شهروندان خطر گازگرفتگی را جدی بگیرند

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد نسبت به استفاده از لوله‌های فنری به عنوان دودکش بخاری هشدار داد و گفت: در فصل سرد سال، حادثه های گازگرفتگی افزایش می‌یابد از این رو از مردم انتظار می‌رود خطر استفاده از این لوله‌ها را جدی بگیرند.

«مجید گریوانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: استفاده از لوله های فنری به عنوان دودکش بخاری، غیراستاندارد و ممنوع است و متاسفانه یکی از شایع ترین علل بروز مسمومیت با گاز مونواکسید کربن، استفاده از این لوله ها است.

 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد خاطرنشان کرد: استفاده از لوله های قابل انعطاف فنری (خرطومی یا آکاردئونی) به عنوان دودکش به دلیل سهولت در نصب با استقبال روبه رو شده که البته می تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

 

گریوانی اظهارداشت: این لوله ها با گذشت زمان، شکل اولیه خود را از دست می‌دهد و به حالت آویزان درمی آید همچنین احتمال ایجاد پیچ و خم‌های نامناسب در طول دودکش وجود دارد و وزن خود لوله آکاردئونی می‌تواند در درازمدت موجب خارج شدن آن از محل اتصال به دهانه دودکش‌های دیواری و منجر به بازگشت محصولات احتراق به محیط شود.

 

وی تاکید کرد: برای خروج دود بخاری باید از دودکش های آلومینیومی و گالوانیزه استفاده شود و البته بهترین دودکش ها آنهایی هستند که کمتر زانو داشته باشند.

 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد تصریح کرد: دودکش ها باید تا پشت بام و حتی یک متر بالاتر از سطح پشت بام قرار بگیرد و حتماً کلاهک H داشته باشد.

 

سال گذشته ۳۲ نفر در مرکز استان بر اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن دچار گاز گرفتگی و دو نفر نیز جان خود را از دست دادند و در ۶ ماهه نخست سال جاری هم دو مورد گازگرفتگی گزارش شده که خوشبختانه فوت بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن گزارش نشده است.

 

 

 

کد خبر 982753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha