شناسایی ۳۰۵ مبتلا به « اچ آی وی» در یزد/ ابتلای۲۰ زن باردار

پزشک برنامه ‌های پیشگیری از ایدز دانشگاه پزشکی یزد با اشاره به فعالیت های پیشگیرانه از ایدز گفت: تعداد ۳۰۵ مبتلا به « اچ آی وی» در یزد شناسایی شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، مرجان پدرزاده در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته « اطلاع رسانی ایدز در کشور» گفت:  هشتم تا 14 آذرماه به عنوان هفته « اطلاع رسانی» ایدز است که با شعار جهانی « برای آگاهی از سلامتی خود من هم آزمايش می‌دهم» است.

وی افزود: از اهداف این برنامه، اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص اچ آی وی ایدز و اهمیت پیشگیری از آن، جلب مشارکت انجمن‌های غیردولتی و عموم مردم در زمینه برنامه‌های پیشگیری و کنترل اچ آی وی، برجسته‌سازی شعار روز جهانی ایدز و نهادینه کردن آن است.

پزشک برنامه ‌های پیشگیری از ایدز دانشگاه پزشکی یزد با اشاره به نامگذاری روزهای هفته اطلاع ‌رسانی ایدز گفت: روز پنجشنبه هشتم آذرماه به نام «پیشگیری از اچ آی وی در زنان، مادران و کودکان»، روز جمعه ۹ آذرماه به نام «خبرنگاران، ورزشکاران و هنرمندان»، روز شنبه ۱۰ آذر «سیاستگذاران و مسئولان» نامگذاری شده است.


پدرزاده ادامه داد: همچنین روز یکشنبه ۱۱ آذرماه به نام «دانشجویان و جوانان»، روز دوشنبه ۱۲ آذر«افراد در معرض ابتلا، مبتلایان و خانواده‌های آنان، کارکنان بهداشتی - درمانی»، ۱۳ آذرماه به نام «پژوهشگران، اندیشمندان و اساتید دانشگاه» و ۱۴ آذرماه «روحانیون، طلاب و رهبران مذهبی» نامگذاری شده است.

پزشک برنامه‌های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به برنامه‌های این هفته گفت: برگزاری همایش، تئاتر خیابانی، برپایی سمینار و پایگاه اطلاع‌رسانی در سطح شهر و شهرستان‌ها، اجرای همایش در دانشگاه‌های سطح استان، برگزاری نشست با حضور کارشناسان در صدا وسیما، معرفی مراکز مشاره بیماری‌های رفتاری و اقدامات آنها و... از مهم ترین برنامه‌های این هفته است.


پدرزاده با اشاره به اینکه در استان یزد ۳۰۵ نفر مبتلا به اچ آی وی ایدز شناسایی شده اند بیان کرد: از این تعداد ۲۲۶ نفر مرد و مابقی زن هستند.


پدرزاده شایع‌ترین راه انتقال را اعتیاد تزریقی عنوان کرد و گفت: ۶۷ نفر فوت کرده ‌اند و نزدیک به ۱۲۰ نفر در حال درمان هستند.


پزشک برنامه‌های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از ابتدا تاکنون نزدیک به ۲۰ مورد از زنان باردار اچ آی وی مثبت شناسایی شدند که با مراقبت و درمان‌ها نوزادان سالم به دنیا آورده‌اند.


وی بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز را بین ۲۰ تا ۴۴ سال اعلام کرد.

کد خبر 744322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha