۵۰ درصد تاسیسات گردشگری کشور در خراسان رضوی است

مکرمی فر با بیان اینکه از ۶۸۲ خانه مسافری که فعالیت می کنند فقط ۱۵۲ خانه مسافر فعال است و مجوز هم داده نخواهد شد، گفت: ۵۰ درصد تاسیسات گردشگری کشور در خراسان رضوی وجود دارد و این استان قطب گردشگری کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «ابوالفضل مکرمی فر» (عصر ۶ مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت ایام هفته دفاع مقدس با بیان اینکه حدود ۷ ماه است تمام مشاغل با ویروس کرونا مواجه شدند و یک رکود بز گی به مشاغل به ویژه صنعت گردشگری وارد شده که بیشترین آسیب را دیده که ما این صنعت بیش از ۲ هزار میلیارد تومان متضرر شده، گفت:در اسفند کلیه پروازهای خارجی صفر شد و اکنون هم فقط ۱۹ پرواز خارجی در هفته گذشته داشتیم و پروازهای داخلی هم ۴۳ پرواز ورودی و ۴۶ پرواز خروجی بود که ۶۰ درصد در این حوزه نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: در وضعیت کرونا برای حفظ اشتغال در حوزه میراثی فرهنگی ۲۹۸ میلیارد تومان تسهیلات یارانه ای اختصاص پیدا کرده است که از این مبلغ ۹۸ میلیارد تومان پرونده تشکیل شده و ۵۱ میلیارد تومان هم به هزار و ۱۰۳ نفر پرداخت شده است.

 

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۸ حدود ۳۲ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت کردیم، اظهارکرد: در حال حاضر در حوزه تاسیسات گردشگری ۲۴۳ پروژه که ۶۹ درصد آن متعلق به مشهد است با ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی با اعتبار ۳۱ هزار میلیارد تومان بدون احتساب زمین به خود اختصاص داده اند همچنین از ابتدای سال ۹۸ هم حدود ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به ۷۶ طرح در حوزه زیرساخت های پرداخت کرده ایم.

 

مکرمی فر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۳ محل بوم‌گردی فعال داریم و ۴۹ پروژه بوم‌گردی هم به بهره برداری خواهد رسید، ادامه داد:در ابتدای سال ۹۸ دوره های مختلف آموزشی را در راستای ارتقای بخش تاسیسات گردشگری برگزار کردیم که این موضوع به تاسیسات استان در جهت کیفیت و کمیت خدمت به مسافران کمک خواهد کرد‌.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه ما مطالعاتی را سال گذشته در راستای توزیع سفر در استان انجام دادیم، گفت:مطالعاتی که صورت گرفته بدون ریسک است یعنی سود سرمایه گذاری را تضمین می کند و از طرفی هم اهمیت این مطالعات به این منظور است که تمام پروژه های این مطالعات از تمام زیرساخت های لازم برخوردار هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات مهمی که صورت گرفت ایجاد تشکل های حرفه ای در استان بود و ۵ تشکل هم به صورت رسمی شکل گرفت و ۵ تشکل دیگر هم در حال طی کردن فرآیندهای لازم هستند ، افزود:۲۲۷۹ واحد تاسیسات گردشگری در استان وجود دارد که فعلا فقط ۴۳۵ واحد بازگشایی شده که درصد اشغال واحد های فعلی ۱۹ درصد است اما نسبت به کل تاسیسات استان ۴ درصد است.

 

مکرمی فر با اشاره به اینکه از زمان شیوع کرونا در استان بیش از ۱۷ هزار نفر در حوزه گردشگری بیکار شده اند، ادامه داد:در بحث موزه ها ۳ موزه آماده افتتاح است، ۳ موزه ۹۰‌ درصد پیشرفت داشته و ۵ موزه هم اردیبهشت سال آینده در صورت تخصیص اعتبار به بهره برداری می رسد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه ۹ هزار و ۳۵۰ هنرمند پروانه تولید صنایع دستی در رشته های مختلف دریافت کرده اند، افزود:۱۱ بیمارستان واحد شرایط گردشگری سلامت در استان وجود دارد که در سال گذشته ۲۰ هزار عمل جراحی بستری و ۱۰۰ هزار هم عمل جراحی سرپایی برای خارجی ها انجام شده که بعد از شیوع کرونا متاسفانه این آمار به صفر رسیده است.

 

وی با تاکید بر اینکه هیچ زائرسرایی بدون اخذ مجوز حق پذیرش مسافر ندارد، گفت: ۵۰ درصد تاسیسات گردشگری کشور در خراسان رضوی وجود دارد و این استان قطب گردشگری کشور است همچنین بعد از اینکه وضعیت کرونا شدید شد پروتکل های دستگاه سلامت به صنعت گردشگری استان ابلاغ شد و قبل از بازگشایی مراکزی که مجوز فعالیت گرفتند بر اجرای تمامی پروتکل های بهداشتی توسط بازرسین نظارت می شود‌.

 

مکرمی فر با بیان اینکه در حوزه آتش نشانی و خدمات ایمنی هم به تاسیسات گردشگری با بررسی و نظارت های انجام شده بعد از اخذ تاییدیه از آتش نشانی مجوز بهره برداری داده می شود و نظارت های دوره ای هم صورت می گیرد، اظهارکرد:در این دوره شورای شهر هماهنگی خوبی در بخش ‌تمکلک آثار تاریخی و‌ پرداختن به موضوعات تاریخی انجام شده که در این راستا ۱۴ خانه تاریخی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی احیا شده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه خانه مسافری به عنوان یک تاسیسات گردشگری شناخته شده، گفت: از ۶۸۲ خانه مسافری که فعالیت می کنند فقط ۱۵۲ خانه مسافر فعال است و مجوز جدید هم به این واحد ها داده نخواهد شد.

کد خبر 976895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha