مسئولان فرهنگی به شکلی ویژه برای اعزام تبلیغی قاریان سرمایه گذاری کنند

قاری بین المللی با اشاره به سم زدایی از افکار اهل سنت از طریق اعزام های تبلیغی بر سرمایه گذاری و توجه جدی مسئولان فرهنگی به این اعزام ها تاکید کرد و گفت: تداوم تاثیرگذاری های فرهنگی نیازمند اهتمام است.

 

محمود لطفی نیا، قاری و داور بین المللی درباره اقتضائات تلاوت تبلیغی قرآن به ویژه در آیین عبادی سیاسی حج تمتع به خبرنگار شبستان گفت: اصل تلاوت اگر بخواهد در جمع انجام شود صبغه تبلیغی پیدا می کند چراکه آیات نورانی وحی همین که در قالب صوت عرضه می شود هم بر قاری هم بر مستمع تاثیر معنوی گذاشته و پاداش و اجری یکسان برای هر دوی آنها به ارمغان می آورد.

وی با بیان این مطلب که انجام تلاوت و تبلیغ مفاهیم نورانی وحی از طریق آن نیازمند رعایت شرایطی خاص است، اظهار کرد: التزام قاری و مستمع به آداب تلاوت نخستین رکن و شرط این مهم است یعنی قاری و مستمع باید طهارت درونی و بیرونی داشته باشند که نوع بیرونی آن با وضو و آراستگی ظاهری و نوع درونی آن با مخاطب قرار دادن خود در برابر آیات الهی به وجود می آید.

 

لطفی نیا با تاکید بر لزوم توجه به شاخصه های تلاوت تبلیغی تصریح کرد: قاری باید به لحاظ کیفیت و پردازش صدا و انطباق صوت و لحن با مفاهیم در تلاوت تبلیغی در اوج باشد، علاوه بر این وی وظیفه دارد تا با رعایت تعادل، توازن و تناسب موجبات توفیق و اثرگذاری تلاوت خود را بر مخاطبان فراهم کند.

قاری بین المللی درباره تاثیر تسلط قاریان بر زبان عربی در توفیق تلاوت های تبلیغی آنها به ویژه در سرزمین وحی بیان کرد: قاری با تسلط بر زبان عربی به دلیل فهم موضوعات و مسائل حتی در صورت قدرت نسبی در امر تلاوت می تواند بر مخاطب خود اثرگذار باشد، این در حالی است که یک قاری زبده بدون تسلط بر زبان عربی ممکن است نتواند آن میزان از اثری را که باید بر مخاطب خود بگذارد.

وی ادامه داد: این امر ثابت می کند که تسلط قاریان بر زبان عربی ضرورتی انکارناپذیر است چراکه فهم قاری را از آیات قرآن ارتقا می دهد البته به دلیل آنکه قرائت هنوز در ایران به یک هنر مدرسه ای تبدیل نشده و در محیط های مذهبی به طور عمومی دنبال نمی شود یادگیری زبان عربی به عنوان پیش نیاز آن با دیده ضرورت نگریسته نمی شود.


تسلط بر زبان عربی به تلاوت قاری اعتبار می بخشد
لطفی نیا تسلط قاریان بر زبان عربی را لازمه اعتبار بخشیدن به تلاوت دانست و ابراز کرد: تسلط بر زبان عربی برای انجام تلاوت های اثرگذار همچون آشنایی ما به ادبیات فارسی برای درک اشعاری که میخوانیم ضروری است.

وی درباره دستاورد تلاوت های تبلیغی در طول سال های گذشته اعلام کرد: بدون شک تاثیر این تلاوت ها بسیار بیشتر از صدها سخنرانی و جلسه وعظ و خطابه است، چراکه قرآن صرفا جاذبه مفهومی ندارد بلکه با صوت و لحن خود جاذبه مادی نیز بر مخاطبان دارد از این رو اعزام های تبلیغی قاریان در طول سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشترین اثر را بر همدلی، وحدت و دیانت جهان مسلمانان داشته است.

لطفی نیا افزود: این تاثیرات تنها به اعزام قاریان ایرانی به خارج از کشور محدود نمی شود بلکه در حضور قاریان دیگر کشورها در ایران نیز تجلی می یابد، آنچنان که با سفر قاریان مصری به ایران و انجام تلاوت های تبلیغی موجی قرآنی بر کشور حاکم شده و مردم را به محافل نورانی وحی می کشاند.

 

تداوم حرکات فرهنگی نیازمند توجه و سرمایه گذاری است
داور بین المللی با تاکید بر لزوم توجه ویژه مسئولان فرهنگی به اعزام تبلیغی قاریان گفت: مسئولان فرهنگی باید بر این اعزام ها حساب ویژه ای باز کنند و مرور زمان باعث نشود که این تلاوت ها اهمیت خود را از دست دهند چراکه هر حرکت فرهنگی برای تداوم و اثرگذاری طولانی مدت نیازمند توجه و سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به تداوم دستاورد و تاثیرات مثبت اعزام های تبلیغی در طول سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این تاثیرات که در سال های نخست بر سم زدایی از افکار اهل سنت به ویژه در امر تحریف قرآن توسط شیعیان متمرکز بود، امروز بیشتر بر وحدت و همگرایی جامعه اسلامی به ویژه پس از ایجاد موج بیداری در جهان اسلام و شدت گرفتن روزافزون آن متمرکز است از این رو باید برپایی محافل قرآنی به عنوان ابزاری کارآمد از سوی مسئولان فرهنگی جدی گرفته شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 75070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha