مسئولان فرهنگی به تلاوت های تبلیغی به عنوان برگ برنده نظام نمی نگرند

قاری بین المللی با ابراز تاسف از کم توجهی مسئولان فرهنگی به اهمیت تلاوت های تبلیغی به عنوان برگ برنده نظام گفت: باید ماه ها پیش از کنگره عظیم حج برای حضور سفرای قرآنی در بعثه حجاج دیگر کشورها برنامه ریزی شود.

 

مسعود نیک دستی، قاری بین المللی کنگره حج را به دلیل حضور پیروانی از مذاهب مختلف محلی مغتنم برای تعامل مسلمانان دانست و به خبرنگار شبستان گفت: مهمترین عامل اشتراک تمامی مذاهب قرآن به عنوان اهرمی اثرگذار در تبلیغ به شمار می رود که به دلیل برخورداری از درجه نفوذ بالا در قلب ها می توان بهترین استفاده ها را از آن در تعامل و وحدت هرچه بیشتر جهان اسلام به ویژه همزمان با آیین عبادی سیاسی حج تمتع کرد.

وی با اشاره به تلاش های دشمن برای تفرقه انگیزی میان شیعیان و پیروان دیگر مذاهب اسلامی به ویژه پس از پیروی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: این شرایط ایجاب می کند که از فعالیت های قرآنی و در راس آنها تلاوت های تبلیغی در ایام حج استفاده شود، چراکه اینگونه تلاوت ها نه تنها بر مردم عادی بلکه بر سیاستمداران مسلمان و حتی غیرمسلمان اثرگذار است.

نیک دستی تصریح کرد: این امری است که رایزنان فرهنگی بر آن اذعان دارند و تصریح می کنند که حضور چهره های قرآنی نظام در کشورهای مختلف و انجام تلاوت های تبلیغی روند تعامل با چهره های سیاسی کشورهای میزبان را برای آنها تسهیل کرده است امری که پیش از آن با سختی همراه بوده است.

 

نیازمند اتخاذ رویکرد جدید برای تلاوت در مسجدالحرام هستیم

نفر نخست بیست و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی با اشاره به برخی موانع و مشکلات در انجام تلاوت های تبلیغی همزمان با کنگره عظیم حج عنوان کرد: مخالفت شرطه های عربستانی با تلاوت قرآن در طبقه دوم بیت الله الحرام از مهمترین این موانع است که برای رفع آن نیازمند تجدیدنظر در برنامه ها و نیز تشکیل اتاق فکر هستیم تا تلاوت آیات نورانی وحی توسط سفرای قرآنی نظام در این مکان مقدس با مخالفت مواجه نشود.

وی تبیین درجه اهمیت تلاوت های تبلیغی برای مسئولان فرهنگی را به عنوان برگ برنده نظام ضروری خواند و اذعان کرد: متاسفانه اثرگذاری فعالیت های تبلیغی قرآن بر وحدت جهان اسلام و مذاهب مختلف و نیز کارایی آن به عنوان یک سیاست موثر از سوی مسئولان فرهنگی چندان جدی گرفته نمی شود در حالی که می توان با سرمایه گذاری بر چهره های ممتاز بسیاری از اهداف کلان نظام را محقق کرد.

نیکدستی با بیان این مطلب که گسترش دادن دامنه این اثرگذاری اقتضائاتی دارد، ابراز کرد: قاری مبلغ باید مباحث قرآنی را در خود تجلی بدهد و خود عامل به وحی باشد چراکه سخن زمانی بر دل می نشیند از دل برآمده باشد آنهم دلی که خشیت الهی را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: علاوه بر روحیات و اخلاق آراسته به نورانیت وحی قاری مبلغ باید از فن و تخصص بالا نیز برخوردار باشد یعنی به جهت تجوید، صوت و لحن و وقف و ابتداء نیز باید در اوج باشد تا بتواند مخاطب را جذب و با خود همراه کند.

نیکدستی انجام تلاوت های زیبا را اثرگذار بر جذ مسلمانان و حتی غیرمسلمانان دانست و ابراز کرد: خود من در سفری به سرزمین وحی در ایام آیین عبادی سیاسی حج با یکی از برادران اهل سنت از کشوری آفریقایی آشنا شدم که او درپی تلاوت قرآن من به مذهب تشیع علاقه مند شد و به این مذهب حقه گرایید امری که می تواند از افتخارات سفرای قرآنی و نظام اسلامی باشد.

 

ترکیب چهره های جوان و پیشکسوت اقدامی موثر است
قاری بین المللی رویکرد دبیرخانه اعزام و دعوت از قاریان در گزینش چهره های جوان و پیشکسوت را مثبت ارزیابی کرد و افزود: شور و اشتیاق نیروهای جوان در کنار تجربه پیشکسوتان و استادان می تواند اثرگذاری برنامه های تبلیغی افزایش دهد اما باید توجه داشت علی رغم اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است جای کار تخصصی تر همسو با استقبال مخاطبان وجود دارد.

نیکدستی تاکید کرد: اجرای برنامه های فاخر به ویژه در سفرهای تبلیغی طولانی مدت نیازمند برنامه ریزی و مدیریت زمان است تا بتوان اهداف را محقق کرد چراکه در سفری همچون حج تمتع زمان طولانی سفر و نیز مناسک و اعمال آن به تنظیم زمان نیاز دارد تا بتوان مشکلاتی همچون بیماری و یا خستگی را مرتفع کرد.

وی ایجاد بخش جداگانه قرآنی در حوزه بین الملل بعثه مقام معظم رهبری را ضروری دانست و بیان کرد: این بخش می تواند زمینه خروج از حالت سنتی را در تلاوت های تبلیغی فراهم کرده و بسترساز حضور سفرای قرآنی نظام در بعثه حجاج دیگر کشورها شود تا از طریق گسترش دامنه تعاملات بتوان وحدت جهان اسلام را بیش از پیش محقق کرد.

نیکدستی با بیان این مطلب که تعامل بعثه دیگر کشورها پیش از موسم حج برای اجرای برنامه های قرآنی ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: مبلغا باید از سکون و تکرار بپرهیزد تا بتواند از این فرصت مغتنم بیشترین استفاده را داشته باشد.

پایان پیام/

 

کد خبر 76751

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha