عدم ترسیم چشم اندازروشن درفعالیتهای قرآنی مانع اصلی تخصیص بهینه بودجه

قربانی عدم ترسیم چشم انداز روشن در فعالیت های قرآنی را از موانع تخصیص بهینه بودجه ها برشمرد و گفت: نحوه تخصیص این بودجه ها به حوزه های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی و ترویجی خود از موانع جدی در این عرصه محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، رحیم قربانی، رییس مرکز قرآن و عترت (ع) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست تخصصی "نقد و بررسی راهکارهای جذب بهینه بودجه های قرآنی" با اشاره به فعالیت بالغ بر 3 هزار نهاد و تشکل قرآنی در سطح کشور گفت: انسجام بخشی به فعالیت این نهادها چندسالی است که مطرح شده و خوشبختانه با تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور و تشکیل شورای تخصصی آن مسیر این مهم اندکی تسهیل شده است.

وی با بیان این مطلب که با تخصیص بودجه های سال 90 زیربنای اقتصادی فعالیت های قرآنی در سال جهاد اقتصادی ایجاد شده است، اظهار کرد: تخصیص بودجه های جهش یافته سال 90 در عرصه قرآن نیازمند بررسی نقاط ضعف برای جلوگیری از بروز کمترین چالش ها است.

قربانی با بیان این مطلب که برداشت از بودجه های قرآنی سال 90 با تاخیر مواجه شده است، تصریح کرد: اگر همین الان نیز درخواست برداشت از بودجه های قرآنی سال 90 به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری داده شود حداقل دو ماه طول می شکد تا بتوان از این بودجه ها برای تحقق اهداف مدنظر استفاده کرد.

 

رییس مرکز قرآن و عترت (ع) وزارت بهداشت تعیین دو ناظر بر نحوه هزینه کرد بودجه های قرآنی در سال 90 را با وجود شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون های تخصصی آن فاقد ضرورت دانست و بیان کرد: متاسفانه عدم ترسیم چشم انداز فعالیت های قرآنی کشور در بخش های مختلف دولتی، عمومی و مردمی باعث شده که نتوانیم در مسیر مستقیم حرکت کنیم از این رو تشتت در تقسیم بودجه ها نیز انکارناپذیر است.

وی اعلام برنامه دستگاه های مختلف قرآنی بدون ورود به عرصه علمیاتی را در وهله نخست باعث ضرر خود این دستگاه ها دانست و ابراز کرد: اگر این امر بروز کند ممکن است مجلس و دولت نیز در سال های آتی به تصویب قانون تخصیص نیم درصد از بودجه دستگاه های دولتی ه فعالیت های قرآنی رای موافق ندهند.

قربانی ادامه داد: مشکل دیگر در این میان برداشت از سرآمد بودجه دستگاه های دولتی برای فعالیت های قرآنی ممکن است در سال های آتی اعتراض دستگاه های مختلف دولتی را به دلیل عدم تخصیص در دستگاه خودی را درپی داشته باشد در حالی که تولیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این میان می توانست از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

 

وی نحوه تخصیص بودجه به فعالیت های مختلف قرآنی را دیگر مشکل موجود برشمرد و عنوان کرد: تخصیص 49 درصد این بودجه ها به فعالیت های آموزشی، 39 درصد آن به فعالیت های تبلیغی و ترویجی و 12 درصد آن به فعالیت های پژوهشی نیز از موانع به شمار می رود چراکه اصل این بودجه باید به پژوهش های کاربردی به ویژه در نظام آموزش عالی کشور اختصاص بیابد.

قربانی حضور پررنگ دستگاه های دولتی برای برنامه ریزی در تخصیص این بودجه را از مزایای آن برشمرد و خاطرنشان کرد: علاوه بر ایرادی که به نحوه تخصیص بودجه های قرآنی در حوزه های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی و ترویجی وجود دارد به نظر می رسد باید 30 درصد از کل این بودجه باید به مناطق محروم تخصیص بیابد.

شایان ذکر است، نشست نقد و بررسی راهکارهای تحقق بهینه بودجه های قرآنی یکشنبه، 30 مرداد در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد.
پایان پیام/

 

 

کد خبر 61143

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha