موعود گرایی و عقیده به منجی نقطه مشترک ادیان الهی است

حجت الاسلام جوانشیر با بیان این که موعود گرایی و عقیده به منجی نقطه مشترک ادیان الهی است، گفت: از میان فرقه های متعدد اسلامی، امامیه، قائل به امامت و عصمت ائمه اطهار(ع)، هستند که آخرین آنها، حضرت مهدی(عج) منجی عالم بشریت است.

حجت الاسلام «موسی جوانشیر» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با بیان این که موعود گرایی و منجی باوری، قدمتی دیرینه و پیشینه ای کهن دارد، اظهار داشت: همه ادیان الهی، از جمله زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام، هر کدام به گونه ای آمدن نجات بخشی را در پایان دنیا بشارت داده اند، بنابراین، منجی گرایی آموزه ای است که دامنه شمول آن همه ادیان را فراگرفته است.

 

عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم افزود: در قرآن کریم و روایات معصومین و به خصوص احادیث پیامبر اسلام(ص) به آموزه منجی و موعود گرایی اشاره شده است و به تبع آن، مسلمانان نیز به آمدن نجات بخش پایانی معتقد می باشند؛ از میان فرقه های متعدد اسلامی، شیعه دوازده امامی یا همان امامیه، قائل به امامت و عصمت امیر مومنان(ع) و یازده تن از فرزندان آن حضرت، هستند که آخرین آنها، حضرت مهدی(عج) منجی عالم بشریت است.

 

وی بیان داشت: این فرقه اعتقاد دارند که حضرت مهدی(عج) هم اکنون زنده است، ولی از نظر ها غایب می باشد؛ نام او «م-ح-م-د» است، ولی بیشتر با عناوین مهدی و قائم از او یاد می شود که به قیام ایشان و رسالت و وظیفه نجات بخشیِ او اشاره دارد؛ او در آخرالزمان با تأییدات و نصرت الهی ظهور و قیام خواهد کرد و همه انسان ها را از ظلم و نابرابری و نابسامانی نجات داده، به سوی حق، عدالت، رستگاری و سعادت رهنمون خواهد شد.

 

حجت الاسلام جوانشیر با بیان این که موعود گرایی در مسیحیت نیز برگرفته از منجی گرایی دین یهود است، گفت: خاستگاه موعود گرایی در مسیحیت را باید از میان تعالیم دین یهود جستجو کرد، ولی منجی باوری در ادبیات مسیحی، تفسیر جدیدی پیدا کرد که آن را از تفسیر یهودی آن جدا کرد.

 

وی اضافه کرد: نجات در مسیحیت به دو گونه تصویر شده است؛ طبق گونه اول آن، عیسی را باید میانجی دانست، نه منجی و آن نجات از «گناه نخستین» است؛ در این نوع نجات، عیسی با فدا کردن خویش، مؤمنان به خود را از بار آن «گناه اصلی» می رهاند، در گونه دوم از نجات بخشی، مفهوم نجات، یک معنای آخرت شناسانه و موعود باوری دارد و در این نوع از نجات بخشی است که عیسی به معنای واقعی کلمه «منجی» است.

 

استاد مرکز تخصصی مهدویت بیان داشت: مسیحیان، هر دو نوع نجات بخشی را از رسالت های عیسی مسیح می دانند که نوع اول نجات، هم اکنون با ایمان آوردن به او محقق می شود، اما رسالت منجی گرانه عیسی که کاری پیامبرانه و شاهانه را می طلبد، در آخرالزمان همراه با تشکیل حکومت و سلطنت الهی رخ می نماید که سبب نجات پیروان مسیح از بند ظلم و ستم و بی عدالتی خواهد شد.

 

وی با تأکید بر این که پیشینه موعود باوری در هر دو آیین اسلام (شیعه) و مسیحیت به تعالیم اولیه آن دو دین برمی گردد، خاطرنشان ساخت: موعود گرایی در این دو آیین، امری ساختگی و دروغین نیست، همچنین مسیحیان و شیعیان به آمدن منجی ای معتقد هستند که هدفش برقراری عدل و داد است، براین اساس، بین منجیان این دو دین، اشتراک فراوانی وجود دارد که زمینه مناسبی را برای مقایسه و بررسی وجوه اشتراک و افتراق بین آنها فراهم کرده است.

کد خبر 952542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha