تب و تاب کرونا در خراسان جنوبی

موج سوم کرونا در خراسان جنوبی شروع شده و شیوع ویروس هزار چهره این روزها تب تندی دارد که تنها راه مقابله با آن پیشگیری و استفاده از ماسک، خودمراقبتی، رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ نوشتن مداوم و هر روز از کرونا کار ساده‌ای نیست. بیماری ویروسی عجیبی که شاید فکر می‌کردیم تنها چند هفته زندگی‌مان را مختل می‌کند، حالا بخشی از روزگار ماست. حالا همه ما این جمله را با خودمان تکرار می‌کنیم که:‌ باید زندگی‌کردن با کرونا را یاد بگیریم. معاشرت‌ها و شیوه زندگی‌مان هم تغییر کرده و چک‌کردن اخبار تعداد قربانیان، آمدن واکسن، علائم جدید، اقدامات جدید دولتی برای فاصله‌گذاری اجتماعی هم جزء ثابت برنامه هر‌روزه زندگی ماست. ویروسی که مطابق آخرین صحبت‌های سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، تا دیروز جان ۱۹۰ نفر دیگر را گرفت و سه هزار و ۵۱۲ بیمار دیگر را به آمار مبتلایان اضافه کرد. بر‌اساس‌این مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۲۵ هزار و ۷۷۹ نفر رسید.

 

وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی نیز بعد از مدتی که در تابستان امسال روند کاهشی به خود گرفت اما در آغاز فصل پاییز  به دو دلیل اعم از جهش ویروس و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی  دوباره اوج گرفته است.

 

شیوع ویروس کرونا همچنان با یکه تازی خود علاوه بر دردسرهای متعددی که ایجاد کرده نگرانی‌هایی را در آغاز فصل سرما و همنشینی با بیماری آنفلوانزا به وجود آورده است ، چرا که به نظر می رسد فصل سرما وضعیت کاملا متفاوتی را در شرایط شیوع این بیماری همه گیر رقم خواهد زد.

 

فرشته ۲۶ سال دارد که چند روز قبل از آغاز ماه محرم به خاطر شیوع ویروس کرونا بدون گرفتن مراسم جشنی راهی خانه بخت شد؛ اما همین دیروز مادربزرگش را پس از یک هفته بستری در بیمارستان و جدال با ویروس کرونا به خاک سپردند. وی می گوید: مادربزرگم در روستا زندگی می کرد اما متاسفانه به خاطر سهل انگاری و عادی انگاری به این ویروس مبتلا شد و با وجود بیماری تنگی نفسی که داشت خیلی زود از پای درآمد.

 

مشقت های قرنطینه خانگی بیمار کرونا

«حامد رضایی» یکی دیگر از مبتلایان به این ویروس هزار چهره است که حالا حالش رو به بهبودی است و تقریبا روزهای سخت و دوران نقاهت بیماری کرونا را گذارنده است، در گفتگو با خبرنگار  شبستان می‌گوید: متاسفانه در محل کارم گرفتار این بیماری شدم. در ابتدای ظاهر شدن علائم کرونا و با مراجعه به مرکز بهداشت وضعیتم را مشکوک اعلام کردند و به دلیل پایین بودن اکسیژن خونم از من خواسته شد در قرنطینه خانگی بمانم. اما گاهی تنگی نفس و سرفه ها امانم را می برید.

 

وی ادامه می دهد: در مدت پیدا شدن علائم ویرس کرونا در بدنم اتاقم را در منزل جدا کردم و در تمام مدت این ایام با ماسک بودم و همسر و فرزندم نیز ضمن رعایت فاصله گذاری از ماسک استفاده می کردند.

 

رضایی با تاکید بر اینکه قرنطینه خانگی سختی ها خاص خودش را برای بیمار و هم خانواده اش دارد. می گوید: من در یک اتاق مجزا با دستشویی جداگانه خودم را قرنطینه کردم و طبق دستور پزشک دارو مصرف می کردم. در مدت بیماری از اتاق خارج نشدم در را هم با پارچه پوشانده بودند و پنجره اتاق هم دائم باز بود. اما همچنان ترس از هر لحظه بیمار شدن‌ خانواده ام بیشتر مرا عذاب می‌داد اما چاره‌ای نبود.

 

او خدا را شاکر است که آن روزها سخت را پشت سر گذاشته و اکنون با سلامتی در کنار خانواده‌اش است، تاکید می کند: رعایت نکات بهداشتی شخصی و عمومی اصولی ترین رکن کنترل و قطع زنجیره پیشرفت ویروس کرونا است و اگر همه به این مهم عمل کنند قطعا این ویروس ریشه کن خواهد شد.

 

خراسان جنوبی در مدار قرمز کرونا

«غلامرضا شریف‌زاده» دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر هفت شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و وضعیت نارنجی (پرخطر) از نظر شیوع ویروس کرونا هستند، می گوید: شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، بشرویه و طبس در وضعیت قرمز، شهرستان‌های خوسف، درمیان و فردوس در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های زیرکوه، نهبندان و قاینات در وضعیت زرد (متوسط خطر) و شهرستان سرایان هم در وضعیت سفید (کم خطر) قرار دارند.

 

وی درباره آخرین تحلیل آماری بیماری کرونا در خراسان جنوبی می افزاید: میزان بروز تجمعی در سطح استان به ۳۸۰ در صد هزار نفر جمعیت رسیده که شاخص کشوری ۵۲۱ در صد هزار نفر جمعیت است. نسبت مرگ و میر افراد مبتلا به کرونا در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اکنون ۵.۱ درصد و میانگین کشوری ۵.۷ درصد است که نسبت به شاخص کشوری ۰/۶ وضعیت مطلوب‌تری داریم.

 

دبیر ستاد دانشگاهی و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی در ادامه میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در استان ۱۵.۴ و در کشور ۳۰.۱ درصد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، بیان می کند: همچنین درصد نمونه‌های مثبت از کل نمونه‌ها در استان ۲۱ درصد و شاخص کشوری ۱۱.۳ درصد است.

 

به گفته وی شاخص نمونه‌گیری کرونا به ازای هر هزار نفر جمعیت در استان ۱۸.۱ درصد و کشوری ۴۶.۳ درصد در هزار نفر جمعیت است که که درخصوص نمونه‌گیری وضعیت ما نسبت به کشوری نامطلوب‌تر است.

 

شریف زاده درخصوص رتبه‌بندی شهرستان‌های استان از لحاظ میزان بروز تجمعی می گوید: به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا امروز همچنان شهرستان بیرجند با میزان بروز تجمعی ۴۹۵ در صد هزار نفر جمعیت در رتبه اول، شهرستان سربیشه با میزان بروز تجمعی ۴۲۲ در رتبه دوم، شهرستان بشرویه با میزان بروز تجمعی ۳۹۱ در رتبه سوم، شهرستان درمیان با میزان بروز تجمعی ۳۸۵ در رتبه چهارم و شهرستان سرایان با میزان بروز تجمعی ۳۷۵ در رتبه پنجم قرار دارد.

 

جدال با ویروس هزار چهره

اوایل اپیدمی کرونا تصور می شد که این ویروس فقط دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می کند و مهم ترین نشانه های آن هم، سرفه، تب و تنگی نفس است اما با گذشت زمان مشاهده شد که ویروس اعضای دیگر بدن را هم درگیر می کند به این معنی کرونا یک نوع التهاب عروقی است که در دیواره رگ های ایجاد می شود و ممکن است هر جای بدن را درگیر کند.

 

حالا کرونا هر روز شکل تازه‌ای به خودش می‌گیرد و  چهره‌اش را به فرمی دگر بزک می‌کند و قربانی تازه می‌گیرد. به طوری که متخصصان علوم پزشکی هشدار می‌دهند که کرونا در موج سوم «مهاجم‌تر» شده و جوان‌های بیشتری در این موج گرفتار می‌شوند.

 

به گفته کارشناسان بهداشت، جولان کرونا در فصل پاییز و سرمادوست بودن این ویروس جان‌گیر آن هم در زمانی که محدودیت‌ها در کشور لغو، مدارس و دانشگاه‌ها باز و خیلی از مشاغل در حال فعالیتند نگرانی‌های فراوانی را برای جامعه پزشکی ایجاد کرده است، چرا که کادر درمان خسته و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در حال تکمیل است.

 

افزایش مبتلایان نوع شدید کرونا

دکتر «مسعود ضیایی» ررئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند با تاکید بر اینکه موارد شدید بیماری کرونا در حال زیاد شدن است، می گوید: ۲ مرکز آی. سی. یو ما پر شده و شاید مجبور شویم آی. سی. یو ۳ را نیز راه‌اندازی کنیم که با توجه به مشکلاتی که از نظر امکانات و کمبود پرسنل است، راه‌اندازی آن آسان نخواهد بود.

 

وی با اشاره به تفاوت میان علائم بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی می افزاید: شروع بیماری در آنفلوآنزا خیلی ناگهانی است؛ حتی ساعت و زمان آن را فرد می‌تواند به خاطر بیاورد ولی در کووید ۱۹ و سرماخوردگی این گونه نیست، تب در آنفلوآنزا شدید ولی در کرونا متوسط و در سرماخوردگی خفیف است، سرفه در هر دو است ولی در سرماخوردگی نداریم.

 

متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می دهد: آبریزش بینی و عطسه در سرماخوردگی است ولی در کرونا و آنفلوآنزا کمتر دیده می‌شود، بدن درد شدید از ویژگی‌های آنفلوآنزا و کووید است که در سرماخوردگی کمتر دیده می‌شود.

 

ضیایی با تاکید بر اینکه کرونا ویروس هوشمندی نیست و این رفتار ما است که در افزایش قدرت و کاهش ویروس موثر است، بیان می کند: انتخاب ما در رفتن به مسافرت، حضور در جمع‌های خانوادگی و تجمعات و عدم رعایت پروتکل‌ها در عزاداری‌ها و باز شدن مدارس بوده که باعث افزایش آمار شده و اگر به این روال ادامه دهیم باعث پر شدن تخت‌ها و ایجاد فاجعه می‌شود.

 

کرونا در خراسان جنوبی ۱۶۰ قربانی گرفت

براساس اعلام «محمد دهقانی فیروز آبادی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ابتدای شیوع کرونا تا دیروز(۷ مهر) ۱۵ هزار و ۸ تست کرونا در استان گرفته شده است که نتایج تست سه هزار و ۱۷۷ نفر در خراسان جنوبی مثبت شده است.

 

وی با بیان اینکه ویروس کرونا از نظر ابتلاء و سرایت هیچ محدودیتی قائل نیست، می گوید: در حال حاضر تعداد ۱۵۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۵۲ نفر مبتلا قطعی به کرونا هستند. کل آمار فوتی کرونا در استان نیز به ۱۶۰ مورد رسید.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا تصریح می کند: در این دو خیز گذشته که بیماری کرونا در کشور داشته‌ایم، یک ارتباط کاملاً تنگاتنگ بین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک توسط عموم مردم و افت و خیز بیماری وجود داشته است. هر کجا مردم پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را رعایت نکرده‌اند، بیماری خیز برداشت و ما را با مشکل در کشور مواجه کرد اما زمان‌هایی که آمار استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌ها قابل توجه بوده و به ۸۲ درصد در کشور رسیده، شاهد افت بیماری بودیم.

 

ویروس کرونا همچنان یک ویروس پابرجاست و هیچ کشوری در سراسر دنیا نتوانسته است این بیماری را به‌طور کامل درمان و از بین ببرد و ممکن است تا سالیان سال هم با ما همراه باشد. اکنون تنها چیزی که می تواند در سراسر دنیا این بیماری را کنترل کند فقط فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و حتی‌الامکان نرفتن به مراکز پرتجمع است.

 

 

 

 

کد خبر 977515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha