همایش "باستان شناسی و حفاظت در امتداد راه ابریشم" آغاز شد

سومین همایش بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد راه ابریشم در کاروانسرای یام شهرستان مرند آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی» امروز در سومین همایش بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد راه ابریشم که در کاروانسرای یام شهرستان مرند برگزار شد، اظهار داشت: تبریز در طول تاریخ نقش مؤثری در مبادلات تجاری جاده ابرشیم داشته است.

مرتضی آبدار با بیان ین‌که به دنبال احیای تبریز به عنوان شهری کلیدی در جاده ابریشم هستیم، خاطرنشان کرد: تبریز به عنوان مرکز مطالعات جاده ابریشم از سوی جایکا برگزیده شده است.

وی با بیان این‌که به انتخاب تبریز به عنوان پایتحت گرشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، فرصت تاریخی برای تحول اساسی در نگرش های گردشگری بوده است، افزود: در سه سال اخیر 18 درصد ورودی گردشگر خارجی و 42 درصد گردشگری داخلی به استان آذربایجان شرقی افزایش یافته است.

ارسال 31 مقاله از ایران و 32 مقاله از خارج کشور

همچنین دبیر علمی همایش از ایران با بیان اینکه راه ابریشم فرصت مناسبی برای جامعیت بخشی نگاه اندیشمندان است، گفت: این همایش فرصتی برای توجه سیاسی و اجتماعی در کنار نگاه فرهنگی به این جاده است.

عادل فرهنگی محورهای این همایش را شامل باستان شناسی و حفاضت عنوان کرد و گفت: 31 مقاله از ایران و 32 مقاله از خارج کشور برای این همایش انتخاب شده است.

تحریم های امریکا موجب ایجاد مشکلاتی شده است

دبیر علمی همایش از کشور چین هم با اشاره به اینکه این همایش در شرایط دشوار تحریم ایران برگزار می شود، اظهار داشت: تحریم های امریکا موجب ایجاد مشکلاتی برای ایران و دیگر کشورها شده است.

لیانگ رن ژانگ ادامه داد: با این حال همه با هم متحد هستیم تا مطالعات میراث فرهنگی که در ایران انجام می شود ادامه پیدا کند؛ برگزاری این همایش امکان مناسبی برای تعاملات نردیک کشورهای جاده ابریشم است.

میراث فرهنگی متعلق به کشور خاصی نیست

همچنین گابریلا کرست، دبیر علمی این همایش از اتریش در سخنانی با بیان اینکه برگزاری این همایش فرصت خوبی برای برقراری ارتباط و همکاری های علمی کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم است، گفت: میراث فرهنگی متعلق به کشور خاصی نیست، بلکه متعلق به کل بشریت است.

کد خبر 739933

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha