بیش از ٥٢ درصد جمعیت استان تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند

سمساری گفت: در راستای گسترش و ارتقای بیمه های اجتماعی، تعداد بیمه شدگان اصلی استان با رشد ٧٣٠ درصدی از رقم ٩٢٧٤٥ نفر در سال ١٣٥٧ به رقم بالغ بر ٦٧٧٧٤١ نفر در آبان ماه سال ١٣٩٧ رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «جعفر سمساری» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارایه گزارشی از عملکرد و تبیین دستاوردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: در سال ١٣٥٧ سازمان تامین اجتماعی با ٩ شعبه اصلی در سطح استان فعالیت داشت، که با توسعه جغرافیایی شعب در راستای افزایش سطوح دسترسی مخاطبین، تعداد واحدهای تابعه اداره کل تأمین اجتماعی استان در حال حاضر شامل ٢٨ شعبه اصلی، ٨ شعبه اقماری و ١٣ کارگزاری رسمی شده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی افزود: در راستای گسترش و ارتقای بیمه های اجتماعی، تعداد بیمه شدگان اصلی با رشد ٧٣٠ درصدی از رقم ٩٢٧٤٥ نفر در سال ١٣٥٧ به رقم بالغ بر ٦٧٧٧٤١ نفر در آبان ماه سال ١٣٩٧ رسیده است. همچنین کل افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی با احتساب افراد تبعی با رشد ٥٥٦ درصدی از رقم ٣٧٠٩٨٠ نفر به رقم ٢٠٦٥٨٤٦ نفر رسیده. این در حالی است که تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران در همین دوره از رقم ٩٥٢٣ با رشد ١٨٠٠ درصدی به رقم ١٧٣٣٠٥ نفر بالغ گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تعمیم انواع بیمه های اجتماعی بین آحاد مردم بویژه اقشار کم درآمد جامعه، پوشش بیمه ای اقشار جدید از جمله رانندگان درون شهری و برون شهری، ٥٩ هزارنفر؛ زنان سرپرست خانوار، شش هزار نفر؛ قالیبافان، ٤٩ هزار نفر؛ کارگران ساختمانی، ٥٦ هزار نفر؛ و گروه های اجتماعی طلاب و روحانیون فعال، رزمندگان و بسیجیان فعال، خادمین مساجد و مداحان، هنرمندان صنایع دستی، معلمین و ... بالغ بر چهار هزار نفر؛ مطابق ضوابط و مقررات، تحت پوشش تأمین اجتماعی استان قرار گرفته اند.

ایجاد کدهای دستوری برای پاسخگویی بسته حمایتی

مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به پرداخت بسته حمایتی به مستمری بگیران و بیمه شدگان تأمین اجتماعی، پایین بودن درآمد ماهانه کمتر از سه میلیون تومان و یارانه بگیری را از شرایط دریافت این بسته دانست و یادآور شد: کدهای دستوری #٨*١٤٢* و#٩*١٤٢* برای اپراتور همراه اول و کدهای #٨*١٤٢٠* و#٩*١٤٢٠* برای اپراتور ایرانسل و رایتل به منظور ثبت نام و استعلام بیمه شدگانی که بسته‌های حمایتی را دریافت نکرده‌اند، پیش بینی شده است.

خدمات غیر حضوری سازمان تأمین اجتماعی، تحولی نو در ارائه خدمات

وی با تأکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی با در اختیـار داشتن شبکه وسیعی از واحدهای اجرایی، یکی از بزرگ ترین حوزه های کسـب و کار، بیمه و درمان در کشور محسوب می شود گفت: این سازمان، از نظر تعداد مخاطبان و ذی نفعان و تنوع خدمت ارائه شده، در کشور و حتی در سطح منطقه، یکی از بزرگ ترین سازمانهای خدمت رسان اجتماعی محسوب می شود، لذا با هدف تسهیل و تســـریع در ارائه خدمات، توسـعه خدمات غیرحضوری را در اولویت برنامه های خود قرار داده تا میزان رضایتمندی مخاطبان را افزایش داده و هزینه های مستقیم و غیرمسـتقیم ارائه خدمات را تا حد امکان کاهش دهد و در این راستا خدمات غیرحضوری شامل  ارائه لیست و پرداخت حق بیمه، صدور برگ پرداخت بیمه شدگان خاص، مشاهده سوابق بیمه شدگان، صدور فیش حقوقی و احکام مستمری، ابلاغ احکام مطالباتی و... راه اندازی شده است.

سمساری، خاطر نشان کرد: ارائه خدمات غیرحضوری در بستر تلفن همراه در قالب نرم افزار تأمین من و نیز کد دستوری #١٤٢* از دیگر بسترهای دسترسی به خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی است و تا پایان سال نیز ٣٦ خدمت جدید به خدمات غیرحضوری سازمان افزوده خواهد شد.

قوانین مترقی در جهت گسترش و توسعه تأمین اجتماعی

وی ادامه داد: در راستای گسترش و توسعه تأمین اجتماعی، همسو با عدالت اجتماعی و اقتصادی، قوانین و مقرراتی در حوزه های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی، با رویکرد حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه، پس از انقلاب اسلامی به تصویب رسیده و اجرایی شده است.

سمساری یادآور شد: اهم این قوانین و مقررات اجتماعی عبارت از قانون بیمه بیکاری، قانون بیمه حرف و مشاغل آزاد و انواع بیمه های خاص، قانون تعیین تکلیف بازنشستگی بیمه شدگان دارای ١٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه، قانون حمایت از خانواده و تعیین تکلیف مستمری بازماندگان دارای سابقه پرداخت حق بیمه کمتر از ١٠ سال، بازنشستگی زنان مشمول قانون کار با ٤٢ سال سن و ٢٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه، اعطای کمک دولتی به کارگاه های مشمول قانون کار زیر پنج نفر، بخشودگی جرائم کارفرمایان در چندین مرحله و اجرای قانون رفع موانع تولید و اعطای مشوق های بیمه ای منطبق بر قانون برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایران میباشد.


راه‌اندازی میز خدمت به در تمامی شعب تأمین اجتماعی استان

سمساری در بخش دیگری از سخنان خاطرنشان کرد: در راستای استقرار و اجرای حقوق شهروندی در نظام اداری، میز خدمت حضوری در اداره کل تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی و شعب تابعه، به موازات میز خدمت غیر حضوری و طرح ساختار نوین ارائه خدمات، با هدف ارائه خدمات به‌ هنگام و کارآمد به مشتریان سازمان، همسو با توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های میان سازمان و شرکای اجتماعی، استقرار و راه اندازی شده است.

وی افزود: نحوه استقرار میز خدمت در تامین اجتماعی استان بر اساس نگرش سیستمی و با امعان نظر به حجم بالای مراجعین و تنوع خدمات، فراتر از ایجاد میز خدمت به عنوان یک مرکز ارتباطات و نقطه تماس میان سازمان و مشتریان بوده و میز خدمت به وسعت شعبه و تعداد کارشناسان در تمام شعبه ایجاد شده است.

سمساری گفت: استقرار میز خدمت در اداره کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی، مورد بازدید و تأیید مقامات استانی و سازمانی قرار گرفته و به عنوان "میز خدمت نمونه" برای الگوبرداری سایر دستگاه های استان و واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی کشور انتخاب و معرفی گردیده است.

محدودیتی برای بیمه خبرنگاران نداریم

مدیرکل تأمین اجتماعی استان در مورد بیمه خبرنگاران اذعان داشت: خبرنگارانی که در رسانه ها فعالیت دارند، می توانند از طریق مؤسسه خود بیمه می‌شوند. همچنین خبرنگاران آزاد می توانند از طریق صندوق بیمه هنرمندان بیمه شوند و سازمان تأمین اجتماعی محدودیتی در این خصوص ندارد و در صورت ارائه معرفی نامه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به عقد قرارداد با آنان اقدام خواهد شد.

سمساری درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: مدل‌های مختلف همسان سازی که از جانب شرکای اجتماعی سازمان پیشنهاد می گردد در دبیرخانه دائمی مستقر در سازمان بررسی و از آنجایی که در قانون برنامه ششم توسعه، همسان سازی تکلیف شده، با تأمین بار مالی آن و تصمیم گیری نهایی، قابلیت اجرایی خواهد داشت.


٨٥٠ میلیارد تومان مطالبات معوق سازمان تأمین اجتماعی از کارگاه‌های تحت پوشش

مدیرکل تأمین اجتماعی استان میزان مطالبات معوق از کارگاههای مشمول قانون کار در استان را بالغ بر ٨٥٠ میلیارد تومان دانست و اذعان داشت: منابع مورد نیاز برای ایفای تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان عمومی غیر دولتی از محل حق بیمه تأمین می شود.

وی تصریح کرد: میزان تعهدات پرداخت شده در استان طی نه ماهه اول سال جاری در حوزه تعهدات بلند مدت ١٨٥٢ میلیارد تومان و تعهدات کوتاه مدت  ٣٠ میلیارد تومان و مقرری بیمه بیکاری ٢٧٦ میلیارد تومان بود.

سمساری ارتقای سلامت جسمی و روحی بازنشستگان و مستمری بگیران را از برنامه های اجتماعی سازمان دانست و گفت: طی چهار سال اخیر بالغ بر چهار هزار نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران در قالب طرح کرامت رضوی به مشهد مقدس اعزام شده اند.

وی افزود: طرح نسیم سلامت، برگزاری المپیادهای ورزشی، کارگاه های ارتقاء سطح سواد سلامت بازنشستگان و سالمندان از دیگر برنامه های حوزه فرهنگی و اجتماعی در حال اجرای سازمان می باشد.

کد خبر 761801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha