سبک و الگوهای پوششی باید به دور از افراط و تفریط باشد

محمدپور گفت: باید به دور از افراط و تفریط نسبت به سبک ها و الگوهای پوششی گذشته و با استفاده از طراحی های جدید، هویت و نمادهای فرهنگی و ملی خود را معرفی و ارائه کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمد محمدپور» در جلسه کارگروه مد و لباس آذربایجان شرقی با تاکید بر لازم الاجرا بودن قانون ساماندهی مد و لباس و آیین نامه های ابلاغی از سوی دستگاه ها و سازمان ها و ارائه گزارش های مربوطه اظهار داشت: هدف از این قانون حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی است. و از آنجایی که پوشاک یکی از حوزه های چالش برانگیز و اثرگذار در مباحث اجتماعی و رفتارهای عمومی است و نوع پوشش افراد نسبتی با هویت، نگرش ها، باورها، افکار و عقاید افراد دارد، باید مورد توجه جدی باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به پوشش های غالب و علایم و نمادهای به کار رفته در لباس های رایج در جامعه تصریح کرد: باید اذعان کنیم که در این زمینه اقدام ثمربخشی انجام نشده است و اگر نگاهی گذرا به نوع لباس های مورد استفاده در معابر و فضاهای عمومی داشته باشیم، متوجه می شویم که کمترین ارتباط و تناسبی با هویت فرهنگی و ملی ایرانی دارند و بطور قطع چنین پوشش هایی اثری مستقیم و غیرمستقیم بر تعاملات مردم و رفتارهای اجتماعی و عمومی نیز خواهند داشت.

محمدپور قانون ساماندهی مد و لباس را قانونی مترقی دانست و افزود: در واقع این قانون پس از چهار دهه پدیده ای بنام مد را به رسمیت شناخته و هر چند هدف از آن بازگشت به الگوهای سنتی گذشته و مدهای وارداتی نیست، اما نباید الگوهای اصیل سنتی نیز به بوته فراموشی سپرده شوند و باید با همفکری و همراهی کارشناسان عوامل دخیل در حوزه مد و لباس، سبک های پوششی سنتی و اصیل بازطراحی و برای پاسخ به نیازها و خواسته های نوین با استفاده از شیوه‌های نو ارائه شوند که همین امر وظیفه کارگروه مد و لباس را بسیار خطیر و مهم می کند.

وی با تأکید بر لزوم اجتناب از نگاه های افراطی چه در حوزه پوشش های سنتی و چه در خصوص گرایش به مد و پوشش های مبتنی بر نگاه غربی گفت: کارگروه مد و لباس استان باید با اتخاذ روشی میانه و جامع، علاوه بر معرفی الگوها و اسلوب های پوشش سنتی، موضوع مد و سبک های جدید را در بازطراحی و ارائه این الگوها مورد توجه قرار دهد و بر همین اساس شیوه های نوین برخورد با حوزه پوشاک با در نظر گرفتن نمادهای اصیل ملی و محلی نیز باید در موضوع مد و لباس مورد توجه جدی قرار گیرد.

محمدپور خاطر نشان کرد: نوع پوشش و لباس افراد در واقع پرچم هویتی آنهاست و ما باید به دور از افراط و تفریط نسبت به سبک ها و الگوهای پوششی گذشته و با استفاده از طراحی های جدید و بروز در حوزه مد و لباس، هویت و نمادهای فرهنگی و ملی خود را معرفی و ارائه کنیم.

رئیس کارگروه مد و لباس استان در پایان گفت: بدون شک در صورت توجه به ابعاد فرهنگی حوزه مد و لباس استان و اطلاع رسانی درست درخصوص کمیت و کیفیت تولیدات داخلی، نه تنها شاهد اثرگذاری در حوزه تولید و طراحی لباس خواهیم بود بلکه بعد اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده این حوزه نیز دچار تغییرات مثبت خواهد شد و تسری اقتصاد هنری به عرصه لباس به عنوان کالایی فرهنگی حتی می تواند زمینه ساز توسعه صادرات در این بخش نیز باشد.

کد خبر 863227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha