گرانی افسارگسیخته موجب نارضایتی عمومی است

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: وجود مافیایی اقتصادی در بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو که نمونه‌ای از آن در کشف انبارهای مختلف خودرو دیده شد، بخشی از عوامل مربوط به گرانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل‌هاشم» امروز در  خطبه‌های نماز جمعه تبریز با بیان این‌که افسارگسیخته در هفته‌های اخیر شاهد با وضعیت نابسمان بازار همراه بوده است، اظهار داشت: مردم شرایط سختی را تجربه می کنند، این امر موجب دلخوری و نارضایتی عمومی شده است. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در ماه‌‌های اخیر موجی از گرانی افسارگسیخته بازار را فرا گرفته که در این میان بازار ارز و طلا، مسکن، بازار خودرو پیشتاز بوده است. بسیاری از کالاهای اساسی مورد نیاز با گرانی دوچندان مواجه شده است.

وی افزود: آنچه موجب نگرانی است فشار اصلی گرانی بر گردن قشر محروم در شرایط کرونایی می‌باشد. هر ساله در  ابتدای سال جدید موجی از گرانی کالا و اجناس به راه می‌افتاد که در بخش‌های حمل و نقل تا کالاهای اساسی مشاهده می‌شود ولی این افزایش امسال به خاطر شرایط کرونایی با تاخیر روبه‌رو بود. 

امام جمعه تبریز گفت: گروهی بر این باورند که شرایط سخت تحمیلی دشمن در رابطه با تشدید تحریم‌ها در ماه‌های اخیر تاثیر دارد و این گرانی هم از جمله آثار آن است که البته برای نمونه  بخش زیاد گرانی لبنیات مربوط به وابستگی کشور و نهادهای دامی و تشدید تحریم در این کالای اصلی است.

وی افزود: شرایط سخت کرونایی و واردسازی لطمات و خسارت سنگین به بخش تولید موجب تشدید این گرانی‌ها شده است؛ البته وجود مافیایی اقتصادی در بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو که نمونه‌ای از آن در کشف انبارهای مختلف خودرو دیده شد، حاکی از آن بود که این باندهای مافیایی در هر وضعیت سخت و دشوار دست به کار شدند و برای منافع بادآورده خود تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: عدم وجود یک نظارت هوشمند و فعال و کارآمد و مستمر در دستگاه‌های مختلف باعث سوءاستفاده فرصت‌طلبان در این‌گونه شرایط و نفوذ و رسوخ در منافذ هم نکته مهمی است.  

امام جمعه تبریز گفت: از عوامل این فشارها فقدان هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف است به طوریکه ناهماهنگی بین دو وزارتخانه کشاورزی و صمت موجب اختلاف در بازار کشاورزی و دامداری شده است و به همین خاطر در بازار غلات و لبنیات دچار گرانی شده‌ایم. 

وی خاطرنشان کرد: گروهی هم بر این باورند که نفوذی‌های اقتصادی در جایگاه و بزنگاه مهم با ایجاد التهاب کاذب و گرانی مصنوعی در صدد ایجاد و تقویت نارضایتی عمومی و نارضایتی مردم از نظام و حاکمیت هستند و با دامن زدن بر این موضوع، می‌خواهند تا نارضایتی را به کف خیابان بکشانند و یا حتی‌الامکان از مشارکت مردم و اعتماد مردم بکاهند و آنها را در مقابل حاکمیت قرار دهند. 

آل هاشم افزود: نگاه واقع‌بینانه به مشکلات و سهم عوامل گرانی بازار مسوولان کشور و دولت محترم از جمله کارهایی که باید مشخص شود زیرا چنانچه دولت در تبلیعات انتخاباتی خود گفته است، باید بپذیرند که بیش از ۷۰ درصد از مشکلات کنونی محصول زنجیره مشکلات اجرایی و قضایی بوده که سال‌هاست لاینحل مانده است.  

امام جمعه تبریز توضیح داد: گرانی اقلامی مانند گوجه فرنگی و امثال آن تبدیل به سوال بزرگ است زیرا معلوم است که چنین گرانی‌ها توجیه‌ناپذیر و ناشی از ناهماهنگی است. به راستی سهم تحریم در گرانی ۳۰ میلیونی پراید در عرض یک هفته کجاست؟ 

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: باور راسخ در رابطه با قاچاق کالا و واردات بی‌رویه حلقه مفقوده‌ای است که در حلقه‌های اقدامات و برنامه‌ها چندان به چشم نمی‌آید.  

وی افزود: بسیاری از گرانی‌های افسارگسیخته محصول سوءاستفاده برخی سایت و پایگاه‌های فضای مجازی است در حالی که خودرویی خرید و فروش نمی‌شد ولی قیمت‌های تضاربی افزایشی ساعتی مشاهده می‌شد. نقش وزارت صمت، ارتباطات، پلیس فتا و نهادهای دیگر در برخورد با چنین سایت‌ها کجاست؟

امام جمعه تبریز متذکر شد: تصمیمات لحظه‌ای و غیرکارشناسی و اظهارنظرهای متفاوت و متناقض مسوولان موجب سردرگمی و التهابات مردمی می‌گردد زیرا مسوولان باید طوری صحبت کنند که متناقض با صحبت هم نباشد. 

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مجلس تازه نفس، جوان و انقلابی یازدهم که رویکرد اصلی خود را اقتصاد و معیشت مردم قرار داده است، باید اولویت اصلی را فهرست کرده و راهکار مناسب ایجاد کنند و همچنین  از دولت مطالبه کنند زیرا مردم انتظار دارند که نمایندگان در اولین سال فعالیت خود گره از معیشت باز کنند.  

خطیب جمعه تبریز با ابراز امیدواری از برخورد قوه قضائیه و دادستانی تهران و  ورود جدی به موضوعات اقتصاد، گفت: ما از دادستان تبریز و شهرستان ها می‌خواهیم همانند دادستان تهران به موضوع خودرو و سایر بخش‌ها ورود کنند و اختلال‌گران را شناسایی کرده و برای دفاع از حقوق عامه اقدامات عاجل و موثری انجام دهند. 

وی ادامه داد: البته بخشی از وظایف در این زمینه بر عهده مردم است که باید پذیرفت که بین گرانی و گران فروشی فاصله است و اسراف و عدم اصلاح الگوی مصرف، حرص طمع برای اندوختن، احتکار باید تبدیل به ضدفرهنگ شوند. 

آل‌هاشم بیان کرد: روش زندگی و سبک زندگی در بهبود این شرایط ناثیر بسزایی دارد به طوریکه عبور از این شرایط نیاز به تقسیم وظایف درست و روحیه جهادی و جوانانه دارد. 
 
امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود شهادت ۲۹۰ از مسافران هواپیمایی ایران با موشک آمریکایی را یادآور شد و گفت: آمریکا با شلیک موشک ۲۹۰ از مسافران ایرانی را به شهادت رساند و همچنین وقتی ما تازه در شوق و نشاط انقلاب بودیم، آمریکا کودتای نوژه را راه انداخت و به ضدانقلاب سلاح و تجهیزات داد. 

وی اذعان داشت: مخالفت آمریکا مساله هسته‌ای نیست بلکه مساله آنها این است که ملت ایران به خواست آمریکا "نه" گفته است و آنها در کل با موجودیت انقلاب اسلامی مخالف هستند. 

آل هاشم با تاکید بر اینکه بی‌اعتباری حقوق بشر از نگاه آمریکا و صهیونیست چهره بیرونی دارد، افزود: اولین قربانی خیمه شب‌بازی لیبرال دموکرات غرب مردم آمریکا است. حقوق بشر آمریکابی باید در سه بخش اعم از در درون جامعه آمریکا، در سطح جهان و منطقه و حقوق بشر در حق مردم ایران بررسی شود. 

کد خبر 942777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha