آثار نظامی گنجوی نیازمند شرح و تفسیر است

اقبالی با بیان اینکه درک اکثر آثار نظامی گنجوی نیازمند شرح و تفسیر است، گفت: در حال حاضر با شرح های متکثر و متعدد که بر آثار نظامی نوشته شده، مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «ابراهیم  اقبالی» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اثر معروف و شاهکار بی‌مانند نظامی، خمسه یا پنج گنج است که در قلمرو داستان‌های غنایی امتیاز بسیار دارد و او را باید پیشوای این‌گونه شعر در ادب فارسی دانست.

دبیر علمی کنگره بین المللی نظامی گنجوی تصریح کرد: نظامی از شاعرانی است که باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست که این شاعر از آن سخنگویانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تکمیل سبک و روشی خاص دست یابد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به روند مقالات ارسال شده به دبیرخانه این کنگره افزود: با اعلام فراخوان برگزاری این کنگره بیش از 80 چکیده مقاله و بیش از 60 مقاله کامل به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که از این تعداد بیش از 30 مقاله به چاپ رسیده و 18 مقاله نیز در قالب سخنرانی در طول برگزار این کنگره ارایه خواهد شد.

اقبالی در ادامه یکی از برکات برگزاری آن را تاسیس مجمع تحقیقاتی نظامی شناسی اعلام کرد و گفت: این مرکز به منظور تحقیق، تصحیح و شرح آثار نظامی بوجود می آید.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز احیاء و بازآفرینی آثار نظامی را ضروری بیان کرد و افزود: با برگزاری این کنگره که با حضور محققان داخلی و خارجی و به ویژه با فعالان این حوزه صورت می گیرد، می توان در این راستا گام های موثری برداشت.  

وی با بیان اینکه درک اکثر آثار نظامی گنجوی نیازمند شرح و تفسیر است و در زمان حاضر با شرح های متکثر و متعدد که بر آثار نظامی نوشته شده، مواجهیم، تصریح کرد: تاکنون نسخۀ منقّح، تمیز و سرراست از شرح بر آثار نظامی نداریم ولی امیدواریم کنگره تبریز گامی برای تحقق این مهم باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تصریح کرد: از سوی دیگر آثار نظامی گنجوی به رغم ارزشمند بودن، به شهرتی که لایقش باشد دست نیافته است. کنگره تبریز درصدد است مقدمه ای برای شناساندن آثار منثور و منظوم این شاعر توانمند باشد.

اقبالی، با طرح این مطلب که بیشترین بخش از شهرت شعرایی نظیر سعدی و حافظ، اقبال خوانندگان و هنرمندان موسیقی به اشعار این شاعران است، گفت: غالباً نظامی گنجوی با منظومه های بلندبالایش شناخته می شود. کنگره تبریز می خواهد غزل های نظامی را احیاء کند و این آثار را بین عموم مردم ببرد.

کد خبر 738006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha