مداحلی ابزاری برای کسب درآمد نیست

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: باید توجه داشت که مداحلی اهل بیت عصمت و طهارت به هیچ عنوان ابزاری برای کسب درآمد و معیشت نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» امروز(پنجم شهریور) در گردهمایی طلایه‌داران تبلیغ تبریز اظهار داشت: تکریم و تجلیل از مداحان پیشکسوتان باید مورد توجه مداحان جوان باشد.

امام جمعه تبریز با تأکید بر پرهیز از بیان مرثیه هایی که موجب کسر شأن اهل بیت عصمت و طهارت است، خاطرنشان کرد: دوری از غرور، غلو، تملق گویی و القابی که مقام ائمه را تضعیف می کند، باید مورد توجه شعرا، مداحان و مسؤولان هیئت های حسینی باشد.

وی حفظ منش ذاکری اهل بیت، پرهیز از تهمت و افترا به دیگر هیات ها و اجنتاب از طرح مسائل اختلاف انگیز را از دیگر مسائل مهم در عزاداری های محرم دانست و تصریح کرد: تعیین ساعات عزاداری و رعایت آسایش و آرامش مردم باید در اولویت برنامه های عزاداری باشد.

آل‌هاشم با بیان این‌که تبیین آموزه های اهل بیت تنها با طولانی شدن صف های عزاداری ممکن نیست، افزود: باید با حفظ سبک های سنتی و اجتناب از وسیله قرار دادن مداحی برای کسب در آمد و معیشت، به دنبال حقایق عاشورا بود.

وی با اشاره به این‌که مداحی اهل بیت عصمت و طهارت به هیچ عنوان ابزاری برای کسب درآمد و معیشت نیست، خاطرنشان کرد: یکی از آسیب های ادبیات عاشورایی اشعار تحریفی است که وارد ادبیات آئینی شده است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: پرهیز از به کارگیری افکار غلوآمیز در اشعار و اجتناب از نوشته هایی که بدآموزی دارد باید بیش از پیش مورد توجه مداحان اهل بیت باشد، البته برای مدح و ثنای اهل بیت (ع) باید از متون تاریخی صحیح استفاده شود.

آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به ناهماهنگی دست اندرکاران هیات های حسینی و متولیان امور مساجد در برخی محلات تبریز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در برخی مساجد مشاهده می شود که هیات امنا اجازه حضور به هیات های حسینی داده نمی دهد، این رویه باید از میان برود.

کد خبر 825783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha