اولین  مرکز شتاب‌دهنده استارتاپ در گیلان راه اندازی شد

برای نخستین بار مجوز صدور دو مرکز شتاب‌دهنده استارتاپی جهت تجاری سازی ایده‌های نوین در گیلان اعطا شد.

خبرگزاری شبستان- گیلان؛ این روزها با رشد روزافزون شکل‌گیری کسب و کارهای نوپا در کشورمان کلمه‌ شتاب‌دهنده نیز زیاد به گوش می‌خورد و در اخبار دنیای فناوری به کرات شاهد استفاده از آن در توصیف سرکت‌های نوپایی هستیم که راهکارهای جدیدی را برای حل مشکلات و مسائل موجود در دنیای فناوری مطرح می‌کنند.


کسب‌وکارهای نوپا یا همان استارتاپ برای تجاری سازی و ورود به بازار با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستند که منجر به شکست اکثریت این طرح‌ها می‌شود. از آنجایی که تعداد قابل توجهی از صاحبان ایده‌ها و نوآوری‌ها از توانایی و قدرت مالی کافی و یا دانش و شبکه بازاریابی کافی برای توسعه کسب و کار خود برخوردار نیستند، مراکزی تحت عنوان شتاب‌دهنده  که مجموعه‌ای کامل از خدمات مورد نیاز برای رشد یک کسب و کار نوپا را نظیر منابع مالی، انواع  مشاوره، فناوری‌ها و تجهیزات مختلف و همچنین فضایی را جهت استقرار شرکت نوپا در یک بازه زمانی تقریبا کوتاه در اختیار استارتاپ‌های نوپا قرار می‌دهد، شکل گرفت.


در حقیقت اصلی‌ترین رسالت شتاب‌دهنده، تقویت یک استارتاپ و تبدیل آن به شرکتی است که بعد از خروج از حمایت شتاب‌دهنده بتواند به تنهایی در بازار رقابت کرده و رشد کند. استان گیلان که از استان‌های موفق در زمینه برخورداری از ایده‌ها و طرح‌های نوین با ظرفیت بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است نیز وارد عرصه شده و با صدور 2 مجوز مرکز شتاب‌دهنده در رشت، در راستای تجاری‌سازی استارتا‌پ‌ها گام برداشته است.


مرکز شتاب‌دهنده «دکتر کاربین» به مدیریت «حسین متقی طلب» نخستین مرکز شتاب‌دهنده استارتاپی استان است که روز گذشته مجوز فعالیت خود را به عنوان اولین مرکز در گیلان دریافت کرد. در گفت وگو با مسئول این مرکز به بررسی وظایف و عملکرد این مراکز که رسالتی مهم در موفقیت استارتاپ‌ها دارند، پرداختیم.


«حسین متقی طلب» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با بیان اینکه امروزه موضوع استارتاپ‌ها از جذاب‌ترین و پرکاربردترین کلیدواژه‌های کسب و کارهای نوپا در جهان است که در سال‌های اخیر در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است اظهارکرد: استارتاپ‌ها، کسب و کارهایی هستند که توسط جوانان و صاحبان ایده برای برون‌رفت از چالش‌ها و مشکلات بر بستر وب و فضای مارکتینگ مطرح شده و باعث کسب و کار و ایجاد اشتغال می‌شود.


مدیر مرکز مشاوره آمایش سلامت سرزمین با اشاره به حمایت دولت از محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناور اظهارداشت: در راستای برون‌سپاری و خصوصی‌سازی، استارتاپ‌ها فرآیند تجاری‌سازی ایده‌هایشان را در مراکز شتاب‌دهنده دنبال می‌کنند که این مراکز در اکوسیستم کارآفرینی، نقش موثر و حساسی در تجاری‌سازی ایده‌ها و استارتاپ‌ها دارند.


وی بابیان اینکه شتاب‌دهنده ها در دو حوزه عمومی و تخصصی فعالیت می‌کنند اظهارداشت:  شتاب‌دهنده‌های عمومی برخلاف شتاب دهنده‌های خصوصی که یک یا چند حوزه تخصصی را دنبال می‌کنند، طیف وسیعی از فعالیت‌ها را پوشش می‌دهند.


متقی‌طلب با اشاره به وضعیت استان گیلان در راه‌اندازی مراکز شتاب‌دهنده تصریح کرد: ایجاد این مراکز در گیلان طی سال جاری با فراخوان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همکاری پارک علم و فناوری رقم خورد و در نهایت پس از بررسی تقاضاهای ارائه شده به همراه مستندات در کمیته فنی، مجوز دو مرکز شتاب دهنده در گیلان صادر شد.


وی مرکز شتاب‌دهنده «دکتر کاربین» زیرمجموعه مرکز مشاوره آمایش سلامت سرزمین را نخستین مرکز شتاب‌دهنده استان گیلان برشمرد که در حوزه سلامت، گردشگری، صنایع دستی، صنایع غذایی، کشاورزی، نوآوری‌های فرهنگی، چند رسانه‌ای، فناوری اطلاعات و ایده‌های نوآورانه به فعالیت می‌پردازد.


متقی‌طلب توانمندسازی استارتاپ‌ها را مهمترین ماموریت این مرکز دانست و بیان کرد: این توانمندسازی از طریق برقراری یک رابطه اثربخش بین استارتاپ‌ها با اکوسیستم کارآفرینی که به‌نوعی رابطه مستقیم بین سرمایه‌گذاران و کارآفرینان است، ایجاد می‌شود.


وی بهره‌گیری از تجارب منتورها را از خصایص این مراکز دانست و بیان کرد: این افراد خدمات مشاوره‌ای همراه با مهارت را به افراد دارای طرح و ایده ارائه می‌دهند تا بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن، مسیر موفقیت را طی کنند.


مسئول مرکز شتاب‌دهنده دکتر کاربین شناخت متقابل بین اعضای سیستم با کارآفرینان، شبکه‌سازی بین استارتاپ‌ها در زمینه‌های کاری مرتبط و حمایت‌های مالی از استارتاپ‌ها درمرکز شتاب‌دهنده را از ویژگی‌های این مراکز اعلام کرد و افزود: مجموع این اقدامات منجر به تجاری‌سازی و ارزش‌گذاری مطلوب در مسیر صحیح  می‌شود تا موفقیت استارتاپ راهنگام ورود به بازار موجب شود‌.


وی با بیان اینکه افزون بر 90 درصد استارتاپ‌ها هنگام ورود به بازار با شکست مواجه می‌شوند تصریح کرد: این امر نشان‌دهنده این است که این استارتاپ‌ها نمی‌توانند در بازار هدف، ارزش اقتصادی لازم را کسب کند و در اینجاست که اهمیت مراکز شتاب‌دهنده آشکار می‌شود زیرا این مراکز با بررسی اولیه طرح‌ها و ایده‌ها، پرداختن به ابعاد مختلف، شناخت کامل از بازار هدف، ترسیم چشم انداز محصول نهایی و اتصال به شبکه سرمایه‌گذاران جسورانه جذب منابع وسیع‌تری را برای استارتاپ ها به همراه دارند.


متقی‌طلب مرحله شتابدهی توسط مرکز را 9 ماه اعلام کرد و گفت: گیلان رتبه مطلوبی در استارتاپ‌ها دارد و دومین استان در ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی جهت حمایت از کسب و کارهای نوین و نوپا است. اما مشکل اصلی موفقیت استارتاپ‌هاست که مراکز شتاب‌دهنده می‌توانند با ساماندهی ایده‌ها، شبکه‌سازی و تیم‌سازی با بهره‌گیری از تجارب، اید‌ه‌های ناب با درجه موفقیت بالا را تجاری‌سازی کنند.


وی با اشاره به این باور غلط که تنها محصول استارتاپ باید در بستر دیجیتال و به‌صورت اپلیکیشن باشد  اذعان کرد: استارتاپ بعد وسیعی از خدمات و محصولات را در صنایع مختلف پوشش می‌دهد و ‌می‌تواند محصول نهایی آن مواد اولیه برای تولید یک کالا باشد.  در واقع عدم اشرافیت به بازار و جامعه هدف است که شکست استارتاپ را منجر می‌شود و مراکز شتاب‌دهنده در قالب بسته شتابدهی خدمات را به استارتاپ‌ها ارائه می‌دهند.


متقی‌طلب به مزایای مراکز شتاب‌دهنده در استان گیلان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: گیلان به لحاظ برخورداری از منطقه آزاد انزلی، کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا دارای موقعیت ممتازی در کسب و کارهای نوین است و با راه‌اندازی شعبات مراکز شتاب دهنده در شهرستان‌ها می‌توان این ایده‌ها را در بازار سرمایه خارجی تجاری سازی کرد.

کد خبر 991793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha