رمضان ماه خودسازی، تصفیه روح و درک وضعیت نیازمندان است

حجت الاسلام کوثری ماه رمضان را ماه خودسازی و تصفیه روح دانست و گفت: از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست.

حجت الاسلام «احمد کوثری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است.

 

مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی دارالإعلام افزود: از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است.

 

وی بیان داشت: مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی، عارف معروف و مشهور و فقیه بزرگوار در کتاب شریف المراقبات­شان می فرمایند: «روزه یک هدیه‌ی الهی است که خدای متعال این را به بندگان خود و به مؤمنین هدیه کرده است. تعبیر ایشان این است که «الصّوم لیس تکلیفا بل تشریفا» یعنی روزه را به چشم یک تکلیف نگاه نکنید؛ به شکل یک تشریف و تکریم نگاه کنید، که «یوجب شکرا بحسبه»؛ این توجه به فریضه‌ی روزه - که تکریم الهی نسبت به بندگان است - خودش مستوجب شکر است؛ باید خدا را سپاسگزاری کرد.

 

حجت الاسلام کوثری ماه رمضان را ماه خودسازی و تصفیه روح دانست و یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) فرمود: «ان لربکم فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها» یعنی همانا برای پروردگار شما در دوران زندگی شما لحظه های بسیار سودمند و مغتنم روی می آورد، خودتان را در معرض آن لحظه های سودمند قرار دهید و استفاده شایان ببرید».

 

وی تأکید کرد: البته باید دانست که اسباب تهذیب نفس و خودسازی در ماه رمضان، تنها به روزه گرفتن نیست، بلکه تلاوت آیات قرآن، دعاها و مناجات با خدا، اطعام و رسیدگی به مستمندان و محرومان، کسب صبر و مقاومت، یاد خدا و قیامت در ماه رمضان که از دستورهای مستحبی آن است، هرکدام نقشی در خودسازی دارند.

 

این استاد سطح عالی حوزه یادآور شد: یکی از مواردی که می توان گفت نقش بسیار مهمی درخودسازی دارد، و ماه رمضان بهار آن می باشد، دعا و مناجات است، همچنانکه خداوند در قرآن می فرماید: «قل ما یعبؤ بکم ربی لو لا دعائکم : بگو پروردگارمن برای شما ارجی قائل نیست، اگر دعای شما نباشد»، پس باید در این ماه با مناجات کردن خیلی به خداوند متعال نزدیک شویم.

 

حجت الاسلام کوثری با اشاره به ماه رمضان به عنوان بهترین فرصت جهت بازگشت از خطاها و توبه حقیقی خاطرنشان کرد: در میان خصوصیاتی که در مورد ماه مبارک رمضان ذکر شده توبه و انابه است، همچنانکه در کتاب شریف کافی آمده است و نقل شده که امام سجاد(ع) در تمام روزهای ماه مبارک رمضان این دعا را می­خواندند «اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ وَ هَذَا شَهْرُ الصِّيَامِ وَ هَذَا شَهْرُ الْإِنَابَةِ وَ هَذَا شَهْرُ التَّوْبَةِ...».

 

وی اضافه کرد: توبه یعنی بازگشت از یک راه غلط، از یک کار غلط، از یک فکر غلط. انابه یعنی رجوع الی اللَّه، بازگشت به سمت خدا، همچنین در دعای وداع ماه مبارک رمضان، امام سجاد(ع) به پروردگار عالم عرضه می دارند: «انت الّذی فتحت لعبادک بابا الی عفوک و سمّیته التّوبة» این باب را باز کردی به روی ما که به سوی عفو تو بشتابیم، از نعمت عفو و رحمت تو بهره ببریم. این در، درِ توبه است.

کد خبر 919651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha