ماه مبارک رمضان، فرصتی برای احیای تعادل روحی و توازن رفتاری

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد ضمن گرامیداشت ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان، فرصتی برای احیای تعادل روحی و توازن رفتاری است.

حجت الاسلام گرجى در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد، ضمن تبریك حلول ماه مبارك رمضان، این ماه را فرصتی برای رسیدن به تعادل و توازن روح و روان ادمى دانست.

 

وی افزود: همانطور كه در خطبه جمعه آخر ماه شعبان از بیان نورانی پیامبر (ص) آمده است ماه رمضان ماهی « بالبركة و رحمة و المغفرة» است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد خاطرنشان کرد: بركت و رحمت و مغفرت از جمله نعمت هایی است كه آدمی در صورتی كه عملش به بهترین شكل باشد و به تعبیر قران اَحسَنُ عَمَلا باشد به آن خواهد رسید.

 

حجت الاسلام گرجی افزود: قطعا فلسفه و حكمت عبادات تعادل آدمی از درون و تاثیر آن بر اعضا و جوارح است، نه صرف انجام مناسك بدون حضور قلب و نیت پاك.

 

وی ادامه داد: انجام عبادات براى صِرف رفع تكلیف از متدین نیست و از این روست كه مكرر در منابع به این اشاره شده كه فلان عبادت برای بهمان علت تشریع شده است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد گفت: روزه از جمله عباداتی است كه علت تشریعش رسیدن به تقوای الهی است (لعلكم تتقون) و ادمی در صورتی به تقوای الهی می رسد كه از درون ساخته و پرداخته شود، روزه تنها نخوردن و ننوشیدن نیست، عبادت اصلی، عبادت قلب است نه اندام و اعضا.

 

حجت الاسلام گرجی بیان کرد: امام علی(ع) می فرمایند: روزه نفس (خویشتنداری) حواس پنجگانه از گناهان و خالی بودن دل از تمام اسباب شر است و این به معنی عمل دل است.

 

وی بیان کرد: یكی از نشانه های رسیدن به تقوای الهی از قِبَلِ روزه تعادل و توازن رفتارهای اجتماعی است و انسان رسیده به تقوا در ذهن و زبان و رفتار تقوا دارد و رفتارهای دیگران را نیز با ترازوی تقوا می سنجد نه بر میل و هوا خود در گزاره های دینی تاكیده شده است « ضَعْ أمرَ أخیكَ على أحسَنِهِ» .

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد ادامه داد: رفتار برادرت را به بهترین وجه آن تفسیر كن تا زمانى كه كارى از او سر زند كه راه توجیه را بر تو ببندد و هیچ گاه به سخنى كه از دهان برادرت بیرون آید، تا وقتى براى آن توجیه خوبى مى یابى، گمان بد مبَر .

 

حجت الاسلام گرجی بیان کرد: حمل بر صحّت یعنی سخن و رفتار دیگرى را با خوشبینی، به شكلی منطقی و معقول تعبیر كردن و این اصل در مواردی كاربرد دارد كه گفتار و رفتار كسی دو وجه و یا به تعبیری دو پهلو باشد و دو تفسیر از آن ممكن باشد، در چنین مواردی باید وجه صحیح را احتمال داد، و این یك فرهنگ دینی و انسانی ست.

 

وی افزود: اما بزرگترین مانع حمل بر صحت، مخالفت است و هنگامی كه آدمی با كسی یا فكری مخالف است، همواره در پی شكار عیب هاست، اما اخلاق مخالفت و اصل عدالت در عداوت (دشمنی) اقتضا می كند كه حتی در مقام مخالفت و دشمنی، اخلاق و عدالت را پاس بداریم، بنابر این بكوشیم مخالف منصف باشیم، نه مخالف معاند.

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد بیان کرد: آنان كه دچار بدبینى بیمار گونه اند، مسائل بى ربط را به هم ربط می دهند و زیر هر كاسه اى، نیم كاسه اى می بینند تا عقیده خود را ثابت كنند.

 

حجت الاسلام گرجی با اشاره به حدیث امام كاظم (ع) که مي فرمايند:« كذِّب سمعك و بصرک»، گوش و چشمت را درباره برادرت تكذيب كن. و اگر پنجاه نفر بر عليه او شهادت دادند و سوگند خوردند و او خود بر خلاف آنها گفت، از او بپذير و ديگران را تكذيب كن، بیان کرد: ماه مبارک رمضان، فرصتی برای احیای تعادل روحی و توازن رفتاری است.

کد خبر 706781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha