۳ بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی ارائه می شود

بااطیمنان گفت: در سال جاری سه بسته تحولی در اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی مشتمل بر مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و نظام برنامه ریزی مشارکت محور ارائه می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مرضیه بااطمینان» عصر امروز (۱۵ تیر) در برنامه زنده تلویزیونی گفتمان هفته از شبکه استانی خاوران اظهار کرد: در راستای کمک و حمایت از معلولین درهفت گروه نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی، کم توان ذهنی، اختلالات حرکتی هیجانی و اختلات یادگیری به معلولین درسطح استان خدمات توانبخشی و حمایتی ارائه می شود.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۷ آموزشگاه استثنایی و ۱۰ مرکز ویژه یادگیری و ۴۰ کلاس خاص( در مناطق دورافتاده) در خراسان جنوبی فعالیت دارند، افزود: امسال مرکز مشاوره ویژه خانواده های با نیاز ویژه افتتاح شده و خدمات مشاوره ای ارائه می دهد.

 

وی با بیان اینکه در سال جاری سه بسته تحولی در  اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ارائه می شود که مشتمل بر مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و نظام برنامه ریزی مشارکت محور است، تصریح کرد: در راستای ایجاد مدرسه انطباقی امسال در استان یک مدرسه به لحاظ فضای آموزشی مناسب سازی خواهد شد.

 

بااطمینان ادامه داد: همچنین تربیت معلمان چند مهارتی به جای معلمان تک مهارتی، نهضت زبان اشاره، بریل آموزی و نهضت توان افزایی در بسته تحولی مناسب سازی مدنظر است.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی با بیان اینکه نوبت دهی برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از ۱۵ تیر ماه جاری در استان آغاز شده است، گفت: این برنامه از هدف جای دهی صحیح آموزشی و انجام مداخلات بهنگام برای تمامی نوآموزان بدو ورود به دبستان (پایه اولی‌ها) استان از ۱۵ تیر ماه تا ۳۱ شهریور ماه جاری اجرا می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا ۱۶پایگاه در خراسان جنوبی در اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان فعال است، ادامه داد: هزینه دریافتی سنجش برای هر نوآموز ۴۰ هزار تومان اعلام شده و والدین نوآموزان با مراجعه به مدرسه محل ثبت‌نام فرزندشان و با ارائه مدارک شناسنامه‌ای توسط مدیر مدرسه در سامانه سنجش نوبت گیری می شوند.

 

بااطمینان با اشاره به اینکه نوبت گیری در سامانه در شرایط کنونی بیماری کرونا با فاصله نیم ساعت انجام گرفته است، بیان کرد: هر پایگاه سنجش روزانه تعداد ۲۰ نفر نوآموز را ارزیابی کرده و ساعت کاری از ساعت هشت صبح تا ۱۳ بعد از ظهر با رعایت کلیه موارد بهداشتی است.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی با بیان اینکه در صورت امکان یک والد همراه نوآموز به پایگاه‌ها مراجعه کند، افزود: در پایگاه های طرح سنجش اتاق انتظار ویژه والدین نوآموزان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی تهیه شده است.

 

وی ادامه داد: ارزیابی‌های مراقب سلامت شامل قد، وزن، مشکلات جسمی حرکتی، پوست، مو، دهان و دندان، ارزیابی بینایی، ارزیابی شنوایی و ارزیابی آمادگی تحصیلی در پایگاه های اولیه انجام می‌شود.

 

بااطمینان افزود: نوآموزان که در هر یک از مراحل غربالگری بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی در طرح سنجش مشکوک تشخیص داده شوند، به مرحله تخصصی بینایی سنجی، شنوایی شناسی، کاردرمانی، هوش و طیف اوتیسم ارجاع داده می شوند.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه این طرح برای نوآموزان بدو ورود به دبستان تا پایان شهریورماه ادامه دارد، گفت: کودکان پیش دبستانی هم از ابتدای مهرماه می‌توانند در این طرح ارزیابی شوند.

کد خبر 946302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha