بازاریان تبریزی به اعتصاب کورکورانه وارد نمی‌شوند

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با محکومیت حوادث اخیر در بازار تهران خاطرنشان کرد: اقتصاد در کل کشور تاثیر گذاشته، اما بازاریان تبریزی به اعتصاب کورکورانه وارد نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی تبریز عصر روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه نوسانات قیمت ارز، سکه و طلا را موجب اخلال در معیشت و رفاه مردم دانست و اظهار داشت: عدم بهره مندی از کارشناسان خبره از سوی دولت و برخی سیاست های خارجی عامل بروز این وضعیت بوده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با بیان این‌که تناقض میان گفتار دولتمردان با وضعیت موجود در بازار موجب بی اعتمادی مردم می شود، گفت: دولت اعلام می کند بیشتر کالاها و مایحتاج عمومی با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود، اما شاهدیم که مردم کالاها را با نرخ ۶ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می کنند.

وی ادامه داد: چرا افرادی که نیازی به ارز و سکه ندارند، به خاطر نگرانی از کاهش ارزش پول ملی و سرمایه خود، ریال را تبدیل به دلار می کنند، مـتأسفانه طی روزهای گذشته کالاهایی وارد شده که نیازی به واردات آنها نبوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید به اینکه تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی یک موضوع اساسی بوده و تلاش زیادی در این خصوص می‌شود، گفت: بانک مرکزی و مسوولان نظام اعلام کرده‌اند در حدود ۲۹ میلیون یورو از اول فروردین تا خرداد ارز برای واردات تمام کالای کشور اختصاص داده، ولی رقمی که به بانک‌ها اعلام شده در حدود ۹ میلیون یورو بود که تحقق یافته است.

وی اذعان داشت: باید بانک مرکزی شرایطی ایجاد کند تا واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، رقم‌های کوچکی را برای تأمین نیاز خود به واردات قطعات یدکی اختصاص دهند تا به تبع آن بیکاری، ورشکستگی و غیره برای یک تولیدی ایجاد نشود.
 
حسن‌زاده بیان کرد: در بحث برگشت ارز حاصله از صادرات، می‌توان با ایجاد یک سامانه مخصوص،  ارز حاصله خود را با قیمت ۶ هزار تومان شناور عرضه کرد تا واردکننده‌هایی که از سامانه "نیما" نمی‌توانند ارز خود را وارد کنند، از این طریق تأمین نیاز کنند.

وی بیان کرد: با توجه به صحبت‌هایی از قبیل کنترل ارز به صورت سه نرخی یا شناور، باید دولتمردان تلاش کنند ارز 4 هزار و 200تومان به سامانه بیاید تا بلکه نیازهای جامعه به صورت یک شکل حل شده و کنترل واردات انجام گیرد.

حسن‌زاده، تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در اتاق بازرگانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: البته تغییر قانون نیاز به مصوباتی از سوی مجلس دارد و ما برای رفع نواقصی که از زمان‌های قبلی و زمان‌های استثنایی  تصویب شده بود، نظراتی داده‌ایم.

وی با بیان این‌که حدود 3 هزار و ۸۰۰ واحد فعال در استان وجود دارد، گفت" وقتی مسوولی می‌گوید که تاثیر بخش خصوصی در نظام اقتصادی کشور پنج درصد است و ۹۵ درصد اقتصاد دولتی است، در حالی که بیشتر مشکلات اقتصاد از بخش‌های دولتی است و برای آن مسوول باید تاسف خورد.

حسن زاده با اشاره به این‌که معضل نقدینگی موجب بی‌نظمی در اقتصاد شده است، گفت: اغتشاش و خسارت به اموال و منافع ملی، اقتصاد کشور را درمان نخواهد کرد، باید بستر سوءاستفاده را از میان برد.

وی در پاسخ به سؤال یمی از خبرنگاران نیز تصریح کرد: اگر مجلس موضوع ترمیم تیم اقتصادی را صلاح دانسته و مقام معظم رهبری آن را تائید کردند، باید چنین اتفاقی بیافتد.

رئیس اتاق بازرگانی با محکومیت حوادث اخیر در بازار تهران خاطرنشان کرد: اقتصاد در کل کشور تاثیر گذاشته، اما بازاریان تبریزی به اعتصاب کورکورانه وارد نمی‌شوند و اعتقاد داریم همگی با همدلی و از طریق صنوف خود مشکلات را حل می‌کنند.

کد خبر 713342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha