برخورد با تخلف باعث تقویت دستگاه قضایی است

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر این‌که قاضی نباید تسلیم فضا شود بلکه با ادله، حق و عدل تصمیم گرفته و حکم صادر کند، گفت: برخورد با تخلف باعث تقویت دستگاه قضایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» عصر امروز نهم آبان در دیدار کارکنان و قضات دادگستری آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در دستگاه قضایی باید به بهترین‌ شکل عمل کنیم، زیرا با حق‌الله و حق‌الناس مواجه هستیم و مسأله مال و جان و آبروی مردم در میان است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: برخی تلاش دارند تا باطل را حق و حق را باطل جلوه دهند و با فضاسازی دست به این کارها می‌زنند و اینجا سختی کار قضات بر این است که غبارها را کنار بزند.

وی با بیان این‌که حقیقت‌یابی، استفاده از تقوای الهی برای تشخیص حق از باطل از ابزارهای قاضی است، تصریح کرد: کسی ظرفیت دارد که عرصه بندگی خدا را ترک نکرده و در همه حال عبد و بنده و مطیع امر مولا باشد. 

آیت‌الله رئیسی با بیان این‌که برخورداری علم و دانش از اولویت‌های قضات است، گفت: هیچ کسی نباید در مرحله علم و دانش خود را بی‌نیاز به دانش‌افزایی ببیند، البته قضات دارای سطوح عالی علمی هستند و اکثراً تلاش کردند تا دانش کلاسیک و عمومی خود را بیافزایند. 

وی خاطرنشان کرد: شناخت مسائل مختلف از سوی قضات و به‌روزرسانی اطلاعات لازمه قضات است و اگر قاضی در یک موضوعی تخصص ندارد، می‌تواند مشورت کند و نباید در مشورت کردن اِبایی داشت.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: پرونده‌‌هایی که در اولویت و اهمیت هستند و مورد مطالبه عموم می‌باشد، باید در سریع‌ترین زمان و با دقت رسیدگی شود؛ به عبارتی موضوعی که مورد مطالبه مردم در یک منطقه است یک پرونده ویژه است که باید در اولویت قرار گیرد.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر این‌که قاضی نباید تسلیم فضا شود بلکه با ادله، حق و عدل تصمیم گرفته و حکم صادر کند، گفت: کار ویژه در دست شما قضات است، زیرا حقوق مردم دست شماست، اگر این امر را به بهترین شکل انجام دهید، قطعا اثر خوب آن را در مسائل مختلف لایه‌های زندگی خواهید دید.

وی با بیان این‌که برخورد با تخلف باعث تقویت دستگاه قضایی است، خاطرنشان کرد: تمام دادگستری‌ها موظف هستند تا قضاتی که در غیر قضایی فعالیت می‌کنند دوباره به کار اصلی خود برگردانند و از نیروهای متخصص استفاده کنند. 

رئیسی با تأکید بر تقویت شورای حل اختلاف، افزود: شورای حل اختلاف از ابتدا به صورت افتخاری بسته شد، ولی سپس صلاحیت آن تغییر یافت و ما پیشنهادات قطعی برای کارکنان شورای حل‌اختلاف را به مجلس ارائه خواهیم کرد. 

رئیس قوه قضائیه گفت: باید در دوره تحول قوه قضائیه، همه نقش داشته باشند و اگر معتقدیم که امیدی ایجاد شده است، باید با حق باشد و کار مردم زودتر انجام گیرد زیرا انقلابی عمل کردن از لوازم اصلی قوه قضائیه در این دوره است. 

کد خبر 848611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha