رکورد بازدید از نمایشگاه‌های کتاب و مطبوعات شکست

محمدپور گفت: بیش از یک میلیون نفر از مردم استان و همچنین استان های همجوار از نمایشگاه های کتاب و مطبوعات تبریز بازدید کردند.

«محمد محمدپور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز با اشاره به برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار داشت: این نمایشگاه علاوه بر اینکه خواست نشان دهد چه اتفاقاتی در عرصه قلم ایران و دنیا رخ داده و کدام موضوعات جدید علمی و فکری در فضای عمومی جامعه وجود دارد، به دنبال فراهم کردن دسترسی آسان و کم هزینه‌ای برای مخاطبان و علاقمندان به کتاب بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم تبریز از این رویداد فرهنگی افزود: بازدید مردم از این نمایشگاه در روز اول امسال، بیش از پربازدیدترین روز نمایشگاه کتاب سال گذشته بود.

وی با بیان این‌که امسال رکورد بازدید از نمایشگاه‌های کتاب و مطبوعات شکست، گفت: در واقع مردم آذربایجان یک حماسه افتخار آمیز فرهنگی آفریند؛ در طول ۶ روز برگزاری نمایشگاه های کتاب و تبریز، بیش از یک میلیون نفر از مردم استان و همچنین استان های همجوار از این رویدادهای فرهنگی و رسانه‌ای بازدید کردند.

محمدپور با اشاره به این‌که برگزاری نمایشگاه سهم کتاب در سبد مصرفی خانوارهای استان را تقویت می‌کند، گفت: هدف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همراه با تمام دستگاه‌های فرهنگی استان این است که بتوانیم شاخص سرانه مطالعه آحاد مردم را ارتقا دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: نمایشگاه کتاب علاوه بر کمک به ناشر و اقتصاد نشر، نقش کتاب را در سبد مصرف خانوار تقویت می‌کند. اگر مردم برای کتاب هزینه کنند، هم به صورت مستقیم نقشی آموزشی برای نسل‌های آتی خواهند داشت و هم اگر کتاب در معرض دید باشد، رغبت بیشتری به آن ایجاد می‌شود.

وی با بیان این‌که استقبال گسترده مردم از نمایشگاه منجر به اتمام بن های تخصیص یافته به این رویداد فرهنگی شد، گفت: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان طبق توافق با مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای این نمایشگاه در نظر گرفته شد، اما استقبال فوق‌العاده بوده و در روز نخست رقم قابل توجهی از بن‌ها توسط مردم تهیه شد که در روزهای بعدی این روند به صورت تصاعدی ادامه داشت به همین دلیل درخواست کردیم که این مبلغ تا ۲ میلیارد تومان افزایش یابد.

محمدپور افزود: حقیقتاً مردم آذربایجان و تبریز افتخار و حماسه‌ای فرهنگی خلق کردند. حضور گسترده مردم در هفدهمین نمایشگاه کتاب تبریز غیر منتظره بوده و پیش بینی می‌کردیم باتوجه به این‌که سال قبل ۱.۵ میلیارد تومان بن توزیع شده است؛ برای امسال یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کافی باشد؛ ولی چهارمین روز بن به اتمام رسید. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد اگر رویداد و اتفاق فرهنگی رخ دهد، مردم از آن استقبال می‌کنند که به معنی رشد و تعالی و غیرت فرهنگی مردم عزیزمان است.

محمدپور ادامه داد: سال گذشته سقف بن‌های تخفیفی ۱۰۰ هزار تومان بود، اما امسال با توافقاتی که صورت گرفت، این مبلغ ۵۰ هزار تومان افزایش یافت. بدین ترتیب بن‌های اختصاص‌ یافته به عزیزانی که دارای مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر به همراه مدارک معادل حوزوی هستند از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت. ۲۰ درصد این بن‌ها تخفیف بوده و علاوه بر آن، در داخل نمایشگاه نیز ناشران موظف به ارائه حداقل ۱۰ درصد تخفیف هستند که برخی‌ها تا ۴۰ درصد هم تخفیف می‌دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به عدالت در توزیع بن‌های تخفیف نمایشگاه کتاب تبریز گفت: حجم خرید از نمایشگاه چند برابر بن‌های دریافتی است و برخی که کتاب‌های زیادی نیاز دارند از این بن‌ها استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل به نوعی عدالت در توزیع بن‌ها نیز مطرح است و تلاش کردیم بانک مستقر در نمایشگاه با سرعت بیشتری در خدمت بازدیدکنندگان عزیز باشد.

وی در رابطه با حضور ۹۰۰ ناشر داخلی در هفدهمین نمایشگاه کتاب تبریز خاطرنشان کرد: ناشری که در فضای نشر کشور حضور تأثیرگذار و تعیین‌کننده‌ای دارد، قطعاً نمی‌خواهد فرصت حضور در نمایشگاه کتاب تبریز را از دست بدهد و بر اساس گفته ناشران، نمایشگاه تبریز برای فعالان حوزه نشر توجیه اقتصادی نیز دارد.

محمدپور با اشاره به حضور ناشران استانی در نمایشگاه کتاب تبریز اظهار داشت: ۲۰۲ ناشر در استان داریم که از این تعداد ۸۰ ناشر در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. بنابراین نمی‌توان گفت همه ناشران فعال هستند یا به اندازه حضور در نمایشگاه انتشارات داشته‌اند. هرچند ما تلاش می‌کنیم ناشرانی که غیرفعال هستند نیز تعیین تکلیف شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به جایگاه نمایشگاه کتاب تبریز گفت: تنها نمایشگاه استانی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن حضور پیدا می‌کنند، نمایشگاه کتاب تبریز است. سفر وزیر به تبریز علیرغم تراکم کاری و حضور در کشور عراق و شهر مقدس کربلا، نشان از جایگاه مهم نمایشگاه کتاب تبریز دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری دهمین نمایشگاه مطبوعات استان اظهار داشت: به تأیید تمام بازدیدکنندگان امسال تحول خوبی در نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان رخ داده و جا دارد از حضور مقتدر و همه‌جانبه رسانه‌های استان تشکر کنم.

محمدپور ادامه داد: هم اکنون بیش از ۴۹۰ رسانه مکتوب و برخط در استان آذربایجان شرقی وجود دارند که این آمار موجب شده بعد از تهران در رده دوم کشوری قرار بگیریم؛ قطعاً در کنار آمار کمّی، اتفاقاتی مثبتی نیز در بخش کیفی روی داده است، حقیقتاً رسانه‌های استان فعال و علاقه‌مند هستند و رویش‌های قابل توجهی در این حوزه ایجاد شده است.

وی با اشاره به فعالیت ستاد برگزاری دهمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های استان گفت: نمایشگاه مطبوعات متعلق به شخص، رسانه و تشکل خاصی نیست؛ با اعتمادی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به خانه مطبوعات استان دارد، ستادی تشکیل یافت و خوشبختانه عملکرد بسیار مطلوبی در برگزاری این رویداد نمایشگاهی داشته است.

کد خبر 847208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha