سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی برای فاز سوم مس سونگون

شریفی گفت: فاز سوم معدن مس سونگون با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومان شروع به کار کرده و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «رضا شریفی»، عصر روز گذشته(۲۰ مرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه از سرمایه‌گذاری 6 هزار میلیارد تومانی برای فاز سوم مس سونگون خبر داد و اظهار داشت: فاز سوم مانند فازهای دیگر یک فاز جامع است و با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومان شروع به کار کرده است.

مدیر مجتمع مس آذربایجان (سونگون) با بیان این‌که فاز ۳ استارت خورده و کارهای اجرایی آن شروع شده است، خاطرنشان کرد: تا ۳۶ ماه دیگر، ظرفیت از ۳۰۰ هزار تنی به ۴۵۰ هزار تن خواهد رسید که هم از نظر ارز آوری و هم از نظر ایجاد اشتغال بسیار با ارزش است و ان شاالله با حمایت همه بتوانیم در این راه موفق شویم. 

شریفی با اشاره به میزان اشتغال‌زایی در فاز سوم، گفت: فاز سه در حال خاکبرداری است، نزدیک به ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر در زمان اجرای پروژه مشغول به کار خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شرکت ملی صنعت مس کشور کلا یک مجموعه با چندین مجتمع است که قدیمی‌ترین آن سرچشمه مس کرمان در ۵۰ کیلومتری رفسنجان، مس میدوک در شهربابک، و مس سونگون در ورزقان است. 

مدیر مجتمع مس آذربایجان(سونگون) خاطرنشان کرد: از لحاظ بزرگی معدن واقعیت این است که تا دیروز معدن مس سرچشمه بزرگترین معدن ایران بود و بعد از آن معدن مس سونگون و میدوک بودند که امروز در حال تبدیل شدن به بزرگترین معدن مس ایران هستیم.

شریفی ادامه داد: با اکتشافاتی که انجام دادیم به معدن بزرگ تبدیل می‌شویم به طوریکه  قبلاً ۳۰ یا ۴۰ میلیون تن خاک شناسایی شده بود ولی الان این رقم به یک میلیارد تن خاک قابل برداشت رسیده است.

وی با بیان اینکه دو فاز هر دو به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن و در مجموع  ۳۰۰ هزار تن در حال تولید کنسانتره است، تصریح کرد:  برای اینکه تکمیل زنجیره را داشته باشیم و خام‌فروشی صورت نگیرد و به تبع آن ایجاد اشتغال انجام شود، اقدام به طراحی کارخانه ذوب ۱۰۰ هزار تنی کردیم که در حال اجرا می‌باشد.

شریفی با اشاره به این‌که پروسه اکتشاف تا تولید مس، کاملاً سازگار با محیط زیست است و به عبارت دیگر  ما یک صنعت سبز هستیم، افزود: همه چرخه در یک سیکل انجام می‌گیرد و نه تنها هیچ آلایندگی نداریم بلکه هیچ  واکنش شیمیایی نیز انجام نمی‌گیرد.  

مدیر  مجتمع مس آذربایجان (سونگون) با اشاره به اهمیت اشتغال در کشور، افزود: اگر دولت میلیاردها دلار درآمد نفتی داشته باشد؛ باز نمی‌تواند شغل بخرد و تنها راه ایجاد شغل توسعه است، شرکت ملی مس ایران نیز در کنار فعالیت اقتصادی خود به این موضوع اهمیت می‌دهد. 

وی با بیان این‌که بیش از ۴ هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند  که ۶۰ درصد آنها، اهل ورزقان هستنند، گفت: به برکات وجود مس سونگون در ورزقان اعم از اشتغالزایی، تردد، ساخت و ساز در این منطقه، گفت: خدمات اجتماعی بسیار مهم است که مس سونگون در حال انجام می‌باشد، اکنون همه روستاها آسفالت و جدول‌گذاری شده و ۵۵۰ میلیارد تومان پروژه برای خدمات اجتماعی داریم.

شریفی احداث کمپ ورزشی در ورزقان را مورد اشاره قرار داد و گفت: طرح این کمپ در حدی است که تیم‌های ملی به علت فشار هوا، ارتفاع و شرایط آب و هوایی مناسب می‌توانند در این مجموعه کمپینگ داشته باشند. 

وی با بیان این‌که مس سونگون ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده‌گذاری در بانک‌های استان دارد، افزود: با پیگیری استانداری آذربایجان‌شرقی و نماینده ولی‌فقیه در استان به اندازه مطلوب گردش مالی انجام می‌گیرد و سپرده‌گذاری وجود دارد و حتی امسال سپرده گذاری آذربایجان‌شرقی بیشتر از کرمان نیز بود.

کد خبر 820149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha