جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز به کار خود پایان داد

چهارمین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی با شرکت ۷۰ سخنران و هنرمند از ۳۰ کشور جهان اسلام در ۳ بخش همایش، نمایشگاه و رقابتی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، چهارمین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی با شرکت ۷۰ سخنران و هنرمند از ۳۰ کشور جهان اسلام که از ۲۳ خرداد در تبریز آغاز شده بود؛ امروز ۳۰ خرداد با معرفی برگزیدگان در بخش رقابتی به کار خود پایان داد.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» در اختتامیه این جشنواره با تأکید بر اینکه هنری که در خدمت خشونت، ابتذال و استحاله هویت انسانی باید، هنر نیست، اظهار داشت: هنر الهی در خدمت اعتلای انسان و انسانیت قرار دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین جوشش هنر زمانی است که هنرمند با اعتقاد قلبی برآمده از دینداری به کار هنری بپردازد، خاطرنشان کرد: نقش هنرمندان بسیار کارساز و متأثر است و می‌تواند هم ایمان آفرین باشد و هم ایمان را از بین ببرد و هم فرهنگ ساز یا فرهنگ سوز باشد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه هنر می‌تواند مستحکم کننده پیوند قلبی بین اسلام و پیروان اسلام باشد، افزود: پیام هنر می‌تواند برای مخاطب رحمانی یا غیر رحمانی باشد، در دنیا به کمک هنر باطل‌ترین حرف‌ها را در ذهن یک مجموعه عظیم انسانی حق جلوه می‌دهند.

وی هنر را مهمترین وسیله برای گسترش یک فکر درست دانست و گفت: هنر با فکر و ایمان هنرمند ارزش و معنی پیدا می‌کند و امید است ارزش هنر در همان جایگاه خودش که محصول الهی است مورد توجه قرار گیرد.

احیای مکاتب هنری تبریز ضرورت دارد

همچنین استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی با تاکید بر احیای مکاتب هنری تبریز اظهار داشت: تاریخ پرشکوه آذربایجان و تبریز در زمینه هنر و صنایع دستی مصدق هنرمندی مردم این دیار است، در حقیقت تاریخ آذربایجان با هنر و خلاقیت و نوآوری پیوند ناگسستنی دارد.

«محمدرضا پورمحمدی» افزود: هنر و صنایع دستی تبریز از جمله فرش، گلیم بافی، صنعت چرم، نگارگری، سفالگری، پارچه بافی، منبت کاری و قلم زنی در طول تاریخ به نقاط مختلف جهان صادر شده و در زمان کنونی اغلب صنایع دستی آذربایجان در موزه‌های معتبر جهانی می‌درخشند.

وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام نیز بر نقش مهم زنان در جامعه و اجتماع تاکید دارد، گفت: این دین کامل‌ترین و جامع‌ترین نگرش را نسبت به اشتغال و شخصیت زنان دارد و بر اساس این آموزه و فرهنگ دینی این دیار زنان آذربایجانی همپای مردان خالق صنایع دستی هستند.

کد خبر 801702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha