تردد خودروها در مناطق حفاظت شده باعث استرس وحوش می شود

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: تردد خودروها در مناطق حفاظت شده شیروان کنترل می‌شود چرا که باعث استرس وحوش می شود.

«حبیب لشکری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با بیان اینکه وحوش مناطق حفاظت شده شهرستان شیروان در این فصل باردار و قادر به فرار نیستند، اظهار داشت: به همین علت تردد خودروها در این مناطق کنترل می‌شود.

 


معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی بیان داشت: تردد با خودرو در مناطق حفاظت شده شیروان به ویژه گلیل و سرانی علاوه بر استرس به وحوش موجب آسیب زدن به عرصه های طبیعی که به خاطر بارندگی ها از رطوبت زیاد برخوردارند، می شود.

 


لشکری با اشاره به تردد فراوان در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی واقع در بخش سرحد شیروان گفت: بازدید کننده از این منطقه زیاد است که با توجه به شرایط کرونا محیط بانان اجازه ورود به زیستگاه های حیات وحش را نمی دهند اما، آنها غیر مجاز وارد این عرصه ها می شوند.

 

لشکری با تاکید بر اینکه در این روزها فصل زایش حیات وحش در زیست‌بوم‌ها مطرح است، افزود: از اواسط فصل بهار، زایش کل و بز آغاز می‌شود به همین دلیل حیات وحش در این روزها نیاز به حفاظت بیشتری دارد.

 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: وحوش در فصل بهار حوالی روستاها می آیند تا در مسیر رودخانه‌ها، نقاط دره‌ای و یا حاشیه جاده‌ها از علف سبز تغذیه کنند به همین دلیل انتظار ما این است که مردم در این روزها کمتر به نقاط مربوطه نزدیک شوند و از ایجاد سر و صدا پرهیز کنند.

 

لشکری با اشاره به اینکه در پی شیوع کرونا، محیط‌بان‌ها و کارشناسان محیط زیست در  حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش فعالیت‌های شبانه روزی داشته و همیشه در سطح این مناطق حضور دارند، افزود: با اجرای این اقدامات ضمن محافظت از حیات وحش جلوی تخلفات احتمالی مانند شکار و صید غیرمجاز نیز گرفته می‌شود.

 

وی با اشاره به مشکلاتی که به دلیل حضور شکارچیان و گردشگران در محدوده مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌های حیات وحش استان ایجاد می‌شود، گفت: وقتی گردشگران یا افراد محلی برای کوهنوردی و یا انجام کارهایی مانند بوته کنی در این مناطق حضور می‌یابند محیط‌بان‌ها را به شک می‌اندازند که آنها شکارچیان متخلف هستند.

 

وی گفت: به همین علت محیط‌بان‌ها مجبور می‌شوند مسیری را طی کنند تا از نبود افراد شکارچی مطمئن شوند.

 

شهرستان شیروان با گستره سه هزار و ۷۸۹ کیلومترمربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی گلیل و سرانی که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکری چون زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

 


به گفته وی منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت از غنی ترین مناطق حفاظت شده خراسان شمالی و همجوار با کشور ترکمنستان است که در ۸۰ کیلومتری شمال شهرستان شیروان واقع است.

 

 

 

کد خبر 947167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha