میهمانانی که جان میزبان را می گیرند

با وجود هشدارهای جدی درباره افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا، هموطنان با سفر به استان های شمالی به راحتی جان خود و میزبانان‌شان را به چنگال مرگ می‌سپارند.

خبرگزاری شبستان، رشت، مائده اسفندمز؛ هشت ماه از شیوع مرگبار ویروس کرونا در کشور می‌گذرد. ویروس منحوس هزار چهره‌ای که پیر و جوان، زن و کودک، پزشک و ...را قربانی می‌کند و طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، تا به امروز بیش از ۲۷ هزار و ۴۰۰ ایرانی را به کام‌ مرگ‌ کشانده است.


با وجود چنین آمار وحشتناکی که خبر از احاطه این ویروس بر تمام استان‌های کشور دارد، باز هنوز بسیاری از مردم کشورمان باوری به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با این ویروس ندارند. هرچند شستن مداوم دست‌ها و صورت‌ها و استفاده از ماسک از اصلی‌ترین دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی برای همه کشورهای دنیا است، اما در کنار این دستورها، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از تجمع‌ها و میهمانی‌ها هم از مهمترین توصیه‌‌های حیاتی است که باید رعایت شوند.

اما با این‌همه در رعایت دستورهای فوق به نظر می‌ رسد هیچ توجه و وقعی از سوی مردم صورت نمی‌گیرد، به‌طوری که با وقوع تعطیلات رسمی در کنار اختیاری بودن حضور دانش آموزان در مدارس سطح کشور، سفرهای غیرضروری به ویژه به استان های شمالی از جمله گیلان شدت می‌گیرد. نمونه واضح حضور مسافران در گیلان مربوط به تعطیلات عاشورا و تاسوعای حسینی بود که با وجود هشدارهای مکرر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان مبنی بر عدم تردد و سفر به شهرستان‌ها، منجر شد که پیش‌بینی‌های نگران‌کننده به وقوع بپیوندد و شاهد افزایش آمار مرگ و میر هموطنان‌مان در هفته‌های اخیر باشیم.

 

*هموطنان تهرانی به گیلان سفر نکنند
حال با رسیدن تعطیلات اربعین حسینی، اگر چه اجرای مراسم هر ساله پیاده‌روی به سمت کربلای معلی از سوی دولت و نهادهای اجرایی ممنوع اعلام شده اما نگرانی‌ها درباره وقوع سفر به استان‌های شمالی از جمله گیلان را مجددا افزایش داده است. به‌طوری‌که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را به اعلام رسمی این هشدارها وادار داشته است. آبتین حیدرزاده با بیان اینکه شاهد افزایش آمار مبتلایان در گیلان هستیم می‌گوید: با توجه به تعطیلی‌های رسمی و وضعیت قرمز برخی نقاط کشور مردم باید به‌جد از مسافرت کردن در این ایام پرهیز کنند.

 

وی افزود: با توجه به اینکه وضعیت تهران از حیث ویروس کرونا قرمز است، از هموطنان خود درخواست داریم که ویروس کرونا را جدی بگیرند و به شمال کشور مسافرت نکنند.


حیدرزاده با بیان اینکه مبتلایان به ویروس کووید 19 در استان گیلان افزایش یافته است، مسافرت مردم از سایر نقاط به‌ویژه تهران به گیلان را چالش جدی برای کادر درمان این استان عنوان می‌کند و می‌گوید: رعایت دستورات بهداشتی و پرهیز از مسافرت کردن در این ایام به‌نوعی قدردانی از کادر درمان محسوب می‌شود.


با این درخواست از هموطنان و به نوعی هشدار نگران کننده از افزایش مبتلایان و قربانیان هفته‌های پس از تعطیلات، تنها اقدامی که از سوی مدیران در گیلان صورت گرفت، اعلام بسته بودن تفرجگاه‌های ساحلی بوده است، تفرجگاه‌هایی که در شهرهایی مثل رشت و انزلی از سوی فرمانداران تعطیل اعلام شده تا شاید مانع از حضور و تجمع مسافران در آن‌ها در تعطیلات پیش رو باشد.

هرچند همراهی هوا و سرما و بارش‌های حاکم چند روز اخیر به خودی خود حضور و تجمع مسافران در سواحل را مطمئنا محدود می‌کند، اما آنچه که تامل برانگیز است، عدم وضع مقررات و دستورهای جدی در محدود کردن ورود مسافران به استان‌های شمالی از جمله گیلان است. مقرراتی که می‌تواند در صورت اعمال تا حدودی از ورود مسافران به‌ویژه از تهران به گیلان و مازندران جلوگیری کند تا شاید از شیوع و انتقال هرچه بیشتر این ویروس کشنده جلوگیری به عمل آورد.

 

*دستورهای منع سفر صادر نمی شود
با این‌همه با اینکه از سوی پلیس راهور وقوع ترافیک سنگین در جاده‌های شمالی طی ساعات اخیر اعلام شده اما ممانعت از هجوم مسافران به استان‌های شمالی مطمئنا نیازمند دستورهای جدی از سوی ستاد ملی کرونا و یا تفویض اختیار به استان‌های شمالی است. هرچند سخنگوی دولت در روزهای اخیر اعلام کرده: اعمال جریمه برای برخورد با کسانی که با حضور در مناطق پرتراکم، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند از دستورهای جدید ستاد ملی کرونا است. علی ربیعی گفته است: اختیار تعطیلی مراکز را به استان‌ها واگذار کردیم.


اختیاراتی که با وجود هشدارهای مکرر مسئولان حوزه بهداشت و درمان یا تفویض نمی‌شود و یا با وجود تفویض، مورد استفاده از سوی مدیران ارشد گیلان قرار نمی‌گیرد.

 


با وجود چنین غفلت‌هایی شاید بتوان به راحتی تحقق هشدارهای نگران کننده مسئولان حوزه بهداشت و درمان در هفته‌های آینده را عملی دانست. با وجود خلاهای قانونی در دستورات ممانعت از سفر به استان‌های شمالی از جمله گیلان، به نظر می رسد همبستگی لازم بین مردم، برای حفظ جان خود و هموطنان شان هم چندان وجود ندارد.

 

همبستگی ملی که رابطه مستقیم با حیات و مرگ ایرانی‌ها دارد و می‌تواند نشانی دیگر از غرور و وحدت این‌بار در صحنه بهداشت و درمان باشد.

کد خبر 980702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha