رقابت نفسگیر فیلم های اکران عید فطر

سه فیلم اصلی اکران عید فطر، در روزهای گذشته رقابتی تنگاتنگ برای جذب مخاطبان سینمای ایران را تجربه می کنند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم :  هرساله پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر، فیلم های پرمخاطب جشنواره می کوشند زمان مناسبی برای اکران بیابند. اکران عید نوروز از جمله دوره های مورد علاقه تهیه کنندگان و کارگردان ها برای دیده شدن فیلم هایشان است تا خیال سازندگان از فروش فیلم مطمئن باشد. قاعده ای که هر ساله موجب موجب تنش در میان دفاتر پخش و نهادهای فرهنگی برای دستیابی به این دوره طلایی می شود. امسال هم-با وجود آن که هر دفتر پخش تنها با یک فیلم در اکران نوروز حضور داشت-  ماجرا طولانی شد و روند انتخاب فیلم ها با حاشیه هایی همراه شد.

 

اما قاعده طلایی اکران نورز، امسال مثال نقضی داشت. «غلامرضا تختی» با وجود کسب امتیاز اکران نوروزی، در گیشه به موفقیت چشمگیری دست نیافت تا از این پس تهیه کنندگان و پخش کنندگان علاوه بر پارامتری چون اکران در زمان پرمخاطب، به ترکیب فیلم های اکران شده هم توجه کنند.

 

«تختی» به کارگردانی «بهرام توکلی» و تهیه کنندگی «سعید ملکان» ساخته شد. زوجی که سال هاست فیلم می سازند و سال گذشته با «تنگه اوقریب» فضایی متفاوت را تجربه کردند. «تنگه اوقریب» با وجود فضای کاملا جنگی به موفقیت چشمگیری در جشنواره سی و ششم فجر دست یافت و در زمان اکران هم فروشی بیش از حد تصور داشت تا ملکان و توکلی به موفقیت پروژه متفاوت دیگری چون «تختی» خوشبین باشند. گرچه پیش تولید و فیلمبرداری آن بیش از پیش بینی ها به طول انجامید.

 

بازگردیم به اکران «تختی». شاید اگر فیلم شایسته توکلی -با آن پروسه سنگین تولید- در زمان دیگر و به دور از هیاهوی اکران نوروز اکران می شد به فروش چشمگیرتری دست می یافت اما قرار گرفتن «تختی» در کنار کمدی هایی چون «رحمان 1400» و «چهارانگشت» و همچنین فیلم پرالتهاب «متری شیش و نیم»، موجب نادیده گرفته شدن آن از سوی مخاطبان شد.

 

آن چه گفته شد، بهانه ای است برای پرداختن به فیلم های به نمایش درآمده در اکران عید فطر. سه فیلمی که دو تای آن ها در جشنواره فجر سال گذشته با اقبال خوب مخاطبان و هیئت داوران روبرو شد و دیگری با نام کارگردان و بازیگران پرتعدادش حاشیه ساز و جنجالی می نمود.

 

در سال های گذشته اکران عید فطر در کنار اکران نورروز به دوره ای ارزشمند برای فیلم ها تبدیل شده است. به نظر می رسد مخاطبانی که در ماه رمضان این سال ها به خاطر روزه داری و گرمی آب و هوا اقبال چندانی به سینما ندارند و نهایتا مجبورند از افطار تا سحر به تماشای فیلم ها بنشینند، با استقبال از فیلم های اکران عید فطر، عدم حضور یک ماهه خود را جبران می کنند.

 

امسال، اکران «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار در کنار «سرخپوست» نیما جاویدی و «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی شاید بهترین ترکیب برای عید فطر بود؛ چنان که فروش هر سه فیلم به خوبی این نکته را نمایان می کند.

 

«شبی که ماه کامل شد» به نوعی فیلم مهم اکران عید فطر است. فیلمی که به مساله تروریسم می پردازد اما داستان خود را از زاویه ای عاشقانه و تاثربرانگیز تعریف می کند. تازه ترین ساخته «نرگس آبیار» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آن چنان مورد توجه داوران قرار گرفت که چند سیمرغ اصلی دریافت کند. 

 

«ما همه با هم هستیم» دومین فیلم «کمال تیریزی» در ادامه بازگشت پرشور به سینمای کمدی و پس از موفقیت سال گذشته «مارموز» به حساب می آید که البته  علاقه اچندانی به حضور در جشنواره فیلم فجر نداشت. درباره این فیلم شاید در ابتدا حضوریک دو جین بازیگر معروف سینمای ایران از نکات جالب توجه آن به نظر برسد اما نکته جالب تر قرارگیری نام هایی در کنار هم است که تصور حضور آن ها با هم در یک فیلم، پیش از این غیرقابل تصور بود.

 

به طور مثال «لیلا حاتمی» که به سخت گیری در انتخاب نقش هایش شهره است حالا در کنار بازیگرانی چون «مهران غفوریان» و «پژمان جمشیدی» قرار گرفته که به عدم سخت گیری در انتخاب نقش هایشان شهره اند.

 

به هرروی برای آگاهی از ترکیب عجیب بازیگران فیلم تبریزی تنها اسامی آن ها را ذکر می کنیم: محمدرضا گلزار, مهران مدیری, لیلا حاتمی, ویشکا آسایش, جواد عزتی, هانیه توسلی, پژمان جمشیدی, مانی حقیقی, سروش صحت, حسن معجونی, مهران غفوریان, نادر فلاح, سیروس گرجستانی, علی شادمان, رضا ناجی, سیاوش چراغی پور, سام نوری, فرزین محدث, بهادر مالکی, یداله شادمانی, مهدی حسینی نیا, شیرین آقارضاکاشی, بهزاد قدیانلو(استندآپ کمدین خندوانه), اشپیتیم آرفی(بازیکن سابق فوتبال).

 

اما «سرخپوست» دومین ساخته بلند سینمایی «نیما جاویدی» است که نسبت به نخستین فیلمش «ملبورن» فیلم متفاوتی است. هرچه قدر  «ملبورن» فیلم خاص و تجربه گرایی بود -که آثار اصغر فرهادی خصوصا «جدایی نادر از سیمین» را یادآوری می کرد- «سرخپوست» داستانی گیرا دارد که مخاطب عمومی سینما را نیز با خود همراه می کند. نکته جالب این که ساخته جاویدی از معدود فیلم های مورد علاقه «مسعود فراستی» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود.

 

ترکیب مناسب این سه فیلم برای اکران عید فطر آن جا روشن تر می شود که در ده روزی که از اکران عید فطر می گذرد، هر سه فیلم دوش به دوش هم و با اختلافی اندک از گیشه سهم برده اند. چنان که گویی مخاطبان به صورت چرخشی هر سه فیلم را به تماشا می نشینند.

 

تاکنون و طی ده روز گذشته فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» به فروشی حدود چهار میلیارد و دویست میلیون دست یافته. «شبی که ماه کامل شد» حدود سه میلیارد و صد میلیون فروخته و «سرخپوست» نزدیک به سه میلیارد.

 

البته در این جدول «ما همه با هم هستیم» از دو فیلم دیگر پرفروش تر است که این امر با توجه به تعداد سالن نمایش بیشتر و  حضور چندین و چند چهره مطرح سینمایی طبیعی به نظر می رسد. اما آن چه مهم است رقابت قابل قبول «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» در این میانه است.  

کد خبر 799862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha