باید مرجعیت علمی را از علوم اسلامی آغاز کنیم

رحیمی گفت:به عقیده بنده باید مرجعیت علمی را از علوم اسلامی آغاز کنیم چون بزرگترین دانشمندان را در اسلام داریم که افراد در این باره می توانند مقالات بین الملی زیادی نگارند.پس از آن علوم انسانی است که حرف های جدیدی در این زمینه داریم.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری شبستان، «غلامحسین رحیمی» در نشست خبری با اهالی رسانه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد گفت: پذیرش پسا دکتری و دستیاری پژوهشی در تعدادی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به تعداد محدودی بود که ما به برنامه ملی تبدیل کرده ایم واین آیین نامه به دانشگاه ها و مراکز کشور به زودی ابلاغ می شود.

 

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آیین نامه ارتقای اساتید بیان کرد: آیین نامه ارتقای اساتید یکی از مهمترین آیین نامه های ما است که به ارتقای مرتبه اساتید مربوط می شود و عامل انگیزیشی برای پرداختن به بخش پژوهش است.

 

وی ادامه داد: با اصلاحاتی که اخیرا انجام شده است و طرح های کاربردی و انجام طرح های ملی در این آیین نامه پررنگ شده است. همچنین ثبت اختراعات تایید شده جدی دیده شده و تمام این موارد امتیاز پژوهشی می گیرند و ماده 5 در آیین نامه ارتقا نیز آورده شده است که دانشگاه و پژوهشگاه حسب متقضیات خود عوامل و مواردی را با حفظ شاخص های کیفی می توانند اضافه کنند.

 

رحیمی یاد آور شد: برای ارتقای مرتبه امتیاز های پژوهشی را باید بالاتر ببریم، چون فعالیت های علمی در دانشگاه ها خیلی زیاده شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: به عقیده بنده باید مرجعیت علمی را از علوم اسلامی آغاز کنیم چون بزرگترین دانشمندان را در اسلام داریم که افراد در این باره می توانند مقالات بین الملی زیادی نگارند.پس از آن علوم انسانی است که حرف های جدیدی در این زمینه  داریم و باید این مسایل را در بسترهای بین المللی ثابت کنیم که این ظرفیت را داریم و می توانیم انجام دهیم.

 

رحیمی درباره جلوگیری از تقلب علمی نیز گفت: یک قانون وزارت علوم و مجلس برای پیشگیری از تقلب علمی به تصویب رسانده اند، خوشبختانه در نهاد های علمی و دانشگاه های بزرگ تخلف و تقلب خیلی کم است اما در برخی از مراکز که با تولید انبوه دانشجو رو به رو هستیم که بدون زیرساخت ها لازم هستند، تخلف در این مراکز صورت می گیرد.

 

وی بیان کرد:گرانی ابزارهای دانشگاهی را داریم که باید نهاد های دولتی به کمک دانشگاه ها بیایند.دانشجویان باید ابزار را فراهم کنند.

 

رحیمی گفت: رتبه ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس به صورت کمی و کیفی 15 است و و در پاییگاه استنادی isi  نیز 16 است.

 

وی یاد آور شد: قراین و شواهد نشان می دهد، بازدهی نظام بین الملی علمی ایران به صورت کمی رتبه نخست است که البته باید با آمار بدهیم تا قطعیت آن مشخص شود.

کد خبر 979754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha