فقهای برجسته شیعه از برترین مفسران قرآن نیز هستند

پژوهشگر قرآنی با اشاره به تهمت برخی علیه شیعه که آنها را بیگانه با قرآن و تفسیر می‌دانند، تأکید کرد که فقهای برجسته شیعه از برترین مفسران قرآن نیز هستند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سید عبدالوهاب مسترحمی» عصر امروز(یکشنبه 24 آذر) در نشست خبری که به مناسبت برگزاری «همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد،با اشاره به لزوم پژوهش بیشتر در حوزه مباحث قرآنی گفت: یکی از ثمرات فعالیت های نزدیک به ده ساله مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن ائمه اطهار(ع) چنین همایشی است.

 

دبیر اجرایی همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی با اشاره به استقبال پژوهشگران ملیت های دیگر از این همایش اضافه کرد: این همایش ظرفیت بین المللی داشت و حتی در هند و آلمان این ظرفیت را داشتیم که پیش نشست هایی برگزار کنیم ولی برای نخستین بار به حد ملی اکتفا کردیم.

وی خاطرنشان ساخت: مراکز مهمی از جمله مرکز مدیریت، مرکز تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، جامعه المصطفی العالمیه، جامعه الزهرا(س) و نهادهای دیگر با مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن ائمه اطهار(ع) در برگزاری این همایش همکاری می‌کنند.

حجت الاسلام مسترحمی تأکید کرد: ما از ابزار مجازی برای تبیین و معرفی همایش استفاده کرده ایم و همچنین بهره گیری از سایت های متعدد، استفاده از ظرفیت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و وب سایت خود همایش به آدرس http://hamayesh.miu.ac.ir راه اندازی شده و در روز همایش یعنی پنجم دی ماه نیز نمایشگاه چکیده مقالات نیز برپا خواهد بود.

وی تصریح کرد: درست است که ما در مباحث قرآنی و علوم قرآنی راه های نرفته زیادی داریم و در قرآن هم داریم که پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز قیامت از امت خود به دلیل عدم توجه کافی به قرآن شکایت می‌ کنند، ولی امروز کارهای علمی زیادی در مورد قرآن شکل گرفته است.

این پژوهشگر قرآنی در ادامه خاطرنشان ساخت: برخی انگشت اتهام را به سمت حوزه و علمای حوزه گرفته ند و می‌ گویند حوزه های علمیه شیعه و علمای شیعه توجه چندانی به قرآن و مباحث تفسیری و علوم قرآنی ندارد و به تعبیر دیگر حوزه را متهم می‌ کنند که علمای شیعه آنچنان که قدرت استنطاق روایات را دارند قدرت استنطاق قرآن را ندارند، درحالی که واقع مطلب این طور نیست.

وی با تأکید بر این که این اتهامات یا با غرض ورزی یا از روی جهل زده می‌ شود، گفت: یکی از اهداف اصلی ما همین مسأله است که به جامعه علمی کشور و به جوامع علمی اسلامی شیعه و سنی بفهمانیم علمای شیعه نسبت به قرآن توجه خاص داشته اند و همانطور که با روایات استنباط می‌ کنند و از آن مطلب استخراج می‌ کنند، با قرآن نیز مأنوس هستند.

حجت الاسلام مسترحمی اضافه کرد: هرجا یکی از مراجع ما در مباحث فقهی وارد آیات قرآن شده است، اگر قوی تر از مفسران آیه را ترجمه نکرده باشد، ضعیف تر هم نبوده اند، پس به عبارت دیگر مراجع ما علاوه بر این که فقیه هستند و احکام را استنباط می‌ کنند، مفسر قرآن هم هستند و این همایش به جهت تأکید بر این مسأله برگزار شده است.

کد خبر 868303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha