بیشترین گروه معلولیت ها در استان یزد، جسمی حرکت هستند

غنیمت با اشاره به آمار معلولان در استان یزد گفت: بیشترین گروه معلولیت ها در استان یزد، جسمی حرکت هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « محمد حسین غنیمت» در نشست خبری مناسبت های جهانی ماه مهر ویژه ناشنوایان، سالمندان، کودکان و نابینایان در یزد گفت: معلولیت و بیماری اختلالی مرتبط با افراد همزاد با بشر بوده است و عوامل مختلفی دلیل آن بوده است که مشکلات متعددی داشته است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان یزد تصریح کرد: بر اساس آمارهای دنیا حدود 5 و نیم درصد از جامعه دچار محدودیت های آشکار هستند

غنیمت گفت: در یزد حدود 50 هزار معلول در استان داریم که آشکار و بارز هستند که نیمی ز آنها مستقیم تحت حمایت و پوشش سازمان هستند و مابقی نیز به صورت مورد از خدمات بهره مند هستند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان یزد ادامه داد: بیشترین گروه معلولیت ها جسمی حرکتی است که 38 درصد، معلولان ذهنی میزان 26 درصد و سومین گروه نیز ناشنوایان 14 درصد و 14 درصد نیز نابینایان هستند.

غنیمت بیان کرد: حدود یک میلیون و 500 هزار نفر ناشنوا تحت پوشش کشور هستند و در استان نیز ناشنایان 3 هزار و 850 نفر هستند و تقریبا به همین میزان نیز تحت پوشش ما نیستند.

وی خاطرنشان کرد: 50 درصد از عوامل ناشنوایی به دلیل ژنتیک است که این امر نشان دهنده امر مشاوره ژنتیک و امر غربالگری است.

وی افزود: امروز خوشبختانه به مراکز خانواده و کودکان ناشنوا تقریبا ورودی ما صفر است و با خدمات توانبخشی به موقع از آن جلوگیری شده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان یزد بیان کرد: حمایت از کانون ناشنوایان، ارائه خدمات توانبخشی، تامین قطعات کاشت حلزون، خدمات سمعک، ایجاد سه مرکز خدمات خانواده و کودک ناشنوان از جمله اقدامات ما است.

غنیمت ادامه داد: امروز رشد سالمندی دو برابر موالید است که در چشم انداز آینده ممکن است که جامعه ما را به سمت سالمندی حرکت دهد.

وی گفت: مناسب سازی و تردد یکی از موارد مهم است که باید پیگیری شود ولی متاسفانه یک اتوبوس برای جابه جایی معلولان اضافه نشده است و معلولان ما از خدمات تردد عمومی استفاده نمی کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان یزد بیان کرد: در استان یزد به دلیل آمار دیابت آمار ما در نابینایان 15 و نیم درصد است که باید برای آن ها نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

کد خبر 838052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha