انتظار برای روزهای خوش سرای ایکی قاپیلار تبریز

این روزها شاهد همت و تلاش شبانه روزی نهادهای دولتی و مردم‌نهاد برای بازسازی و احیای روزهای خوش سرای تاریخی ایکی قاپیلار بازار تبریز هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، بازار سنتی تبریز بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی به شمار می رود، مجموعه تاریخی بازار تبریز؛ به عنوان بزرگترین بازار خشتی دنیا؛ مرداد سال 1389 به‌ عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

متأسفانه سرای «ایکی قاپیلار» بازار تبریز امسال برای دومین بار پس از حادثه آبان سال 1388 دچار آتش سوزی شد و در جریان آن حدود 120 مغازه این سرا در آتش سوخت. با این حال این روزها شاهد همت و تلاش شبانه روزی نهادهای دولتی و مردم‌نهاد برای بازسازی و احیای روزهای خوش این سرای تاریخی هستیم.

تخلیه 150 کامیون نخاله از محل حادثه

«رضا پاک نهاد» شهردار منطقه 8 تبریز به خبرنگار شبستان گفت: با آغاز کار آواربرداری از مغازه های سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی این شهر کع دچار آتش سوزی شده بود، 150 کامیون نخاله از این محل برداشت و حمل شده است.

وی افزود: کار آوار برداری و تخلیه نخاله مغازه های سرای آسیب دیده «ایکی قاپیلار» از سوی عوامل خدمات شهری و عمران شهرداری و تلاش حدود 50 نفر از عوامل این شهرداری به صورت شبانه روزی از روز پنجشنبه دوم خرداد آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این عملیات پس از طی مراحل بیمه ای و قضایی حادثه آتش سوزی مغازه های این سرا آغاز شده است، اظهار داشت: این عملیات تا تخلیه تمام نخاله های «ایکی قاپیلار» ادامه می یابد.

پاک نهاد، ادامه داد: پس از اتمام عملیات آواربرداری، این سرای تاریخی برای مرمت و بازسازی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تحویل داده می شود تا دوباره ساماندهی شود.

یاری منطقه آزاد ارس به صاحبان مغازه سرای ایکی قاپیلار

«محسن نریمان»، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز به خبرنگار شبستان گفت: بخشی از مغازه‌های منطقه آزاد ارس به مدت یک سال و به صورت رایگان در اختیار حادثه دیدگان آتش سوزی بازار تبریز قرار می‌گیرد.

وی افزود با موافقت اعضای هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ارس، بخشی از مغازه‌های در اختیار سازمان به متقاضیانی که محل کسب و کار آنها در حادثه آتش سوزی ایکی قاپیلار تبریز دچار حادثه شده است، واگذار می‌شود.

وی افزود: این مغازه‌ها به مدت یک سال به صورت رایگان و تنها با داشتن معرفی از استانداری آذربایجان شرقی در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

نریمان با اشاره به در پیش بودن فصل گردشگری ارس، تاکید کرد: امیدواریم کسبه حادثه دیده بازار تبریز با استفاده از ظرفیت بازار ارس و آغاز فصل گردشگری، زودتر از حد انتظار به دوران رونق کسب و کار خود بازگردند.

وی در پایان گفت: فعالان تجاری بازار تبریز که در حادثه آتش سوزی بازار تبریز، متضرر شده اند، می‌توانند با در دست داشتن نامه معرفی از استانداری آذربایجان شرقی به ساختمان اداری سازمان منطقه آزاد ارس واقع در جلفا مراجعه کنند.

آثار عملیات مرمت و بازسازی

«مرتضی آبدار» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز اظهار داشت: پس از اتمام عملیات آواربرداری توسط شهرداری تبریز، مرمت این سرا با مشارکت کسبه از هفته جاری آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز ۱۹ اردیبهشت دچار حریق شد، گفت: دالان‌های میانی و سقط فروشان درگیر آتش سوزی شدند و این حریق به همت آتش نشانان در کمتر از ۵ ساعت اطفا شد.

آبدار افزود: از هفته جاری اقداماتی همچون تقویت پایه‌ها، سبک سازی سقف، بازسازی قسمت‌های تخریب شده اعم از طاق و گنبد و تعمیر، مرمت و اجرای درب و پنجره انجام می‌شود.

وی همچنین با بیان این‌که تلاش می‌کنیم تا عملیات مرمت به خوبی و با سرعت انجام شود، گفت: جلسات متعددی با هیئت امنا بازار تبریز طی چند هفته گذشته برگزار شده و به دنبال آن درصدد تأمین نیازهای موجود و همچنین هماهنگی‌های لازم با اصناف و کسبه بازار برای حفاظت هر چه بیشتر از بازار تاریخی تبریز باشیم.

نصب سنسورهای اعلان حریق در بازار تبریز با همکاری مخابرات

«ایرج شهین باهر» شهردار تبریز نیز در دیدار با مدیر مخابرات آذربایجان شرقی از ضرورت نصب سنسورهای اعلان حریق مخابراتی در بازار تاریخی تبریز سخن گفت و خواستار همکاری شرکت مخابرات و میراث فرهنگی استان برای تحقق این امر شد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تحقق شهر هوشمند، لازم است که اقداماتی برای اعلان حریق بازار تاریخی تبریز صورت بگیرد تا در آینده شاهد اتفاقاتی تلخ نظیر آتش سوزی در سرای ایکی قاپیلی نباشیم.

شهین باهر  با اشاره به اینکه نصب دتکتور اعلان حریق در بازار هزینه زیادی برای مغازه داران دارد، گفت: شرکت مخابرات با نصب برخی تجهیزات ارزان قیمت تر در نقاط مختلف بازار که این تجهیزات توانایی ارتباط تلفنی با آتش نشانی را داشته باشند، می تواند در پیشگیری از وقوع آتش سوزی گام مهمی بردارد.

شهردار تبریز تصریح کرد: این اقدام تعامل میراث فرهنگی، شهرداری و مخابرات را می طلبد که میراث فرهنگی می تواند در اجرایی کردن این امر تاثیرگذارتر واقع شود. سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز هم می تواند زمینه های این طرح از جمله طراحی اپلیکیشن و سامانه را بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: نصب تجهیزات مخابراتی اعلان حریق به صورت آزمایشی از تیمچه مظفریه بازار تبریز آغاز شود و در صورت داشتن عملکرد مناسب، در کل بازار و بلکه در تمام نقاط مهم شهر اجرایی شود.

این پیشنهاد مورد استقبال مدیر مخابرات آذربایجان شرقی قرار گرفت و به زودی طی جلسه ای با حضور نمایندگان سه ارگان مرتبط، جزئیات عملی شدن آن مورد بحث و بررسی بیشتر قرار می گیرد.

کد خبر 793065

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha