آب رسانی سیار به ۳۳۰ روستای استان یزد در سال جاری

خبرگزاری شبستان: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد با اشاره به بحران کم آبی در استان یزد گفت: ما به ۳۳۰ روستای استان یزد آب رسانی سیار داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، محمد مهدی جوادیان زاده، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد شب گذشته (10 اردیبهشت) در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه استان یزد در زمینه آب رسانی و بحران آب در استان گفت: استان یزد همیشه تحت تاثیر خشکسالی ها بوده و تا این لحظه 54 میلیمتر بارش داشتیم که کاهش چشمگیری نسبت به سال های گذشته داشته ایم.

 

وی افزود: بارش های بیش از 10 میلیمتر و بارش های زمستانی میتواند در آب استان تاثیر گذار باشد که با توجه به برداشت های غیر قانونی آب های زیر زمینی 45 سانتیمتر کاهش این آب ها را به صورت سالانه داریم.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد خاطرنشان کرد: ما در روستا 480 لیتر بر ثانیه آب کم داریم که 330 روستا را به صورت سیار آب رسانی داریم.

 

جوادیان زاده تصریح کرد: تمامی این ها نشان می دهد که ما در یزد آب نداریم و نیازمند برنامه ریزی و بهینه مصرف کردن آب است.

 

وی ادامه داد: بارش های کم و ورودی و خروجی های کم سد زاینده رود باعث شده که مشکلاتی را بوجود بیاورد که همین باعث شده، سهم آب های استفاده شده از این سد کاهش پیدا کند.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد بیان کرد: از اول اردیبهشت20 درصد کاهش سهم آب دریافتی از سد زاینده رود در استان یزد کاهش داشته است که باید با برنامه ریزی بتوانیم امسال را پشت سر بگذاریم.

 

جوادیان زاده گفت: متوسط بارش استان ما نسبت به کشور یک چهارم و نسبت به جهان نیز یک دهم است که این مشکلات ما را چند برابر کرده است.

 

وی افزود: راهبرد اول ما در کشور و در استان مدیریت مصرف است که اگر این اتفاق بیافتد شاهد حل شدن بسیاری از مشکلات خواهیم بود.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد بیان کرد: با ملاحظه می توانیم تا 30 درصد آب را مدیریت کنیم و این بسیار می تواند به ما در مدیریت آب کمک کند.

 

جوادیان زاده تصریح کرد: طی پنج سال باید مصرف آب را در استان نصف کنیم و به نوعی برنامه ها را پیش ببریم که معیشت کشاورزان را با مشکلات همراه نکند.

 

وی گفت:راهبرد دوم ما در استان تامین آب است که بر اساس برنامه ریزی ها باید کمبود آب در سال 1425 را حل کنیم.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد گفت:مدیریت مصرف در بخش صنعت از اولویت های استان است که از این به بعد نیز برنامه ریزی بر اساس صنایع کم آب خواه و پربازده است.

 

جوادیان زاده بیان کرد: شرایط بارشی برای باروری ابرها در استان وجود ندارد که به دلیل خشکسالی های متعدد بسیاری از مشکلات بوجود آمده است اما در این راستا برنامه ریزی در راستای برنامه جامع باروری ابرها و مطالعات آن داریم.

کد خبر 702774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha