۱۰۳۶ مجازات جایگزین حبس در محاکم قضایی خراسان جنوبی صادر شد

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به کاهش جمعیت کیفری با استفاده از نهاد‌های ارفاقی و تعیین مجازات جایگزین حبس، گفت: در سه ماهه نخست امسال یک هزار و ۳۶ فقره مجازات جایگزین حبس در محاکم قضایی استان صادر شده است.

حجت الاسلام «ابراهیم حمیدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: یکی از راهبردهای اساسی قوه قضاییه در دوره تحول، اهتمام جدی به مقوله مجازات‌های جایگزین حبس و همچنین اصلاح و باز اجتماعی کردن مجرمان و آسیب‌دیدگان اجتماعی و برنامه‌ریزی و طراحی مداخلات در این خصوص است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: مجازات‌های جایگزین حبس، طیفی از اقدامات اصلاحی و ترمیمی است که با هدف اصلی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و در کنار آن، اصلاح و بازپروری مجرم و جبران آسیب‌های وارده در اثر جرم، در قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ پیش‌بینی شده و به نظام حقوقی ما راه یافته است.

 

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه سه هزار و ۸۳۷ رای قضایی بر مبنای مجازات‌های جایگزین حبس و با رویکرد اصلاح و تربیت در سال گذشته در استان صادر شد، افزود: در سه ماهه نخست سال جاری نیز یک هزار و ۳۶ فقره مجازات جایگزین حبس با استفاده از نهادهای ارفاقی در محاکم قضایی استان صادر شده است.

 

وی ادامه داد: محکومیت‌های جایگزین حبس شامل مجازات جایگزین حبس- جزای نقدی ۱۷۹مورد، دوره مراقبت ۲ مورد و الزام به خدمات عمومی رایگان پنج مورد بوده است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: اقدامات انجام شده در راستای استفاده از مجازات‌های اصلاحی – ارفاقی که شامل نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه الکترونیکی سه مورد، تعویق ساده ۶۱ مورد، تعویق مراقبتی ۱۰ مورد، تخفیف مجازات ۳۹ مورد، حکم غیابی با تخفیف مجازات ۳۸ مورد، تعلیق مجازات ۳۸ مورد، تعلیق اجرای حکم ۴۱ مورد، آزادی مشروط ۲۶۵ مورد، تعلیق پس از اجرای یک سوم مجازات ۱۰۰ مورد و تعلیق تعقیب ۲۵۵ موردبوده است.

 

حجت الاسلام حمیدی با تاکید بر اینکه سیاست کاری و اولویت دستگاه قضایی استان کاهش جمعیت کیفری است، افزود: کاهش هدفمند جمعیت کیفری در زندان‌ها می‌تواند کیفیت برنامه‌های تربیتی و بازپروری شخصیت افراد مجرم را نیز افزایش دهد.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه قضات استان خراسان جنوبی بایستی این نوع شیوه قضاوت را در دادگاه مدنظر قرار دهند و از شیوه های قرار بازداشت نیز تا حد امکان جلوگیری کنند، تاکید کرد: مجازات های جایگزین حبس بیشتر برای جرم های غیرعمد و همچنین جز در موارد مجرمان حرفه‌ای و خطرناک و بر هم زنندگان نظم امنیت و مفسدین قابل اجراست.

 

وی با اشاره به اینکه جرایم غیرعمد یکی از غده‌های سرطانی قوه قضاییه است چرا محکوم مالی جرم و جنایتی انجام نداده اما باید سال‌ها در زندان بماند، گفت: قضات باید احکام منتهی به زندان جرایمی همچون مهریه، نفقه و دیه را به حداقل برسانند.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 942419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha