همایش مجازی علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری آغاز شد

مراسم افتتاحیه همایش مجازی علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری همزمان با هفته پژوهش و فناوری و با حضور مجازی رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی و سخنرانی معاون پژوهشی وزارت علوم و فناوری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» عصر امروز(پنجشنبه 20 آذر) از سوی مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی و با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی آغاز شد،.

 

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی دبیر مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی در مراسم افتتاحیه این مراسم از برگزاری برگزاری 30 پنل علمی در مدت یک هفته به همت پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی خبرداد و گفت: این پنل ها با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم از شنبه 22 آذر تا پنجشنبه 27 آذر برگزار می‌شود.

 

وی در ادامه عنوان کرد: به جهت شیوع کرونا همه این برنامه ها در فضای مجازی برگزار می‌شود و صوت و فیلم و متن این برنامه ها از طریق شبکه های مجازی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد و همچنین متن کامل پیاده شده این نشست ها در قالب اثر مستقلی منتشر خواهد شد و امیدواریم که مورد رضایت خدای متعال قرار بگیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به چارچوب کلان این نشست ها ابراز داشت: این چارچوب مشتمل بر سه حوزه است که شامل پیوند حوزه و دانشگاه و تبیین راهکاریهای ارتقای این وحدت و همکاری و هم افزایی برای پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، دوم پیوند و ارتباط علوم انسانی با عرصه فناوری و این که پژوهش را در عرصه علوم انسانی با چه شاخص هایی تعریف می کنیم و محور سوم ارتباط میان حوزه علوم انسانی اسلامی با پژوهش هایی که در عرصه علوم طبیعی و تجربی برقرار می‌شود، خواهد بود.

 

وی بیان داشت: چارچوب کلی به لحاظ فکری مربوط به چهار رکن و مؤلفه بنیادین می‌شود، چراکه پشتوانه هر تمدن سازی و پیشرفت و توسعه و جامعه سازی علوم و دانش های مختلف است ولی به هرحال این ها یک سیستم را تشکیل می دهد و آن چهار رکن شامل مؤلفه های بنیادی، جهت ساز، محیطی و رکن ساختار و کارگزار است.

 

در ادامه مراسم افتتاحیه عبدالساده نیسی مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت عتف با تأکید بر این که وزارت علوم از پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی حمایت می کند، گفت: باید حوزه صنعت و فناوری با حوزه علوم انسانی اسلامی مرتبط شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حکیمیان رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز با اشاره به خدشه دار شدن مرجعیت روحانیت نزد دانشگاهیان پس از انقلاب تأکید کرد که امروز برای برگرداندن آن مرجعیت دانشگاه ها نیازمند اساتید حوزوی آشنا با علوم دانشگاهی و دارای زی طلبگی هستند.

 

در ادامه دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تأکید بر این که علمای و حکمای قدیمی اسلامی نگاه دقیق و جدی به مباحث طبیعیات یا همان علوم فنی و مهندسی، کشاورزی، شیمی و پزشکی امروز داشته اند، گفت: نمی‌توان با کنار گذاشتن طبیعیات، به طرح مباحث الهیات حکمای قدیم پرداخت.

 

دکتر حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در تبیین آسیب شناسی کاربردی سازی علوم انسانی اسلامی در ایران گفت: در این حوزه هشت آسیب جدی وجود دارد که از جمله آنها فقر تاریخی گری، ضعف تقنینی و سیاست گذاری و ضعف فهم معرفتی نسبت به کارکردهای غیر صریح و ضمنی علوم انسانی در کشور است.

 

در ادامه مراسم افتتاحیه حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی رئیس مرکز  تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با تأکید بر این که این مرکز به صورت میان رشته ای فعالیت می‌کند، گفت:  مرکز نور از یک طرف واجد محققان علوم انسانی است که با زبان فناوری آشنا هستند و از طرف دیگر مهندسان و فناورانی دارد که با منطق و ساختار علوم اسلامی آشنا هستند.

 

در پایان مراسم افتتاحیه دکتر هراتی رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با با بیان این که تحول در علوم انسانی نیازمند تحول در ژنوم فرهنگی آن است، گفت: ما با ایجاد یک ژن تحولی که جسارت نظریه پردازی ایجاد کند و افکار معمول گذشته را کنار بزند، می توانیم به توفیق برسیم.

 

گفتنی است،‌ نشست های علمی مجازی از سوی پژوهشگاه های عضو مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی از روز شنبه ۲۲ آذرماه در دو وقت صبح و عصر تا روز پنجشنبه ۲۷ آذرماه ادامه خواهد داشت و علاقه مندان جهت کسب اطلاعات از ساعت و لینک برگزاری نشست ها می توانند به سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یا هر کدام از پژوهشگاه های عضو مراجعه نمایند.

کد خبر 1002389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha