ربع رشیدی تبریز تاریخ ۷۰۰ ساله دارد

خدابخش با بیان این‌که بهترین دستاورد تبریز از قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم توسعه فرهنگی بوده است، گفت: ایجاد دانشگاه ربع رشیدی ۷۰۰ سال قبل نشانه این توسعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «مجید خدابخش» امروز در سومین همایش بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد راه ابریشم که در کاروانسرای یام مرند برگزار شد، اظهار داشت: جاده ابریشم تمدن  شرق و غرب را به هم مرتبط کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از یکدیگر منتفع بوده‌اند، افزود:در گذشته تنها راه ارتباطی اندیشه و تجارت همین راه بوده است، گفت: در کنار تبادل کالا اندیشه بشری از طریق همین مسیر منتقل شده است.

وی با بیان این‌که بهترین دستاورد تبریز از قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم توسعه فرهنگی بوده است، گفت: ایجاد دانشگاه ربع رشیدی 700 سال قبل نشانه این توسعه است.

خدابخش با اشاره به این‌که حیات بشر به علم و فرهنگ و میراث معنوی وابسته است، خاطرنشان کرد: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی بهانه ای برای معرفی داشته های مادی و معنوی ما شده است.

خدابخش با بیان این‌که 195 سال قبل اولین چاپخانه در شهر تبریز دایر شده و زمینه نشر اولین نشریه و ترجمه کتاب شده است، تصریح کرد:  نقش توسعه فرهنگی تبریز در جلوگیری از استبداد سیاسی قابل توجه است.

وی گفت: این شهر در کنار فرهنگ و هنر، در زمینه تجارت هم رشد کرده و جایگاه ویژه ای در کشور یافته است که کاروانسرای یام نمونه ای از داشته های معنوی آذربایجان است.

کد خبر 739935

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha