مرگ خاموش/فشار خون بالا علت ۵۰ درصد مرگ و میر در گیلان

یوسف زاده با بیان اینکه علل ۵۰ درصد مرگ و میر در گیلان فشار خون بالاست گفت: نیمی از افراد جامعه از فشار خون بالای خود مطلع هستند اما متاسفانه به فکر درمان نیستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «شاهرخ یوسف زاده» امروز (دوشنبه، 30 اردیبهشت) در همایش آغار طرح بسیج ملی کنترل فشارخون که در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی گیلان برگزار شد، اظهار کرد: گسترش انواع بیماری‌های غیرواگیر به دلیل فشارخون بالا در جامعه است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه صیانت از سلامت جامعه نیازمند همکاری همگان است گفت: در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون تیم‌های بسیاری در سراسر استان در آماده باش کامل هستند و افرادی را که دارای فشار خون بالا بوده شناسایی و جهت درمان به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهند.

 

وی اذعان کرد: این طرح در همه ادارات و سازمان‌های دولتی استان نیز اجرایی شده و نیروهای بهداشتی با حضور در ادارات خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

 

یوسف زاده به نظام ارجاع الکترونیک سلامت اشاره و با بیان اینکه در حال حاضر این طرح در 9 شهرستان گیلان اجرایی شده است افزود: استان‌های گیلان، زنجان و گلستان در اجرای طرح در صدر استان‌های کشور قرار دارند.

 

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح هر فردی در جامعه دارای پرونده الکترونیک بهداشت و درمان خواهد بود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به افزایش سن امید به زندگی اشاره کرد و افزود: ابتدای انقلاب سن امید به زندگی 54 سال بود اکنون سن امید به زندگی در کشور به 75 سال رسیده اما در گیلان میانگین سن امید به زندگی در آقایان 74 و در بانوان 80 سال است.

 

یوسف زاده با تاکید بر اینکه فشارخون بالا، مرگ خاموش است خاطرنشان کرد: مصرف بالای نمک، قند و چربی از دلایل گسترش بیماری‌های غیرواگیر است.

 

وی تصریح کرد: فشارخون را جدی بگیرید این بیماری زمینه افزایش بیماری‌های قلبی، عروقی و مغزی را در جامعه افزایش داده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بر اساس آمار دریافتی سالانه هفت هزار و 500 فوتی در گیلان بر اثر فشارخون بالا و ابتلاء به بیماری‌های ناشی از آن است.

 

یوسف زاده علل 50 درصد مرگ و میر در گیلان را فشار خون بالا اعلام و اذعان کرد: 50 درصد افراد جامعه که از فشار خون بالای خود مطلع هستند به فکر درمان نیستند.

 

وی ادامه داد: 75 درصد عوامل تاثیرگذار در کاهش فشار خون بالا جامعه در خارج از حوزه دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهارکرد: تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی از عوامل گسترش بیماری فشار خون است.

 

گفتنی است، طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۱۷خرداد  آغاز و ۱۵ تیر به اتمام می‌رسد.

 

کد خبر 791326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha