تلاش برای کسب ثروت از راه اطاعت خدا و توأم با عدالت اقتصادی پسندیده است

حجت الاسلام دست داده گفت: از نگاه امام علی (ع) تلاش برای کسب ثروت از راه اطاعت خدا و به صورت حلال و توأم با عدالت اقتصادی پسندیده است.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به اینکه رهنمودهای اخلاقی حضرت علی (ع) در مورد اقتصاد، بخش مهمی از سیره نظری ایشان در اقتصاد را نمایان می سازد، گفت: از آن جایی که کار و تولید اقتصادی به منظور رسیدن به ثروت صورت می گیرد، ابتدا نگاه علی (ع) دراین باره مورد تأکید قرار می گیرد؛ ایشان مال را مایه شهوت ها می داند و از آن جا که معنای شهوت در عربی، میل زیاد و آرزوست می توان این گونه بیان کرد که مال اندوختن در نگاه ایشان، زمینه ساز آرزوهای بلند و طلب شدید آن می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مولای متقیان معتقد است که توانگر بودن قابل اعتماد نیست زیرا انسان ثروتمند ممکن است ناگهان تهی دست شود و یا در مقایسه مال با دانش به این مورد اشاره دارد که دانش تو را نگه می دارد و تو مال را نگه می داری و مال اندوزان مرده اند در حالی که دانشمندان پایدارند. 

 

به گفته وی حضرت علی (ع) معتقد است که اگر انسان بیش از آن چه روزی دارد به دست آورد، نمی تواند آن گونه که انتظار دارد از آن ثروت بهره ببرد و این میراث خواران خواهند بود که از این اموال استفاده می کنند؛ به این معنا که در این حالت انسان تبدیل به خزانه دار دیگران می شود.  

 

وی با تاکید بر اینکه کار و تولید برای به دست آوردن ثروت در چهارچوب اصول نظام اقتصادی که آلوده به فسادهای گوناگون نباشد، توسط حضرت علی علیه السلام توصیه شده است، تصریح کرد: تلاش برای کسب ثروت از راه اطاعت خدا و به صورت حلال و توأم با عدالت اقتصادی پسندیده است.

 

حجت الاسلام دست داده عنوان کرد: ثروتمندان و سرمایه داران نیز همانند سیره عملی، در سیره نظری علی (ع) مورد احترام و سفارش هستند تا جایی که ایشان یکی از شروط موفقیت اقتصادی را شراکت با ثروتمندان عنوان می کند. 

 

وی با اشاره به اینکه در نگاه حضرت علی (ع)، ثروتمند بودن نعمت است و شخص ثروتمند در برابر جامعه مسئولیت هایی دارد، تاکید کرد: علی (ع) درباره ثروتمندان می فرمایند: «همانا خداوندبندگانی دارد که نعمت هایش رابه آن هامی دهد تاآن هابه بندگانش سودبرسانند؛ این نعمت هادردست آن هاست تاوقتی به دیگران سودمی رسانندووقتی ازبخشش بازایستند نعمت ها را از آن ها باز می ستاند و به دیگران می دهد.» 

 

مسئول دفتر امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی بر روی محور طبیعت و کار می چرخد، اظهار کرد: منابع طبیعی و ذخایر گوناگون که خداوند در اختیار انسان قرار داده است تنها با کار کردن است که به دست انسان می آید؛ بنابراین در دین مقدس اسلام یک امر مقدس به شمار می رود؛ زیرا «خداوند مبدأ کار و کارگری است» و کار یکی از سنت های عالم تکوین است.

 

وی با اشاره به اینکه انسان با کار کردن توانسته است که پایه های تمدن را بر کره خاکی استحکام بخشد، گفت: اسلام اساس اقتصاد را بر پایه کار و کوشش بنا کرده و اقتصاد عالی را مرهون کار می داند و متقابلاً بدبختی فردی و اجتماعی را از عواقب تنبلی، عیاشی، اسراف و تبزیر می داند و به همین جهت به کار و کوشش بسیار توصیه و تأکید و از تنبلی و اسراف به شدت نهی می کند.

 

حجت الاسلام دست داده در پایان گفت: در اسلام عرقی که از جبین کارگر در اثر کار می ریزد مبارک و میمون شمرده می شود و در مقابل کسانی که تنی سالم دارند ولی گوشه خانه نشسته و تنها برای گشایش روزی دعا می کنند دوری می جوید.

 

کد خبر 1006128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha