پاسخ های مرحوم آیت الله فاضل‌لنکرانی به شبهات جمع و قرائات قرآن

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به پاسخ های مرحوم آیت الله فاضل‌لنکرانی به شبهات جمع و قرائات قرآن گفت: ایشان قائل به جمع کامل قرآن در دوران پیامبر گرامی اسلام(ص) هستند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «سید رضا مؤدب» در همایش ملی حوزه  های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم با محوریت «دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)» که شامگاه امروز(پنجشنبه 5دی) در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به کار خود پایان داد، در ارائه گزارشی از پنل «جمع قرآن و قرائات» اظهار داشت: برای این همایش ملی مقالات بسیار ارزشمندی در حوزه جمع و قرائات رسید که بیش از 20 مورد می‌ شود.

عضو  هیأت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم ابراز داشت: صاحبان مقالات تلاش کردند که در این پنل دیدگاه های مرحوم آیت الله فاضل را مطرح کرده و دیدگاه هایی تطبیقی را نیز در این حوزه بیان کنند.

وی با بیان این که مسأله جمع قرآن با چند سؤال جدی مواجه است، گفت: اول این که قرآن در چه زمانی و چگونه جمع شده است؟ برخی از عالمان اهل سنت بر این عقیده اند که مسأله جمع قرآن در زمان خلفا صورت گرفته و در نتیجه عده ای در سلامت قرآن از تحریف تردید کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤدب در ادامه ابراز داشت: نظر آیت الله فاضل‌لنکرانی این است که جمع قرآن به معنای این که آیات درون سوره قرار بگیرد در زمان خود پیامبر صورت گرفته است ولی جمع به معنای چینش و ترتیب سوره ها نیز شاید دقیقا همان جمعی باشد که پیامبر انجام داده است و حضرت علی(ع) در این زمینه نقش مؤثری داشته است.

وی با اشاره به این که حرکت های زمان خلفای بعدی عمدتا در باب توحید قرائات بوده است، گفت: در این کمیسیون مطرح شد که قرآن آیا یک قرائت دارد یا دارای چند قرائت است؟ برخی از عالمان اهل سنت تعدد قرائات را پذیرفته اند ولی مرحوم آیت الله فاضل‌لنکرانی معتقدند که قرائات تواتر ندارند، هرچند در بین روایات، روایت حفص از عاصم اعتبار بیشتری دارد.

کد خبر 872549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha