فارسی با اقتباس از خط مرحوم نیریزی 80 نوع قرآن را با این دو قلم طراحی و حروفچینی کرده است و تاکنون در تیراژ بیش از 6 میلیون جلد این قرآن ها  چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

وی محور دوم فعالیت این مرکز در این راستا را همکاری با وزارت آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: متن قرآنهایی که در حال حاضر در دوره راهنمایی به دانش آموزان تدرس و در کتابهای درسی است، با رسم الخط قرآن جمهوری اسلامی است که با همکاری و تعامل با وزارت آموزش و پرورش برای آنها طراحی و حروفچینی و در اختیار آنها قرار گرفته است و تقریباً دانش آموزان و فارغ التحصیلان دوره های آموزشی با رسم الخط جمهوری اسلامی آشنا هستند.

سرپرست مرکز طبع و نشر قران جمهوری اسلامی از همکاری مرکز طبع و نشر قرآن کریم با انتشاراتی که به این شیوه اقدام به چاپ قرآن دارند خبر داد و گفت: مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی 80 نوع قرآن را در اختیار ناشران با کمترین هزینه قرار می دهد و تاکنون قریب 80 ناشر با مرکز طبع و نشر قرآن کریم همکاری داشته اند و با کمترین هزینه قرآن های مختلف در اختیار آنها قرار گرفته و به آنها مجوز چاپ صادر شده است.

پایان پیام/
 

کد خبر 60577

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha