انسان با تقوا، برتری جویی نمی‌کند

خبرگزاری شبستان:رییس شورای حوزه‌های علمیه تهران با بیان اینکه انسان با تقوا برتری جویی نمی‌کند، گفت: تنها اهل تقوا بر دیگران برتری و رجحان دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت الله علی اکبر رشاد، رییس شورای حوزه‌های علمیه تهران دوشنبه 18 دی‌ماه در جلسه درس اصول که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار داشت: انسان زمانی که به کلام معصومین(ع) مراجعه می‌کند می‌بیند که بیان معصومین(ع) با کلمات و آیات قرآن یکسان است.

وی افزود: همانطور که قرآن کریم تقوا را ملاک برتری قلمداد می‌کند امیرمومنان علی(ع) نیز در فرازی از حکمت 113 نهج البلاغه می‌فرمایند: کرامتی بالاتر از تقوا وجود ندارد.

آیت الله رشاد با بیان اینکه کرامت و شرافت انسانی به داشتن اوصاف و زیبایی‌های مادی نیست بلکه ملاک برتری تقوا است، ابراز کرد: تنها اهل تقوا بر دیگران برتری و رجحان دارند، اینکه می‌گویند اهل تقوا برتری دارند یک برتری محسن و مفید است، گاهی برخی برتری‌ها موجب برتری جویی‌ها می‌شود اما زمانی که تقوا را ملاک برتری قلمداد کنیم سبب برتری جویی نمی‌شود زیرا اگر کسی به بهانه و حکم اتقا بودن ادعای برتری کند همین مبنا زیر سوال می‌رود که آیا این فرد دچار عجب و کبر شده انسان برتر است یا خیر؟

رییس شورای حوزه‌های علمیه تهران با اشاره به اینکه انسان باتقوا با اینکه می‌داند تقوا ملاک برتری است اما از اینکه برتر قلمداد شود ترس دارد، گفت: اگر کسی به اسم تقوا داشتن ادعای برتری کند تقوای او مخدوش می‌شود، برتری جویی با تقوا داشتن منافات دارد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با تاکید براینکه انسان با تقوا برتری جویی نمی‌کند، عنوان کرد: کرامت واقعی در سایه تقوا کسب می‌شود برهیمن اساس انسان با کرامت با برتری جویی تقوای خود را ضایع نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه علم و جهاد از ارزش‎های قرآنی هستند و نشان از برتری مجاهدان و عالمان دارد، گفت: تقوا برتر از هر نوع ارزش است چرا که تقوا یا منشأ آن ارزش‌هاست و یا آن ارزش‌ها اگر واقعا ارزش باشند منشأ تقوا می‌شوند. انسان بدون تقوا نمی‌تواند جهاد کند. انسان مجاهد باید با تقوا باشد تا بتواند از بسیاری امور بگذرد تا به جهاد بپردازد.

 

کد خبر 681268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha