کاهش شدید تولید مرکبات در شهرستان جهرم

پورداود از کاهش شدید تولید مرکبات در شهرستان جهرم خبر داد و گفت: این کاهش تولید با نگاهی به بنگاه‌های خرید و فروش لیمو به عنوان پیش قراول مرکبات دیده می‌شود.

«مهدی پورداود» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: کاهش محصول مرکبات خصوصا امسال به نقطه‌ اوج خود رسیده و این کاهش با نگاهی به بنگاه‌های خرید و فروش لیمو به عنوان پیش قراول مرکبات دیده می‌شود.

 

رئیس پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهرم افزود: به گفته‌ باغداران در برخی از نقاط شهرستان جهرم، میزان محصول به نصف و حتی ۲۵ درصد سال‌های پیش رسیده است.

 

وی با اشاره به دلایل این کاهش شدید تولید محصول مرکبات در جهرم بیان کرد: دلایل مختلف برای این کاهش ذکر می‌شود که اصلی‌ترین آنها طبق گفته‌ پژوهشگران، نوسانات دما در فصل گل‌ دهی و خصوصا بارش‌ های بهاری اخیر بوده که فرآیند گرده افشانی را ضعیف و بعضا مختل کرده ‌است.

 

پورداود ادامه داد: البته در این کاهش تولید محصول، عواملی چون پدیده‌ زوال مرکبات نیز دخیل بوده اما نگاهی به درختانی که سالم و  فاقد علائم این زوال نوپدید هستند.

 

وی اضافه کرد: این امر نشانگر این واقعیت است که نقش عوامل گفته شده (بارندگی‌های زمان گرده افشانی و نوسانات دما) بیشتر مورد توجه محققان علوم باغبانی است.
 

رئیس پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهرم با اشاره به اینکه کمک کنندگان امر گرده‌افشانی مانند زنبور عسل و پرورش آن در کنار باغبانی، سهم بزرگی در افزایش محصولات دارد، تصریح کرد: در این راستا مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهرم وظیفه‌ی خود می‌داند که حداکثر تلاش خود را برای آموزش همگانی پرورش زنبور عسل به‌کار گیرد.

کد خبر 976491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha