حمایت لازم از تولید داخل صورت نمی گیرد

نیشابوری با تاکید بر اینکه ما یک کشور عقب مانده در جهت حمایت تولید از داخل هستیم و جهش تولید فقط با حرف محقق نمی‌شود، گفت: حمایت لازم از تولید داخل صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «جواد نیشابوری» در جریان بازدید خبرنگاران از شرکت صابون کف توس با بیان اینکه برند ما در افعانستان جزء برترین برندها به حساب می‌آید، اما در سال‌های ۸۸ و ۸۹ هم شاهد تولید محصول تقلبی در چین و پاکستان با نام شرکت صابون کف توس می‌زد، گفت:صادرات صابون با توجه به راه اندازی کارخانه ها در کشور افغانستان ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید به داخل افغانستان رفته است و مواد اولیه تولید آن نیز از ایران صادر می‌شود، اما همچنان ما بازار محصول خود را در آن کشور داریم.

 

مدیرعامل شرکت صابون کف توس با بیان اینکه برخی از کارخانه‌ها حتی در خراسان رضوی تعطیل کرده‌اند اما دو مجموعه فعال ما همچنان کار می‌کنند، خاطرنشان کرد: سفیر ایران در افغانستان به من گفت به‌جای اینکه دنبال این باشی که مواد اولیه صادر نکنند خودت کارخانه‌ای در اینجا احداث کن که گفتم برای من ضرر ندارد چون مواد اولیه را خودم می‌خرم و صادر می‌کنم، سود من کم نشده ولی ۱۵۰ کارگر بیکار می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه کسانی که کارخانه‌ها را تعطیل کردند که بیکار نمی ‌نشینند تولید نداشته باشند، روغن آن را صادر می‌کنند در این میان فقط کارگر است که زیان دیده می‌شود، افزود:روغن‌های حیوانی در داخل کشور است که به افغانستان صادر می‌کنند، صادرات روغن حیوانی به افغانستان شامل ۱۵ درصد عوارض می‌شود.

 

نیشابوری با اشاره به اینکه ما یک کشور عقب مانده در جهت حمایت تولید از داخل هستیم، بیان کرد: اگر ما تعرفه صادرات را افزایش دهیم عوارض را افزایش می‌دهند، اما در ایران خروجی حمایتی وجود ندارد.

 

مدیرعامل شرکت صابون کف توس گفت: با ایجاد ماشین‌های لباسشویی صابون‌های لباس در ایران بازاری ندارد و تمام محصول تولیدی به دیگر کشورها صادر می‌شود و عمده صادرات صابون لباس از خراسان رضوی بوده که عدد آن سالانه بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تن می‌شور و از این میزان ۶۰ درصد آن از محصولات تولیدی شرکت صابون کف توس است که از همین میزان نیز ۴۰ درصد به‌صورت مستقیم و ۲۰ درصد آن به‌طور غیرمستقیم به این شرکت بر ‌می‌گردد.

 

وی افزود: در بحث ممنوعیت کرونا صادرات صابون لباسشویی را هم ممنوع کردند و این در صورتی است که مواد اولیه آن را صادر می‌کنند و این صابون‌ها در داخل کشور هیج بازاری ندارد و فعالیت تولیدکننده را تعطیل کردند، اما مواد اولیه را همچنان صادر می‌کردند.

 

نیشابوری ادامه داد: در جلسه‌ای با نیروی انتظامی داشتیم گفتیم شما چند درصد هزینه برای پیشگیری از جرم می‌کنید؟ و پیشنهاد کردیم که اگر ۱۰ درصد در حوزه صنعت هزینه کنید حتماً خروجی بهتری دارید و اگر تولید باشد کارگری بیکار نمی‌ماند و جرم هم اتفاق نمی‌اُفتد.

 

مدیرعامل شرکت صابون کف توس با اشاره به اینکه در صابون لباسشویی تمام مواد اولیه بغیر از اسانس همه داخلی است، اضافه کرد: در صنعت بهداشتی ۱۰۰ درصد وارداتی از روغن پالم استفاده می‌شود، اما این روغن در کشور اصلاً کشت نمی‌شود؛ در دنیا فقط در کشورهای مالزی و اندونزی این محصول تولید می‌شود مابقی کشورها محدودیت دارند.

 

وی با تاکید بر اینکه هزار تن بار در گمرک است و منتظر دستور بانک مرکزی هستیم که اجازه مصرف ارز را صادر کند، بیان کرد: سال ۹۸ ارز صادراتی را مواد اولیه وارد می‌کردیم، چون آوردن دلار به داخل هزینه دارد، الآن هم قانون تصویب کرده که از ۱۰۰ درصد مجموع تولید ۳۰ درصد دلار را واردات کنی و مابقی را به دولت می‌دهیم که به نوبت پول را عرضه کند.

 

نیشابوری گفت: هزینه افزایش دلار به تبع در افزایش قیمت رابطه مستقیم دارد، در ابتدای سال جاری اجازه افزایش ۲۵ درصدی داشتیم در صورتی که ۸۰ درصد روی مواد اولیه آمده است، ما اگر در حال حاضر در تولید داریم به خاطر داشتن مواد اولیه با نرخ قدیم است وگرنه باید تعطیل می‌کردیم.

 

مدیرعامل شرکت صابون کف توس با ذکر این نکته که از لحاظ اقتصادی من باید فعالیت کنم و باید نگه دارم، افزود: اما چون کار ما تولید است و هدفمان چیز دیگر است و در کار تولیدی هدف درآمد نیست چرخیدن این کار است.

 

وی با بیان اینکه جهش تولید فقط با حرف محقق نمی‌شود و تا اقدام مناسبی نباشد چیزی در عمل تحقق نمی‌یابد، گفت: در صنعت لباسشویی در خراسان رضوی ۴ کارخانه تعطیل شده است و بالغ بر ۲۰۰ کارگر در یک سال اخیر بیکار شده‌اند، شرکت که ضعیف باشد توان رقابت ندارد و با توجه به بحث کرونا از این صنعت هیچ حمایتی صورت نگرفته است و در این صنعت مازاد تولید داریم.

 

نیشابوری با بیان اینکه در خصوص محصولی که در داخل مصرفی ندارد ما خواستار صادرات آزاد آن شدیم، اما گفتند ما نمی‌توانیم کنترل کنیم، خاطرنشان کرد: خواسته‌مان از مسئولان این است که به شرکت‌های تولیدی فقط مجوز دهند و حتی گفتیم ما را متحد کنید که اگر جایی صابون لباسشویی و یا آرایشی صادر کردند با من برخورد کنید، من به خاطر برندم هیچ ‌وقت تقلب نمی‌کنم.

کد خبر 973236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha