شستشوی دست‌ها مهم‌ترین راهکار پیشگیری از آنفولانزا

پورهاشمی اعلام کرد: شستشوی مرتب دست‌ها مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از بروز بیماری آنفولانزا ‌است.

«سید محمد پورهاشمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد با اشاره به شیوع بیماری آنفولانزا در سطح کشور و استان گفت: امسال فعالیت ویروس آنفلوانزا در کشورمان زودتر از موعد پیش‌بینی‌شده شروع‌شده و به‌تبع آن پیش‌بینی می‌شود که طول مدت شیوع نیز طولانی‌تر شده و همچنین شدت بیماری‌زایی ویروس بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

وی بابیان اینکه آنفلوانزا ویروسی غیرقابل‌پیش‌بینی است که بیشتر در فصل سرما رواج می‌یابد و تشخیص زمان بروز و شدت بروز آن در افراد دشوار است تصریح کرد: شستشوی مرتب دست‌ها مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از بروز این بیماری ‌است. همچنین دوری از افراد مبتلا راهکار بعدی است؛ چراکه ترشحات دهان و بینی فرد مبتلا یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال این ویروس است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردکان با اشاره به اینکه در این نوع از آنفلوانزا داروی خاصی به بیمار داده نمی‌شود؛ چراکه به درمان‌های ساده مثل تجویز مسکن  و استراحت پاسخ می‌دهد اظهار داشت: مبتلایان نیازمند به بستری و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل قلبی و عروقی، دیابت و کبدی مجاز به مصرف داروهای مختص آنفلوانزا هستند. همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک و داروهای کورتون‌دار برای این بیماری به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود؛ چراکه منجر به تشدید بیماری می‌شود. بنابراین باید زیر نظر پزشک تحت درمان قرار گیرند.

وی ادامه داد: واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر مثل بیماران قلبی و عروقی، دیابتی، افراد دارای بیماری‌های نقص ایمنی، مصرف‌کنندگان داروهای سرکوبگر ایمنی و دارای مشکلات کلیوی و کبدی تجویز می‌شود. همچنین واکسن آنفلوانزا برای خانم‌های باردار تجویز می‌شود؛ چراکه در صورت ابتلا به این بیماری، به نوع شدید آن مبتلا می‌شوند.

این مقام مسئول در پایان دست‌ها را حائز نقش مهم، قابل‌توجه و تأثیرگذاری در گسترش این نوع از بیماری دانست و بابیان اینکه در صورت داشتن هرگونه علائم بیماری در افراد، اقدامات گفته‌شده برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفولانزا کاربردی و بسزا خواهد بود اذعان کرد: امسال هر دو ویروس H۱N۱ و H۳N۲ به صورت هم‌زمان گزارش‌شده و همین مسئله نشان‌دهنده شرایطی حادتر نسبت به سال‌های گذشته است.

کد خبر 864028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha