تابلوهای ورود ممنوع و ساحل اختصاصی جمع آوری شود

دین پرست با بیان اینکه هر کسی حریم ساحل را بسته، باید باز کند گفت: دیگر دوران نصب تابلوی ساحل اختصاصی و ورود ممنوع گذشته و باید این تابلوها را جمع آوری کنید.

با گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی،«بابک دین پرست» در بازدید از سواحل شهرستان انزلی، اظهار داشت: سانتیمتر به سانتیمتر این سواحل متعلق به 80 میلیون ایرانی است و هر قانونی که در تعارض و تضاد با منافع مردم باشد، باید تغییر کند، باید حس حاکمیت را برداشته و با رعایت قوانین و مقررات به مردم خدمت کنیم.

 

معاون اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه بانک اطلاعاتی میزان تصرفات اشخاص حقیقی و حقوقی، دستگاه های دولتی و غیردولتی در حال تکمیل است افزود: کلیه مکاتبات آزادسازی سواحل با دستگاه های اجرایی، نهادها، استانداران و فرماندارن انجام شده و براساس مستندات قانونی ارائه شده شش ماه مهلت قانونی از سوی رئیس جمهوری برای آزادسازی حرایم به آنها داده شده است.

 

وی یادآور شد: این مهلت پایان تیرماه به اتمام رسید و طبق دستور رییس جمهور هفته آینده آخرین اقدامات دستگاه ها برای طرح و بررسی به هیئت وزیران ارسال می شود و با دستگاه هایی که تاکنون اقدام نکرده اند، برخورد قانونی صورت می گیرد.

 

دین پرست با بیان اینکه از 890 کیلومتر نوار ساحلی شمالی، 180 کیلومتر توسط بخش دولتی و غیردولتی تصرف شده است، تصریح کرد: برخی نهاها به دلیل عدم ارائه مستندات قانونی باید سواحل را آزادسازی کنند و برخی ادارات کل مانند گمرکات، بنادر و دریانوردی، یگان های حفاظت و محیط زیست و منطقه آزاد نیز باید طی تشریفات قانونی عقب نشینی کنند.

 

وی استقرار این نهادها را مغایر با قوانین و مقررات اعلام کرد و گفت: امیدواریم این نهادها در موعد مقرر نسبت به آزادسازی حرایم اقدام کنند و کمتر دستگاهی برای برخورد قانونی به دستگاه قضایی و ریاست جمهوری معرفی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته وزارت کشور با جدیتی که به رفع تصرفات سواحل پرداخت، موضوع احیای تالاب بین المللی انزلی را مورد پیگیری قرار داد و طی جلسات متعدد رییس جمهور و رییس ستاد هماهنگی امور تالاب های کشور، دستوراتی جهت همکاری دستگاه های مرتبط در سطح ملی و استانی برای احیای تالاب انزلی تشکیل شد و سند مشخصی با چشم انداز معین برای ادامه روند پیگیری ها و تکالیف دستگاه ها برای سازمان محیط زیست مشخص شد.

 

دین پرست سپس با اشاره به اینکه باید کارگروه مشخصی برای احیای تالاب انزلی در سطح استان تشکیل شود تا به تکالیف و وظایف خود عمل کند، تاکید کرد: نقشه راه مشخص شده و تحقق آن منوط به اهتمام جدی توسط مدیران مسئول در سطح استان است.

  

وی خاطر نشان کرد: برای احیاء تالاب انزلی دو هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بود که مصوب شده اما تاکنون ابلاغ نشده است.

 

دین پرست با بیان اینکه در شمال 890 کیلومتر و در جنوب حدود سه هزار کیلومتر نوارساحلی داریم، یادآور شد: در مجموع 340 کیلومتر از متصرفات نوار ساحلی شمال و جنوب کشور غیر قانونی نبوده و دارای سوابقی هستند که سند و مدارک آن ارائه نشده است.

 

وی با بیان اینکه در چهار استان جنوبی و سه استان شمالی بالغ بر پنج هزار هکتار تصرفات داریم، متذکر شد: قوانین جاری کشور هیچ مانع و مشکلی برای رفع تصرفات ندارد و امیدوارم کار به جایی برسد که دولتی ها خود برای عقب نشینی پیشگام شوند.

 

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی نیز از دو دیدگاه حقوقی و مهندسی سواحل انزلی را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: کل سواحل این شهرستان باید ۶۰ متر حریم داشته باشند درحالیکه رفتار ساحل متناسب با نزدیکی به مناطق کوهستانی و جلگه ای متفاوت است به همین منظور بالا و پایین رفتن آب در حریم به یک میزان نبوده و باید براین اساس تصمیم کیری انجام شود.

 

«احمد دنیامالی» خاطرنشان کرد: در سواحل شمال مردم احداثاتی داشتند و در این شهر به لحاظ توریستی بودن آن ساخت و سازهایی انجام شده و اگر دولت بخواهد آن املاک را خریداری کند، چون ارزش املاک زیاد بوده و حجم منابع مالی کم، باید هزینه های زیادی پرداخت شود.

 

وی سپس افزود: برای تملک بر محدوده‌ای که حریم تالاب تعریف کردیم و آنچه در کنوانسیون تالاب آمده و آنچه دولت اجازه داده، شرایط نامناسبی در شهرستان به وجود آمده که مردم را مستاصل کرده است.

 

وی گفت: تکلیف مردم را مشخص کنید شهروندان انزلیچی از ما انتظار دارند و  امیدواریم در پایان این جلسه به نتایج خوبی برسیم.

 

دنیامالی با بیان اینکه این شهرستان در اراضی کشاورزی نیز با محدودیت روبروست اظهارداشت از پنج هزار هکتار کل اراضی کشاورزی، دو هزار هکتار در محدوده طرح ساحلی واقع شده‌ و برای ما که اراضی کشاوری محدودی داریم این مقدار تعیین‌کننده است، امیدوارم که با رسیدگی به این موضوعات بتوانیم پاسخ درستی به مردم بدهیم.

 

فرماندار انزلی نیز در این جلسه اظهار داشت: انزلی از معدود شهرستانهای کشور است که پتانسیل خوبی در حوزه‌های مختلف دارد اما با وجود این از لحاظ اشتغال با مشکل مواجه است.

 

«اسماعیل میرغضنفری» افزود: متاسفانه انزلی با وجود همه پتانسیل های موجود هنوز به جایگاه اصلی و واقعی خود دست نیافته و ما از شما می خواهیم تا کمک کنید این شهرستان به روزهای خوب گذشته خود برگردد.

 

وی خاطرنشان کرد: انزلی ۴۷ کیلومتر نوار ساحلی دارد و متاسفانه بخشی از نوار ساحلی آن در تصرف کسانی است که خود باید مجری و ناظر قانون باشند درحالیکه بر عدم اجرای قانون نظارت دارند.   

کد خبر 952609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha