مانور فرضی زلزله در خراسان جنوبی برگزار شد

در راستای سنجش توان نیروی امدادی، مانور فرضی زلزله به صورت دورمیزی در خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، خراسان جنوبی از جمله استان های زلزله خیز در کشور بوده و سالانه متوجه حوادثی اعم از سیل، ریزگرد، خشکسالی و ... است. بنا به گفته کارشناسان این دیار کویری با داشتن ۲۴ حادثه طبیعی ویترینی از حوادث بوده که این امر بر ضرورت آمادگی مسئولان و آگاهی جامعه می افزاید.

 

کارشناسان معتقدند مردم خراسان جنوبی به طور میانگین هر ۱۲ سال یک بار شاهد وقوع زلزله ای بالای شش ریشتر هستند و تکرار این سناریو خسارت های زیان باری را متحمل مردم می کند.

 

موقعیت جغرافیایی و ماهیت خطرپذیری این خطه نیازمند برنامه ریزی به موقع مسئولان در حوزه مدیریت بحران و ارائه هر چه بیشتر آموزش های ذیربط است. از سویی دیگر توان و عملکرد نیروهای امدادی در حوادث گسترده ای مانند زلزله نقش مستقیمی با کاهش تلفات و خسارات جانی دارد. از این رو هلال احمر خراسان جنوبی در زمان آرامش با برگزاری مانورهای زلزله تلاش می کند علاوه بر سنجش توان نیروهای امدادی و آگاهی سطح دانسته های مردمی، توان عملیاتی امداگران را افزایش دهد.

 

مانور دور میزی با سناریو زلزله ۶.۶ ریشتری از جمله برنامه های هلال احمر استان بوده که با حضور شعب استان برگزار شد.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در این خصوص بیان کرد: خراسان جنوبی از جمله استان های حادثه خیز بوده که تجربه چندین زلزله بالای شش ریشتر را دارد.

 

«محمد رضا رضایی» با اشاره به اهمیت ارتقای سطح توان امدادگران در رسیدگی به حوادث بیان کرد: آمادگی کامل برای مقابله با بلایا ضرورتی انکار ناپذیر بوده و باید میزان آمادگی خود را جهت پوشش هر نوع حادثه ای بالا ببریم.

 

وی بیان کرد: برگزاری مانورهای زلزله، نهیب و اعلامی برای آمادگی نیروهای امدادی در هنگام وقوع زلزله و ارزیابی توان عملیاتی آن ها است.

 

رضایی اظهار کرد: در راستای سنجش میزان آمادگی نیروهای امدادی، مانور دورمیزی زلزله فرضی ۶.۶ ریشتری ساعت ۲۰:۳۰ شنبه شب در حوزه رباط قاین و اصفاک بشرویه برگزار شد.

 

وی ادامه داد: انتخاب این دو مکان باهدف آماده باش تمامی استان به عنوان معین این مناطق بوده که این امر بر اهمیت توان و سرعت عمل نیروهای امدادی می افزاید.

 

وی اظهار کرد: این مانور برخلاف سایر مانورها بدون هماهنگی های اولیه و با هدف سنجش سرعت و میزان آمادگی دستگاه های خدمات رسان برگزار می شود.

 

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی معین منطقه ۸ تهران است، گفت: آمادگی برای زلزله احتمالی تهران از دیگر اهداف برگزاری این مانور دانست.

کد خبر 940818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha