پیشرفت ۸۰ درصدی مطالعات قطار شهری همدان

یوسفی گفت: مطالعات قطار شهری در همدان مراحل پایانی را سپری می کند و با اجرای این طرح حمل و نقل عمومی نظم پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان،‌ عزیزاله یوسفی در جمع خبرنگاران با اشاره به ارائه گزارش عملکرد این معاونت در سال 98 و پنج ماه نخست سال جاری، گفت: ابتدای سال جاری شهر همدان نیز همانند سایر شهرهای کشور با بحث اپیدمی بیماری کرونا مواجه شد و در این اتفاق ناخوشایند محدودیت‌هایی را در جامعه ایجاد کرد که پروژه‌های عمرانی نیز از آن استثنا نیست.

 

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان با اشاره به اینکه به تبع شرایط ایجادشده جلساتی در شورای اسلامی شهر و نیز شورای معاونین شهرداری به‌منظور دست‌یابی به اهداف پروژه‌ها برگزار شد، افزود: این جلسات درحالی برگزار شد که توقف و یا انتظار برای تعیین تکلیف چگونگی برپایی کارگاه عمرانی از سوی ستاد کرونا تصمیم‌سازی شود.

 

وی با تأکید بر اینکه در اجرای پروژه‌های عمرانی سه مقوله زمان، هزینه و کیفیت مدنظر است، تصریح کرد: معاونت امور زیربنایی وظیفه کنترل، هدایت و نظارت پروژه‌های عمرانی را براساس ضوابط و مقررات دارد و آنچه در پروژه‌های عمرانی مدنظر است، زمان، هزینه و کیفیت است.

 

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان ابراز داشت: در پروژه‌های عمرانی کیفیت حرف اول را می‌زند و برای ما زمان در پروژه‌های عمرانی بسیار مهم است و براساس مهندسی ارزش هزینه‌های هر پروژه باید بتواند پروژه را اقتصادی کند به‌طوریکه اگر پروژه‌ها اقتصادی نباشد و تحت‌الشعاع هزینه‌های سربار قرار بگیرد، عملاً موفق نشده‌ایم.

 

وی کل بودجه سازمان‌ها و ستاد شهرداری در بخش عمرانی را 520 میلیارد تومان است خواند و گفت: این میزان بودجه 52 درصد از کل بودجه شهرداری را شامل می‌شود و بودجه عمرانی ستاد و مناطق در کل 442 میلیارد تومان است که مجموعاً 56 درصد از کل بودجه را دربرمی‌گیرد.

 

وی با اشاره به حمایت شورای اسلامی شهر همدان در تخصیص بودجه و تلاش شهردار در تسریع انجام پروژه‌های عمرانی، اظهار کرد: همدان جزو معدود شهرهایی است که شورای شهر با مدیریت شهری همسو بوده و برای ارتقا شهر همدان تعاملات سازنده‌ای دارند.

 

 افزایش 25 درصدی بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته

یوسفی با تأکید بر اینکه در بخش عمرانی شاهد افزایش 25 درصدی بودجه نسبت به سال گذشته هستیم، خاطرنشان کرد: بودجه ملی و استانی تخصیص داده‌شده به حوزه عمرانی در سال قبل 16 میلیارد و 900 میلیون بود که در قالب 15 پروژه تعریف شد.

 

وی با بیان اینکه در شش ماه سال 99 نیز دو میلیارد و 700 میلیون تومان از محل جرائم و دو میلیارد و 500 میلیون تومان از محل توازن به شهرداری ابلاغ شده است، ادامه داد: در سال 98 از مجموع 371 میلیارد تومانی که بودجه ستاد و مناطق چهارگانه شهرداری بوده، 268 میلیارد تومان عقد قرارداد پروژه‌های عمرانی با 89 درصد از کل بودجه بوده است.

 

یوسفی با بیان اینکه 66 درصد قرارداد پروژه‌های عمرانی در سال 99 منعقد شده است، یادآور شد: در مجموع نسبت کل قراردادهای منعقد شده در سال 99 به بودجه عمرانی شهرداری 66 درصد است که با احتساب بودجه تملک به 82 درصدد می‌رسد.

 

این مسؤول با اشاره به پروژه‌های شاخص و در حال اجرای شهرداری همدان، مطرح کرد: پروژه تقاطع غیرهمسطح سردار همدانی در حال حاضر دارای 85 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و تاکنون 44 میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

 

مطالعات طرح جامع حمل و نقل ترافیک همدان سه سال است که به پایان رسیده است

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان از پیشرفت ۲۸ درصدی فاز دوم پل غدیر خبر داد و گفت: همچنین پارکینگ آقاجانی بیگ ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مطالعات طرح جامع حمل و نقل ترافیک همدان سه سال است که به پایان رسیده است.

 

یوسفی با بیان اینکه شهرداری نسبت به انتخاب مشاور اقدام کرده و براساس بخشنامه هیئت‌وزیران باید تهیه طرح مطالعاتی طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک با طرح جامع شهری همدان هم‌زمان باشد تا هم‌پوشانی لازم را داشته باشد، اذعان کرد: علاوه‌ بر این مطالعات ماده 23 امکان‌سنجی قطار شهری همدان با 500 میلیون تومان اعتبار استانی دارای 80 درصد پیشرفت فیزیکی است.

 

وی ادامه داد: دو یا سه طرح توسط مشاور ذی‌صلاح پرزنت شده و حتی یکی از کریدورها نیز مورد تأیید قرار گرفته است که این مزیت می‌تواند یک تحول بسیار مهم در حمل‌ونقل همدان را در پی داشته باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه شاخص استفاده از حمل و نقل عمومی در هر شهر باید ۷۰ درصد باشد که متأسفانه در شهر همدان پایین است، ادامه داد: ناوگان حمل و نقل عمومی در همدان ضعف دارد که شاید به همین علت مردم نمی‌توانند از این ناوگان استفاده کنند که با اجرایی شدن قطار شهری افق بسیار روشنی در حمل و نقل عمومی خواهیم داشت.

 

یوسفی با بیان اینکه دو پایانه مسافری و 15 پایانه باری سبک و سنگین در شهر همدان وجود دارد، خاطرنشان کرد: تعداد اتوبوس‌های موجود در خط در بخش خصوصی 95 دستگاه و در بخش دولتی 26 دستگاه است که 17 دستگاه اتوبوس جدید نیز خریداری شده و تاکنون 10 دستگاه تحویل شهرداری همدان شده و هفت دستگاه باقی مانده است.

 

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی همدان، گفت: امسال و سال آینده باید فکر اساسی برای ناوگان حمل و نقل عمومی شهر همدان کنیم.

 

خرید ۱۷ دستگاه اتوبوس جدید برای همدان

وی با بیان اینکه 250 دستگاه اتوبوس در شهر همدان درحال خدمات دهی به شهروندان هستند، اظهار کرد: 50 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان اتوبوسی شهر همدان درنظر گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه 110 دستگاه اتوبوس شهر همدان زیر هشت سال عمر دارند، خاطرنشان کرد: عمر ناوگان حمل و نقل عمومی شهر همدان از پنج تا 15 سال بوده و نزدیک به فرسودگی است که با نوسازی و خرید 17 دستگاه جدید به دنبال بهسازی ناوگان هستیم.

 

یوسفی با اشاره به اینکه طبق سند ششم توسعه می‌بایست درصد تصادفات در شهرها کاهش یابد، گفت: 12 درصد از عوامل تصادفات درون‌شهری معابر و مابقی عوامل انسانی و فرهنگی در رانندگی است.

 

وی با اشاره به اینکه در سال 99 از 187 تصادف در سطح شهر همدان 27 مورد مربوط به تنگنای عرض معبر بوده است، افزود: در این بخش می‌بایست علاوهبر تقویت زیرساخت‌ها جهت ارتقای فرهنگ شهروندی نیز کوشید.

 

یوسفی در خصوص عدم سرویس‌دهی پُل‌های عابر پیاده مکانیزه، خاطرنشان کرد: در شهر همدان 22 پُل عابر پیاده وجود دارد که خوشبختانه از ابتدای سال همه این پُل‌ها همه‌روزه سرویس‌دهی می‌کنند؛ بنابراین درصورت مشاهده عدم سرویس‌دهی پله‌برقی‌ها و آسانسورها از طریق سامانه 137 اطلاع‌رسانی کنید.

 

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان با بیان اینکه پله برقی و آسانسور همه پل‌های شهر همدان فعال هستند، تصریح کرد: پله برقی و آسانسور پل‌های عابر پیاده همدان سرویس شده و زیر بار هستند اما باید در زمینه آموزش شهروندی و استفاده از تجهیزات شهری بیشتر فرهنگ‌سازی شود.

 

وی از خرید پنج پل عابر پیاده برای شهر همدان خبر داد و بیان کرد: قرارداد خرید پنج پل عابر پیاده به صورت بی اُ تی بسته شده است که 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان از احداث حوضچه شیرابه زباله در سایت زباله شهر همدان خبر داد و گفت: سه حوضچه به وسعت 60 هزار مترمربع در سایت زباله شهر همدان ایجاد شده که براساس فعل و انفعالات شیمیایی این شیرابه‌ها جذب زمین نمی‌شود که درحال حاضر 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 6 میلیارد و 500 میلیون تومان برای این پروژه برآورد شده است.

 

نوسان قیمت گریبان‌گیر اجرای پروژه‌های عمرانی شهری

 

وی درخصوص سرانجام میدان تره‌بار نیز اظهار کرد: متأسفانه با وجود گذشت چیزی حدود پنج سال از کلنگزنی، پروژه پیشرفت مطلوبی ندارد.

 

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه از نگاه فنی این کنسرسیوم یا نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد پروژه را به پایان برساند، عنوان کرد: با وجود ایجاد زیرساخت‌ها و در اختیار گذاشتن زمین سرمایه‌گذار این پروژه نتوانسته به تعهداتش عمل کند.

 

وی با بیان اینکه طبق مشاهدات و گزارش‌های هفتگی از محل پروژه ما امیدی به اتمام پروژه توسط این کنسرسیوم نداریم و مدیریت استان هم به این نتیجه رسیده که باید تعیین تکلیف شود، اذعان کرد: درواقع به دنبال یک‌طرفه شدن این پروژه هستیم.

 

یوسفی با بیان اینکه انتظار می‌رود با تعیین تکلیف سرمایه‌گذار شهرداری سرمایه‌گذاری را پای کار بیاورد که بتواند پروژه را به نتیجه برساند، خاطرنشان کرد: درخصوص پروژه بازار سینا نیز باید بگویم این پروژه از سال‌های قبل آغاز شده و به دلایل مختلف نتوانسته به‌موقع تحویل داده شود، بنابراین به دنبال آن هستیم که سال آینده پروژه تکمیل و تحویل داده شود.

 

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان در ادامه با اشاره به کاهش حجم عملیات‌ها نسبت به سال‌های گذشته در همدان، افزود: افزایش نامتعارف قیمت‌ها باعث شده که مدیریت شهری، عملیات‌های عمرانی و شهرسازی را با قیمت جدید اعلام کند و اگر این افزایش قیمت‌ها نبود همت و تلاش نیروی کار حجم دو برابری پروژه‌ها را تحویل می‌داد.

کد خبر 971812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha