شهر تبریز با کمبود کتابخانه مواجه است

پورمحمدی با اشاره بر این‌که امروز تبریز دو میلیون نفری بیش از ۶ کتابخانه مهم ندارد، گفت: یک مقاله‌ای بود که اعلام می‌کرد تا حال تبریز خوب است، ولی باور نکنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمدرضا پورمحمدی» امروز(۲۹ مهر)  در افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار داشت: تبریز زادگاه صنعت چاپ و نشر کشور بوده و هست و تبریز این طلایه‌داری خود را بعد از گذشت سال‌ها و از دوران عباس میرزا که بانی و مروج مظاهر مدرنیته بود را حفظ کرده است. 

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که تبریز به واسطه اولین‌ها بودن خود تبدیل به مرکز اندیشمندان و قلم به دستان مبارز علیه دوران پهلوی مستبد بود، گفت: دهه ۵۰، بازار شیشه‌گرخانه تبریز میعادگاه دانشجویان و پژوهشگران بود و چندین کتابخانه بزرگ داشت. 

وی با اشاره بر این‌که امروز تبریز دو میلیون نفری بیش از ۶ کتابخانه مهم ندارد، گفت: یک مقاله‌ای بود که اعلام می‌کرد تا حال تبریز خوب است، ولی باور نکنید، من می‌گویم که حال تبریز خوب است ولی خیلی خوب نیست. 

وی خاطرنشان کرد:  یک روزنامه سراسری نداریم و مشکلات سخت‌افزاری و حق‌التحریر از جمله مباحث‌هاست که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود،خوشحالم این مجال فراهم شد تا بستری برای فکر داشته باشیم. 

همچنین «سعید جلالی» نماینده ناشران آذربایجان‌شرقی در سخنانی با بیان این‌که صنعت نشر و چاپ وارد سومین قرن خود شده است، افزود: به قول رئیس ایران‌شناسی یکی از دانشگاه‌های اروپایی مبنی بر اینکه اگر نام تبریز از ایران بگیرید، چیزی برای ایران نمی‌ماند.

وی با بیان این‌که تبریز از قرن‌ها پیش در زمینه نشر و کتاب و چاپ اول بوده و باید این اول بودن حفظ و حراست شود، تصریح کرد: نشر از موضوع تمرکز رنج می‌برد و البته خانه کتاب این راه را شروع کرده است. 

جلالی خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد تولید کتاب در مرکز است ولی ۱۱/۶ درصد مخاطب دارد و از این‌رو مشکل نشر یک مشکل تمرکز است.  در هیچ کشوری کتاب‌ها فقط در یک شهر تولید نمی‌شود و مابقی سرشان بی‌کلاه بماند. 

وی به اجتماعی کردن صنعت نشر اشاره کرد و گفت: این یک نوش دارو برای نشر است ولی به قول خود وزیر نمی‌توان فرهنگ را از اقتصاد جدا کرد ولی آنچه مهم است راه بردن فرهنگ به سر سفره می باشد. 

کد خبر 845438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha