تقویت جایگاه خبرگزاری شبستان با برخورداری از تکنیک های نوین و مهارت خبرنگاران

رضایی کوچی گفت: مجموعه خبرگزاری شبستان که افرادی مؤمن، فرهیخته، اهل مطالعه و آشنا به تکنیک ها و فناوری های روز آن را اداره می کنند توانسته جایگاه ویژه ای در بین مردم و دیگر رسانه ها به خود اختصاص دهد.

خبرگزاری شبستانجهرم:

در عصر ارتباطات، رسانه جایگاه ویژه ای دارد و با توسعه تکنولوژی و فراگیری زیرساخت های ارتباطی، کمتر کسی است که در این زمینه آگاهی نداشته باشد و یا از رسانه های نوین استفاده نکند. امروزه مطبوعات مکتوب و روزنامه ها، جای خود را به خبرگزاری ها و سایت های خبری داده و در سریع ترین زمان ممکن هزاران رویداد را در دسترس مردم قرار می دهند.

 

با توسعه تکنولوژی و پیشرفت در ارتباطات می طلبد تا حوزه دین و فرهنگ نیز از این قافله عقب نماند و پا به پای دیگر حوزه ها در تقویت فرهنگ اصیل دینی و اسلامی و همچنین آگاهی و اطلاع رسانی ویژه، دقیق، به موقع و صحیح به مردم بیش از پیش درخشان تر و بهتر نقش آفرینی کند.

 

خبرگزاری شبستان نیز که وظیفه گسترش دین، فرهنگ و اندیشه در جامعه را به دوش می کشد به عنوان یک رسانه دینی با محتوای ارزشی که همواره مورد تاکید بزرگان کشور به ویژه مقام معظم رهبری بوده است نقش اساسی و ویژه ای را در این راستا بر عهده دارد.

 

با توجه به تاکید رهبری انقلاب به نمایندگان مجلس یازدهم در لزوم توجه به مسئله فرهنگ و همچنین وظیفه ذاتی خبرگزاری شبستان در مطالبه گری مسائل و چالش های حوزه فرهنگی جامعه به سراغ «محمدرضا رضایی کوچی»، نماینده مردم شهرستان های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس رفتیم تا رویکرد مجلس را در این زمینه جویا شده و نقش رسانه های دینی به ویژه خبرگزاری شبستان را از دیدگاه وی جویا شویم.

 

 

نقش و رسالت رسانه های دینی در جامعه چیست؟

دوران کنونی به دوره رسانه، اطلاعات و روایت گری شهرت یافته است به گونه ای که مطبوعات و رسانه ها، به عنوان رکنی از ارکان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی به حساب می آیند.

پس این مجموعه در رشد و گسترس آموزش، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اجتماع تأثیر به سزایی دارند که در این راستا رسانه های دینی می توانند حول ارزش های اسلامی و دستورات قرآنی و سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه هدی (ع) در بازنمایی واقعیات و توسعه فرهنگ عمومی، پیرامون آموزه های دینی، نقش والاتری ایفا کنند.

 

رسانه های دینی چه نقشی در مقابله با تهاجم های فرهنگی و تبلیغات بیگانگان در دین گریزی دارند؟

کشور ایران که با نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحت زعامت ولی فقیه اداره می شود از ابتدا مورد حمله و هجوم بیگانگان چه به لحاظ فرهنگی و چه به لحاظ اقتصادی بوده است؛ بنابراین وظیفه متصدیان رسانه های مذهبی در تبیین و تشریح فرهنگ دینی که بر پایه استدلال و منطق است کار گشا خواهد بود.

اوج این هجمه بیگانگان در حالی است که میلیون ها سایت و رسانه های مرتبط خارجی که از طریق حمایت های مالی حکومت های استکباری و استعماری اداره می شوند با اهداف ضد دینی و ارزشی، هویت و شخصیت انسان ها به ویژه جوانان را مورد هدف قرار داده و یاس و ناامیدی را طعمه ای برای رسیدن به مقصود خود قرار داده اند.

در این شرایط، رسانه های داخلی با مشی دینی و انقلابی و رویکردهای فرهنگی و معنوی می تواند در جلوگیری از نفوذ دشمنان بسیار کارساز و موثر باشند. 

 

رسانه های دینی چگونه می توانند مخاطبان جوان داشته باشند؟

با توجه به نص صریح قرآن در آیه  «و لا رطب ولا یابس الا فی کتاب مبین» که می فرماید همه چیز را در قرآن کریم می توانید بیابید باید با توجه به سلایق و ظرفیت جوانان؛ مطالب و نکته های بکر و جذاب را استخراج کرد و در معرض دید آنان قرار داد و گرایش آنان را به دین مداری در همه زمینه ها تقویت کرد.

توجه رسانه ها به تولید محتوای مناسب و جوان پسند با بهره گیری از متد و روش های نوین در قالب خبر، گزارش، تصویر، فیلم و... می تواند در مخاطب پذیری و جذب مخاطبان جوان تاثیر ویژه داشته باشد از این رو سیاست های مجموعه های خبری و رسانه ای می بایست بر این اساس پایه گذاری شود تا استقبال عموم مردم به ویژه جوانان در این زمینه بیشتر از گذشته شود.

 

معرفی اماکن مذهبی و فرهنگی در رسانه های دینی چه تاثیری دارد؟

اماکن مذهبی و فرهنگی، شناسنامه سرزمین اسلامی ما و حاصل تلاش هنرمندان و دین باوران به جهت عقیدتی و عملی بوده و روایتگر خوبی ها و سمبل ارزش های معنوی است؛ بنابراین پاسداشت و معرفی آن ها، آن هم به لسان رسانه و در قالب قطعه های ادبی و جملات و متون زیبا و یا سفرنامه ها می تواند تأثیر خوبی داشته باشد.

استان فارس نیز که از جمله شهرهای کشور بوده که از بیشترین اماکن مذهبی و فرهنگی برخوردار است، رسانه ها نقش اساسی و ویژه در معرفی این اماکن بر عهده دارند به طوری که وجود سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته نقش رسانه را در معرفی این اماکن به ویژه آستان مطهر احمدی و محمدی (ع) به عنوان امامزاده واجب التعظیم پررنگ تر می کند.

البته رسانه ها نباید از این نکته غافل باشند که به واسطه گستردگی و پهناور بودن استان فارس، تنها به یک یا چند شهر توجه کرده و دیگر شهرها نیز به ورطه فراموشی سپرده شوند؛ بلکه عدالت رسانه ای می طلبد تا به صورت متوازن تمام نقاط استان در رسانه ها دیده شده و مورد توجه قرار بگیرند.

 

فعالیت های خبرگزاری شبستان به عنوان یک رسانه دینی، مسجدی، اجتماعی و شهری را چگونه ارزیابی می کنید؟

مجموعه خبرگزاری شبستان که افرادی مؤمن، فرهیخته، اهل مطالعه و آشنا به تکنیک ها و فناوری های روز آن را اداره می کنند توانسته جایگاه ویژه ای در بین مردم و دیگر رسانه ها به خود اختصاص دهد و در زمینه های مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی و موارد دیگر، خدمات شایانی انجام دهد و نقد و نظرهایی ارائه دهد که البته در اداره امور شهرستان های جهرم و خفر و بخش های تابع، کارساز و مفید بوده است که در همین جا لازم می دانم از تلاش ها و خدمات شبانه روزی همه عوامل و ‌مدیران این رسانه مردمی تشکر و سپاس گزاری کنم.

با برخورداری استان فارس از مراکز بزرگ فرهنگی و دینی و همچنین مساجد فعال، لزوم اطلاع رسانی در زمینه فعالیت های فرهنگی به ویژه فعالیت گسترده مساجد در حوزه های مختلف که به صورت خودجوش و مردمی در حال انجام است احساس می شود که اگرچه خبرگزاری شبستان این مهم را به خوبی انجام می دهد اما سایر رسانه ها نیز لازم است در این زمینه برنامه ریزی مدون داشته باشند.

 

حمایت مجلس شورای اسلامی از رسانه ها به ویژه رسانه های دینی و فرهنگی چگونه باید باشد؟

چون رسانه ها، اهداف عمده ای از جمله مشارکت عمومی، سازنده و پویا را در زمینه های مختلف کشور تعقیب می کنند بنابراین مجلس شورای اسلامی که وظیفه وضع قوانین خوب و گره گشا و نظارت بر اجرای صحیح آن قوانین را بر عهده  دارد باید با پیگیری مطالبات این حوزه و شناسایی کاستی ها و نارسایی های موجود؛ مشکلات و معضلات آنان را با کار کارشناسی و مشورت با صاحب نظران‌ بخش رسانه، برطرف کند تا به خواست خدای بزرگ، انگیزه کار و تلاش در این حوزه، فزونی پذیرد و شاهد تحولاتی در خور باشیم.

در این راستا نیز می طلبد تا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به کمک دیگر کمیسیون ها و نمایندگان در ایجاد راهکارهای مناسب برای حمایت از رسانه ها و تقویت آنها برنامه ریزی های لازم را به عمل آورند.

 

 

 

کد خبر 952344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha