تقوا راهی به سوی قرب الهی / سواد رسانه در ترویج تقوا ضروری است

حجت الاسلام اجرایی ، گفت: تقوا راهی برای رسیدن به قرب الهی و نزدیک شدن به خدای متعال است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ؛ تقوا، اصطلاحی اخلاقی به معنای خویشتن‌داری در اطاعت از دستورات الهی و دوری از گناهان است. قرآن تقوا را شرط نجات از آتش جهنم و قبولی اعمال دانسته که موجب نزول برکات بر شخص و رهایی او از گرفتاری‌ها در دنیا می‌شود. تکرار پُرشمار این واژه در قرآن و روایات از جایگاه بالای آن حکایت می‌کند.

 

در قرآن کریم واژه «تقوا» ۱۷ بار و مشتقات آن بیش از ۲۰۰ بار آمده است. از منظرقرآن، فقط اعمال متقیان پذیرفته است و به کاری که بنیان آن براساس تقوا نباشد اعتنایی نمی‌شود: «اِنَّما یتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ المُتَّقین».

 

قرآن در ضمن بیان بعضی احکام حج به برگرفتن توشه از اعمال نیک فرمان داده و از تقوا به عنوان بهترین توشه یاد می‌کند: «تَزَوَّدوا فَاِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوی واتَّقونِ یا أولِی الاَلباب» همچنین در آیه‌ای دیگر ملاک ارزش انسان ها نزد خدا درجۀ تقوای آنها معرفی شده است «اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللّهِ اَتقاکُم اِنَّ اللّهَ عَلیمٌ خَبیر».

 

در همین راستا خبرگزاری شبستان در کرمانشاه به سراغ حجت الاسلام محمد حسین اجرایی امام جمعه شهرستان هرسین رفته و گفتگویی را ترتیب داده که با هم می خوانیم .

 

سوال : تقوا به چه معنا است ؟
 

حجت الاسلام اجرایی:  آیات بسیار زیادی در قرآن داریم که به موضوع تقوا و اهمیت آن پرداخته اند و در روایات بسیار هم در این زمینه صحبت شده است . تقوا به معنای حفظ کردن و نگه داشتن است و در اصطلاح تقوا صفتی است که در وجود انسان بوده وعلمای بزرگ در این زمینه می فرمایند یک ملکه ای در انسان اتفاق بیفتد که باعث شود انسان در داخل و خارج(اجتماع) او را از یک سری کار ها نگه دارد و کاربرد تقوا در صراط مستقیم بوده و در بندگی خدای متعال آشکار میشود. کاربرد و کارکردش در مسیر قرب الهی و نزدیک شدن به خدا متعال نمود و تجلی پیدا میکند این تعریفی است که اجمالا در مورد تقوا وجود دارد.

 

 
سوال : انسان با تقوا به معرفت می‌رسد یا با معرفت به تقوا دست پیدا می کند ؟
 

 

حجت الاسلام اجرایی: با نگاهی به آیات قرآن متوجه خواهیم شد اگر تقوا داشته باشیم راه تشخیص برای ما باز می شود و یکی از ثمرات تقوا معرفت است که در این زمینه آیه و روایات زیادی وجود دارد که ما به واسطه ی تقوا می توانیم به معرفت برسیم .خدای متعال در قرآن می فرماید: کسانی که خداوند آنها را امتحان کرده و به واسطه ی امتحانات الهی تقوا پیدا کرده اند و تقوا به آنها معرفت و علم و قدرت تشخیص می دهد .

 

سوال : آیا می‌توان گفت مهم‌ترین عامل بازدارنده از رسیدن به تقوا عدم ازدواج است؟


حجت الاسلام اجرایی: مهم ترین عامل نمی شود گفت اما در روایات داریم که ازدواج کردن به انسان برای بدست آوردن تقوا کمک می کند. یکی از عوامل بسیار خوب برای رسیدن به تقوا ازدواج است . بزرگان ما بسیار به رفع موانع ازدواج تاکید کرده اند . مواقعی وجود دارد که دختر یا پسرانی در سنین ازدواج هستند ولی ازدواج نمی کنند اینها نمی توانند در رسیدن به خدای متعال و قرب الهی موفق باشند البته گاهی موانعی بر سر راه است که مانع ازدواج می شود که ما برخی از این موانع را نمی پذیریم و خدای متعال دستور داده ازدواج را ساده بگیرید.


ازدواج باعث عفت و پاکدامنی در انسان می شود که پیامبر اکرم (ص) در روایتی فرمودند: از گروه جوانان هر یک از شما که قدرت ازدواج دارد حتما اقدام کند زیرا بهترین وسیله است که چشم را از نگاه آلوده و انسان را از بی عفتی محافظت میکند در قرآن هم همین تاکید را دارد میفرماید : آنهایی که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند تا خدای متعال آنها را از فضلش بی نیاز کند بنا بر این یکی از مهم ترین راه هایی که انسان را در تقوا کمک میکند همین ازدواج است مخصوصا اگر انسان همسر همراه و متدینی داشته باشد که بتواند آن همسر در رشد و قرب به خدای متعال وی را کمک کند .

 


سوال: انواع امتحانات الهی در تقوا چه تاثیراتی دارند؟


حجت الاسلام اجرایی: در سوره مبارکه بقره خداوند می فرماید شما را حتما امتحان می کنیم . در جا های دیگر آمده خداوند درس ها و نتیجه هایی را برای امتحان مشخص کرده که فرموده خدا شما را امتحان میکند که دلهای شما را رشد بدهد و خداوند به وسیله ی این امتحانات آنچه در سینه های شما پنهان است ازمایش میکند و دلهای شما را خالص می کند. مخصوصا در سوره ی حجرات این چنین آمده که  دلهایشان را برای تقوا امتحان و خالص می کند و در آیه ی دیگر هست که میفرماید ما مردم را به وسیله ی نیکی ها و بدی ها امتحان می کنیم.

 

به عنوان مثال؛ شما در صف نانوایی قرار دارید این یک امتحان تقواست در طول روز نیز حوادث مختلفی وجود دارد که مواد امتحان هستند.  امتحانات الهی انواع مختلفی دارد که باید از خدا بخواهیم از ما امتحان سخت نگیرد . در این زمینه آیه ی پایانی سوره بقره بسیار توصیه می شود که خدایا مارا موفق کن و امتحانات سختی از ما نگیر که ما از پس این امتحانات بر نمی آییم و از ما اماحاناتی بگیر که ما در آن موفق شویم .

 

سوال : آیا برای تقوا معنایی غیر از انجام واجب و ترک حرام وجود دارد؟ 


حجت الاسلام اجرایی:  بله ما باید انجام واجب و ترک حرام داشته باشیم ؛ تقوا یک مرحله بالا تر است که انسان نزدیک گناه نمیشود مانند کسی که لباس سفید به تن دارد و نزدیک آلودگی ها نمی شود و تلاش میکند خودش را از آلودگی حفظ کند که این همان تقوای الهی است  . به هر حال یکی از مهم ترین شاخصه های تقوا همان انجام واجب و ترک حرام است اما انسان باید تمرین کند که نزدیک گناه نشود ،نزدیک به ترک واجب نشود  و نسبت به انجام واجبات شور و شوق داشته باشد .

 

سوال: نقش رسانه های دینی در معرفی تقوا  چگونه باید باشد؟


حجت الاسلام اجرایی: رسانه ها می توانند برای تقوای جامعه کمک کنند ما چند نوع تقوا داریم یک تقوای گروهی  و اجتماعی داریم و تقوای فردی که به هر حال این تقوا و انجام دستورات خدا هم در محیط فردی و در تعاملات فردی باید انسان مراعات کند که رسانه در اینجا میتواند ؛بی تقوایی را گسترش دهند و با رعایت نکردن ها و دامن زدن و چنگ زدن به حقوق جامعه می توانند جامعه و افراد را نسبت به تقوا بی تفاوت کنند در عین حال می توانند با رعایت کردن ها با گوشزد کردن ها ، با امر به معروف و نهی از منکر ها جامعه را حساس کنند هم نسبت به حقوق دیگران هم نسبت به قرب الهی و هم اهمیت تقوا را نشان دهند . 

 

رسانه ها در این زمینه بسیار می توانند اثر گذار باشند مقام معظم رهبری بار ها به سواد رسانه ای اشاره نموده و به  این موضوع مخصوصا در فضای مجازی تاکید دارند . فضای مجازی امروزه اگر ذره ای رها شود میتواند مردم و مخصوصا جوانان را گرفتار کند با دچارکردن به سرگرمی های مختلف ، لهو و لعب کنند ، اتلاف عمر را و آسیب های فراوانی که در فضای مجازی وجود دارد. رسانه ها میتوانند هشدار دهند،راهکار پیدا کنند و شناختی برای مردم ایجاد کنند که هم از فضای مجازی و رسانه ای استفاده کنند و هم آسیب نبینند .

کد خبر 973737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha