خواندن زیارت عاشورا باعث فراهم شدن زمینه ظهور می شود

ایرانی ، گفت: با خواندن مدام زیارت عاشورا می توان زمینه ظهور امام زمان(عج) در جامعه را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ،زیارت عاشورا، یکی از دعاهایی است که امامان معصوم (ع) و بزرگان دین بر مداومت خواندن آن تاکید کرده‌اند و بیان شده که تأثیرات سازنده و بی‌نظیری بر افراد دارد.

 

يكي از دعاهايي كه امامان معصوم و عالمان ديني بسيار به خواندن آن تاكيد كرده اند زيارت عاشورا است.اين زيارت تجديد عهد همه روزه پيروان حسين بن علي ‏عليهم ‏السلام با مولاي خويش است كه همراه با تولّي به دوستان و تبري از دشمنان ايشان است . اما در اين زيارت چه بركاتي نهفته است و دليل تاكيد فراوان به خواندن آن به ويژه در ايام محرم چيست؟


اين زيارت تجديد عهد همه روزه پيروان حسين بن علي ‏عليهم ‏السلام با مولاي خويش است كه همراه با تولّي به دوستان و تبري از دشمنان ايشان است . اما در اين زيارت چه بركاتي نهفته است و دليل تاكيد فراوان به خواندن آن به ويژه در ايام محرم چيست؟

 

مرجع بزرگ، آيت اللّه العظمي بهجت(ره) درباره زيارت عاشورا مي‌گويد: «مضمون زيارت عاشورا گواه و روشن كننده عظمت آن است... در سندها آمده است كه زيارت عاشورا از حديث‌هاي قُدسي است. براي همين، با وجود فراواني كارهاي علمي موجود نزد علما و اساتيدمان، آنان هميشه مراقب خواندن زيارت عاشورا بودند. 

 

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با مصیب ایرانی کارشناس اعزامی تبلیغات اسلامی گفتگویی ترتیب داده که با هم می خوانیم.

 
 
حکمت سجده در فراز زیارت عاشورا چیست؟ و به چه علت در پایان زیارت عاشورا سر به مهر می گذاریم ؟
 
ایرانی : در فراز آخر زیارت عاشورا این سجده انجام می گیرد. برای اینکه ظاهراً دعای پایانی باشد و از خدا به خاطر محبتی که ما به اهل بیت پیدا کردیم  این سجده را به جا می آوریم، چرا که خود زیارت برای ایجاد محبت به خدا و اهل بیت خوانده می شود .این سجده برای این است که بگوییم به خاطر خدا به اهل بیت محبت داریم و برای برآورده شدن حاجات و رسیدن به آرامش روحی و روانی و برای خدا زیارت عاشورارا می خوانیم. 

 

چرا الگوی شخصی که زیارت عاشورا میخواند ائمه و پیامبر هستند؟

 

ایرانی : در زیارت عاشورا ما الگو انتخاب می‌کنیم و الگو به این معناست که هر چه انجام میدهیم مثل آن اسوه و الگو باشد. اسوه و الگوی شخصی که زیارت عاشورا میخواند ائمه و پیامبر هستند پس باید مثل آنها رفتار کند.

 

در بین زیارات و ادعیه ای که از ائمه به ما رسیده و بعضی از آنها شاخص تر و مجرب ترین و سفارش شده تر از بقیه هستند، مثل زیارت عاشورا که در وصف اباعبدالله خوانده می شود .از عارف بزرگ، مرحوم آیت الله میرزا سید علی آقای قاضی (ره) (استاد آیت الله بهجت و علامه طباطبایی) نقل شده که بعد از

 

خواندن زیارت عاشورا در روز عاشورا و در روز اربعین سفارش شده است و یا اهمیتی دارد نسبت به روزهای دیگر؟ 
 

ایرانی : بله خواندن زیارت عاشورا در روز عاشورا و اربعین ثواب بسیاری دارد، به این صورت که رو به کربلا ایستاده و سلام دهیم. در روایتی از امام صادق داریم که می‌فرمایند : روز عاشورا کنار مرقد امام حسین این زیارت خوانده شود یکی از صحابه از ایشان پرسیدند اگر اتفاقی افتاد و نتوانستیم به کنار مرقد امام برویم تکلیف چیست؟ ایشان می‌فرمایند بر پشت بام منزل خود یا بر یک بلندی بایستید و به کربلا کرده و زیارت را بخوانید . 

 

 اهمیت و جایگاه زیارت عاشورا در نگاه ائمه و معصومین چیست ؟ 
 

ایرانی: ما روایاتی داریم که می‌گویند اگر کسی حاجتی داشته باشد می تواند با ۴۰ روز خواندن زیارت عاشورا یا هر روز خواندن آن به صورت روزی یک بار یا هر صبح و شب حاجت خود را بگیرد.

 

در زیارت عاشورا دو جا از امام زمان (ع)یاد شده ارتباط این زیارت با امام زمان (عج)و تاثیر آن در بحث انتظار و مهدویت چیست؟
 

ایرانی: زیارت عاشورا و زیارت های دیگر تعلیمی است که از انبیا به ما رسیده و ما با خواندن آنها به ائمه ابراز محبت می کنیم که نتیجه آن ابراز محبت به خداست این ابراز محبت فقط برای ۱۲ امام نیست و برای آخرین امام ما هم هست.

 

لذا زمانی که ما زیارت عاشورا میخوانیم باید زمینه را هم در جامعه و هم در خودمان برای ظهور امام زمان(عج) فراهم کنیم، اگر ما زمینه را در خودمان فراهم نکنیم در جامعه هم ایجاد نخواهد شد. اگر ما خود منتظر واقعی امام زمان(عج) نباشیم مابقی مسائل جنبه شعار می گیرد و به آن مقصدی که می‌خواهیم نمیرسیم. لذا زیارت عاشورا یا هر زیارت دیگری در واقع یک ساختار درونی برای خودمان و یک ساختار درونی برای جامعه باید ایجاد کند و هر وقت این اتفاق بیفتد و فکر و روح و زندگی و اجتماع ما برای ظهور آماده شود، می‌توانیم برای ظهور دعا کنیم تا ایشان بیایند و ناصر و رهبر ما باشد. 
  
 

 کمی در رابطه با ظرفیت‌های معنایی زیارت عاشورا توضیح دهید؟ 
 

ایرانی: در بخشی از زیارت عاشورا می خوانیم ( اللهماَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ) در واقع در این زیارت ما الگو انتخاب می‌کنیم و الگو به این معناست که هر چه انجام میدهیم مثل آن اسوه و الگو باشد. اسوه و الگوی شخصی که زیارت عاشورا میخواند ائمه و پیامبر هستند پس باید مثل آنها رفتار کند. قرآن راجع به پیامبر می فرماید که پیامبر اسوه ای برای مردم و مسلماناناست .اگر می‌خواهیم اهمیت فرازها زیارت عاشورا را درک کنیم به نظر من این موضوع مهمترین قسمت آن است که اول و آخر هدف ما را از خواندن زیارت مشخص می کند. اینجا باید به زندگی ائمه دقت کنیم‌. آیا ائمه کسانی بودند که واجبات و مستحبات خود را ترک کنند؟ آیا ائمه کسانی بودند که حق الناس به گردن آنها باشد؟ خیر ! پس من هم که می خواهم زندگی ام مثل ائمه باشد ،باید مثل آنها رفتار کنم. اگر اینطور باشیم زیارت عاشورا که می خوانیم جواب می دهد و حاجات خود را می‌گیریم و اگر اینطور نباشیم فقط خواندن آن لقلقه زبانمان می شود. به تعبیر امام حسین (ع) که می فرمایند یک عده اسلام شده لقلقه زبانشان! اینکه به محتوای کلام با آن چیزی که می خوانیم و تعالیمی که می گیریم عمل کنیم هدف اصلی زیارت عاشورا است . 

 

 از تأثیرات خواندن زیارت عاشورا در زندگی فردی و زندگی اجتماعی بگویید؟ 
 

ایرانی: ما در بحث روانشناسی داریم که صبح که از خواب بیدار می شویم بگوییم من موفقم من میتوانم و این باعث میشه و شما در طول روز موفق باشید و انرژی مثبتی به خود القا کنید. اگر شخصی را در نظر بگیریم که هر روز زیارت عاشورا می خواند و بخاطر رسیدن به خدا ،متوسل به ائمه می شود، این همان انرژی مثبتی است که در انسان ایجاد شده و باعث می‌شود در طی روز هم کار خود را با انرژی پیش ببرد و هم این دقت را داشته باشد که حقی را ناحق نکند و در حق دیگران ظلمی نکند. و مسئولیتی که بر عهده دارد را خوب انجام دهد ، چرا که در زیارت عاشورا خوانده است که خدایا زندگی من را مثل ائمه قرار بده ،پس باید مسئولیتی را که به او داده شده درست انجام دهد و حق مردم را ضایع نکند. 

 

زیارت عاشورا باعث می شود که من هم خود را بسازم و هم در جامعه حتی اگر مثبت نباشم حداقل منفی هم نباشم. اگر مثبت نباشم خیلی مهم نیست اما اگر منفی باشم این خطرناک است. به خصوص برای کسانی که از قشر مذهبی هستند برای مثال من که مذهبی هستم اگر کار ناشایستی انجام دهم نه تنها دیگران از من یاد می گیرند بلکه کسی که من را می بیند به عنوان یک مذهبی خطا می کنم، این برداشت را می‌کند که مذهبیون دروغگو هستند و در نتیجه آن دو وجه منفی از من می بیند و این باعث خراب شدن جامعه می شود .

 

لذا من که زیارت عاشورا میخوانم باید در زندگی خودم دقت کنم و هر وقت به فراز( اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ) دقت کردم ،این به جامعه نقطه مثبت القا می کند ! من کار مثبتی می‌کنم و دیگران هم می‌بیند واین برداشت می‌شود که فرد مذهبی کار مثبتی کرده پس ما هم اگر به سمت مذهب  برویم ضرر نمی‌کنیم اما اگر منفی باشم باعث دور شدن افراد می شوم متاسفانه در جامعه ما امروزه این اتفاق می‌افتد و باید افراد مذهبی و مسئولین مذهبی پاسخگو باشند.

کد خبر 986660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha