قریب به ۵۰ هزار معلول در استان یزد زندگی می کنند

هومنیان با اشاره به برنامه های بهزیستی استان یزد گفت: قریب به ۵۰ هزار معلول در استان یزد زندگی می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « نادر هومنینان» در نشست خبری مناسبت های جهانی ماه مهر ویژه ناشنوایان، سالمندان، کودکان و نابینایان در یزد گفت: ما نسبت به تکالیف اجتماعی که داریم خالی از مسئولیت نیستیم و هر بخش و فردی دارای وظایف ویژه ای است.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات امروز در جامعه استان یزد بحث خودکشی است که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مناسب در اطلاع رسانی باعث ایجاد مشکلات در این زمینه شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه رسانه ای شدن خودکشی ها در جامعه باعث ایجاد مشکلاتی از جمله عملیاتی شدن افکار افراد دارای مشکل در این زمینه شده و باعث گسترش خودکشی می شود.

هومنیان بیان کرد: بهزیستی نهاد و سازمان مظلومی است که کمتر شناخته شده و با توجه به گسترش ابعاد مختلف آسیب های اجتماعی بایستی این نهاد به جامعه شناخته شود.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان یزد تصریح کرد: تنها مرکز خدماتی دولتی ژنتیک در کشور در استان یزد است که متاسفانه این امر اطلاع رسانی مناسب نشده است و نتوانسته ایم از این طریق بسیاری از مشکلات را در جامعه معرفی کنیم.

هومنیان گفت: 3 هزار و 850 نفر ناشنوا در استان یزد داریم که تحت پوشش بهزیستی هستند  که در این راستا سعی داریم با غربالگری بیش از 98 درصدی در بیمارستان ها به خوبی امر پیشگیری را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: اگرچه بخش عظیمی از بودجه های ما مربوط به بخش توانبخشی است اما بحث پیشگیری مقدم بر امر درمان و توانبخشی است.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان یزد بیان کرد: ما اگر در کشور برای سالمندان خود برنامه داشته باشیم تا از این فرصت استفاده کنیم از حضور آنها استفاده می کنیم.

هونیان با اشاره به روز جهانی سالمندان خاطرنشان کرد: اخیرا قریب به ده درصد از جامعه ما سالمند هستند که با این روند در سال 2050 آمار سالمندان ما قریب به 25 میلیون نفر می رسد.

وی افزود: طرح کوهورت سالمندی یکی از اقدامات ما است که در این راستا سعی داریم در استان بتوانیم مدت زمان سالمندی مفیدی داشته باشیم و از فرصت آنها برای رشد اجتماعی کشور استفاده کنیم.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: ما اعتبارات کافی برای انجام فعالیت های تکلیفی سازمان بهزیستی نداریم اما خیرین محترم در این زمینه به ما بسیار کمک کرده اند که نمونه آن در تفت، بافق و ... است.

وی ادامه داد: قریب به 50 هزار معلول در استان داریم که 26 هزار و 400 نفر تحت پوشش خدمات ما به انحا گوناگون هستند که تنها برای نیمی از آنها می توانیم مستمری برقرار کنیم.

هومنیان ادامه داد: شهر یزد جهانی است اما آیا زیرساخت ها برای معلولان و سالمندان داریم و آیا چه ایرادی دارد که در این زمینه نیز در جهان اول باشیم.

وی گفت: یک درصد از اعتبارات به غیر از فصل و یک و شش مربوط به پژوهش است که سال گذشته اولویت مربوط به ژنتیک بوده که انجام شده است ولی در سازمان بهزیستی مرکز پژوهش ها و تحقیقات آسیب ها، ژنتیک، سالمندی و اعتیاد داریم که به صورت پراکنده است اما سیاست ما ایجاد مرکز پژوهش های سازمان بهزیستی است تا بتوانیم به صورت متمرکز در این زمینه حرکت کنیم.

ما در رابطه با آسیب های اجتماعی استان برنامه مدون و چشم اندازی نداریم و باید یک سند چشم اندازی را برای استان تدوین کنیم و بر مبنای آن اهداف و سیاست گذاری را داشته باشیم.

 

کد خبر 838047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha